Marie Paulsdatter f. 1815

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Online
Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1739
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 26. september 2010 kl. 16.32

:oops: Har rotet meg bort i et "nøste" som har fått for mange trådender og ser ut til å kunne trenge litt hjelp til å finne hvem som hører sammen. :oops:

Ole Kaspersen blir født 27 september 1878, med ugifte foreldre Kasper Evensen, Moe f.48 og Karoline Olsdatter , Højden u/ Vilberg f.50 .
http://www.arkivverket.no/URN:kb_readid ... x_side=-12 (innføring nr.44)

Karoline og Kasper ble ikke gift.

I 1850 finner jeg ei Caroline f. 4.mars med foreldrene Ole Olsen, Møllerbakk og Marie Paulsdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_readid ... x_side=-38 (innføring nr. 20)

I bind 2 Fet bygdehistorie s. 134 finner jeg på Brenna u / Borgen ei Marie f. 1815 som i 1850 blir gift med enkemann Ole Olsen f.Jensrud u / Store Strøm - de flytter til Høgda, Fetsund.
Foreldrene til denne Marie er Pål Trondsen og Berte Hansdatter

I 1815 finner jeg Marie f. 18. september. Foreldrene er Paul Trulsen, Brenna u Borgen og Berte Hansdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11 (innføring nr.32, høyre side)

Etternavnet er her forskjellig på Paul - så er dette en og samme person???? :? :?:

Det neste er vigselen mellom Ole Olsen, Møllerbakk og [i]Marie
Paulsdatter, Støvind i 1850.
Denne var 16. januar (innføring nr. 4)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-129
Her er faren til Ole oppgitt til Ole Andersen, Jensrud, mens faren til Marie er oppgitt til Paul Christiansen, Borgenbrenna. Og Maries fødested er oppgitt til Borgenbrenna.

Så spørsmålet er om det er to forskjellige Marie, eller om ......? :?: :roll:

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 2. oktober 2010 kl. 12.34

Jeg vet ikke om dette gjør forvirringene mindre eller større.

Store Strøm er i Rælingen og plassen heter Jonsrud, ikke Jensrud.
Mens Jensrud er en plass under Ramstad i Fet. Fet BH bind 3.

Sitat fra Bygdehistorie for Rælingen side 564.

Ole Andersen 1774-1824 g.m. Anne Olsd. overtok plassen i 1812.
Barn:
Anders f.1813 g.m. Karen Marie Olsdatter.
Dorte f.1816
Ole f.1819 g.m.1. Kari Olsd. Sundhagen,Fet (Rælingen). g.m2 Marit Pålsdatter Borgenbrenna. Flyttet til Høgda i Fet.
Sørine f.1822

Finn ekteskapet til Pål/Poul/Pavel/Povel og Berte/Birte. Hvis Marit er født i 1815 så kan det hende at hun er første barnet i eksteskapet.

Online
Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1739
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 2. oktober 2010 kl. 14.05

Hei Leif.

Tusen takk for svar.

Når det gjelder dette temaet her så er forvirringen ganske total føler jeg, men håper at den skal "landes" på en eller annen måte - før eller siden.

Dersom jeg snur tidslinjen , og går oppover:

"Din" Ole Andersen1774-1824 fra Jonsrud,Store Strøm g.m. Anne Olsd. hadde sønnen Ole som var g. 2 ganger.
2. gang med Marit Pålsdatter Borgenbrenna - de flyttet til Høgda.
Dette har du sitert fra Bygdehistorie for Rælingen.

Dette er sammenfallende med det jeg hadde fra Fet Bygdehistorie hvor Marie f.1815 blir gift med enkemann Ole Olsen fra Jensrud, Store Strøm og flytter til Høgda.

Jonsrud / Jensrud og Marit / Marie er varianter jeg vektlegger mindre da så mye annet stemmer overens av opplysningene.

Vigselen mellom Ole og Marie i 1850 som jeg viser til må være den rette , mellom disse to. Alder etc. stemmer Og det kan nok være Jonserud som står som Ole Andersens bosted.

Imidlertid står det her Paul (Pål) Christensen Borgenbrenna som far til Marie, mens det i Fet Bygdehistorie står Pål Trondsen med Brenna som bosted.
Det er vel her forvirringen starter, det er en og samme Marie (Marit) hele vegen -MEN
det er etternavnet til Paul (Pål) som skaper hodebry.
Så spørsmålet er nok om hva som egentlig var det rette etternavnet til Marie's far.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 2. oktober 2010 kl. 18.18

Hei Geir.

Er du sikker på at den Karoline (Caroline)du har som mor til Ole er den riktige.
Jeg har prøvde å tyde hvem som er faddere men klarte det ikke helt.
Hvis du klarer det kan det gi deg ett spor.

Jeg har søkt på søk på folketellingen 1865 og 1875 og finner ingen Caroline f.1850 boende i Fetsund
Derimot finner jeg en Caroline født i 1948 på gården Garder som er i samme området som Vilberg. Altså 17 år i 1865.
Nå er jeg nokså lokalkjent og vet at Vilberg lå (ligger) like ovenfor Fetsund Stasjon.
Jeg vet ikke om Høgda og Høyden er det samme.
Borgen gård ligger på høyden over Tuen og er ett par kilometer unna,nærmere Rælingen.

Faren til Ole, Casper Evensen var tjener på gården Stokkebekk i Høland både i FT 1865 og 1875.
Jeg gjorde meg den tanken at Caroline kanskje tok jobb som tjenestepige i Høland.
Det er en Caroline 17 år som er tjenestepike på gården Kinnestad Hage i Høland iflg. FT 1865
Selv om det står at hun er født i Høland behøver ikke det være riktig.

Men dette er kanskje bare ett skudd i blinde.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 2. oktober 2010 kl. 19.23

For å finne ut om Kasper Evensen's dåp kunne gi ett hint fant jeg den her.

Post nr.39
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51

Far Even Gulbrandsen Sagbaaten u/Moe og Elen Stephensdatter.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lenken til Ole Kaspersens dåp var død. Ny lek er her.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9

Dette er en hjemmedåp og man kan ikke vite om sted og andre omstendigheter stemmer eksakt.
En av mine aner fikk registrerte dåpen av sitt uekte barn i ett annet sokn og med feil bosted.

Online
Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1739
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 2. oktober 2010 kl. 21.21

Hei igjen.

Dåpen til Ole er innføring nr.44.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-12

Her står det tydelig at Karoline er på Højden under Vilberg. En av fadderne er også enkemann Ole Olsen Højden. Det fremgår ikke at det er noen hjemmedåp slik jeg leser det. Da skulle det vært ført inn dato også i den 4'de kolonnen, hvor hjemmedåpen stadfestes. Kolonne 3 er dåpsdato (også for hjemmedøpte)

Når det gjelder dåpen til Karoline, innføring nr.20
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29

tyder jeg faddere til :Peder O. Møllerbak, Johan (G ?) Aaserud,Peter Hansen (Stigen???), Christine Tingsrud, Birgithe Støvind

Skal jo heller ikke se bort ifra at Karoline har oppholdt seg (tjent) et annet sted og kom tilbake til faren og Højden da hun ble gravid.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 3. oktober 2010 kl. 0.43

Geir

vedr. hjemmedåp.
Din lenke er fra klokkerboken. Se på min lenke til Oles dåp som er fra ministerialboken. Der er det en bemerkning det siste feltet.
En av fadderen til Ole hetter Lilleberg og det er ett sted i Fet.

Faddere til Karoline er er: Peder O. Møllerbak, Johan G.Aaserud, Peter H.Stigen, Christine Tingsrud og Birgithe Støvind.

Møllerbak er både ett sted i Fet og Høland (Mølle)
I Fet ett sted u/Ramstad; Se Fet BH bind 3 side 492.
Jeg kan ikke finne noen Ole Olsen boende på Møllerbak u/Ramstad. (jeg har boken)

Jeg kan heller ikke finne Ole eller Marie i FT 1865 eller 1875.

Derimot finnes det en tjenestepike på 17 år på plassen Åserud u/Ramstad ved navn Karoline Olsdatter i FT. 1865. Men jeg finner henne ikke i FT.1875

Men jeg vet ikke om saken er kommet noe videre med dette.

Online
Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1739
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 3. oktober 2010 kl. 10.29

"vedr. hjemmedåp.
Din lenke er fra klokkerboken. Se på min lenke til Oles dåp som er fra ministerialboken. Der er det en bemerkning det siste feltet. "

I anmerkningen så står det : anmeldt af barnemoderen" slik jeg tyder det - og det betyr bare at det er Karoline som har meddelt presten at hun har fått et barn som hun ønsker å døpe.
Så noen hjemmedåp er det nok ikke, og hadde det vært det hadde det gjerne stått hvem som hadde foretett dene i merknadsfeltet.

Jeg begynner å bli rimelig sikker på at det er rett Ole og rette foreldre (Karoline og Casper).
Det samme gjelder Karoline og hennes foreldre (Ole og Marie), men som sagt er nok spørsmålet hva som er rett etternavn på Maries far Pål.

Online
Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1739
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 3. oktober 2010 kl. 10.59

Når det gjelder fadderne til Karoline så er jo Aaserud, Stigen, Tingrud og Støvind plasser i Fet, sammen med Møllerbak - så det meste tyder nok på at det er Møllerbak i Fet den siste av fadderne hadde tilhørighet til.

Men hvor Karoline og Ole var ved Folketellingen er fortsatt ubesvart, sammen med Påls etternavn og opphav.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 3. oktober 2010 kl. 13.06

Hei.

Om det er hjemmedåp eller ei det får noen som er mere bevandret i kirkebøker svare på.
Men jeg hadde gjordt noen "dypdykk" inn i bygdebøkene/kirkebøkene i Aurskog-Høland eventuelt for å fjern all tvil.

Du skriver at Møllerbak, Aserud, Stigen, Tingsrud og Støvind er alle i Fet.

Det stemmer men Møllerbak, Aaserud og Stigen er også i Høland.
Cristine Tingsrud var antagelig gift med møller Christoffer Cristiansen Tingsrud som flyttet til Fosser i Høland en perioder for å være møller der.
Stigen slekten til min kone (i Fet) kommer alle fra Høland opprinnelig.

Fetsund og (Gans)Dalen var på den tiden ett aktivt sted p.g.a. sagbruksviksomheten.
Jeg har selv probleme med å finne aner der.

Online
Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1739
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 3. oktober 2010 kl. 14.31

Har nå fått ordnet meg tilgang på bygdebøkene for Fet.

Fadder: Johan G Aaserud er vel ham jeg finner i FT 1865 som Johan Gudmunds. husmann med jord 42 år gammel på Aaserud i Fet.

Fadder:Dersom Christine Tingsrud er den du antyder som gift med møller Christoffer Cristiansen Tingsrud så har begge disse sitt opphav i Fet og returnerer dit etter opphold i Høland og Aurskog.

Fadder: Peder (Petter) H. (Hansen) Stigen er trolig den jeg finner på Vestby u Hovin.
Han er f. på Stigen u Tien og sønn av Hans Paulsen Brenna u Børgen

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Innlegg: 2563
Registrert: 12. august 2010 kl. 0.20
Sted: FJERDINGBY

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 3. oktober 2010 kl. 16.21

Hei

Hurra for Hushovd.

Du har rett. Det er bare jeg som alltid skal prøve all muligheter før jeg gir meg.
Men faren til Ole, Kasper er fra Høland derom er det ingen tvil.

Du har vel registrert hvor Peder Hansen's far kommer i fra, BorgenBrenna eller som det sikkert står i Fet BH bind 2. (som jeg ikke har) Plassen Brenna (Brænna) under gården Borgen
(Børgen).
Onkel eller grandonkel?

Dette var mitt siste innlegg her.

Online
Geir Andreas Lysholm Dybvig
Innlegg: 1739
Registrert: 6. desember 2004 kl. 6.48
Sted: KONGSVINGER

Re: Marie Paulsdatter f. 1815

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 3. oktober 2010 kl. 19.27

hei.

Bare fint at du ikke gir deg og forsøker å vinkle fra andre kanter. Det er vel også noe av henikten med et forum at den som spør skal få hjelp til også å se på andre muligheter, samt få testet det en selv tror.

Tusen takk for konstruktiv hjelp. :)

Svar

Gå tilbake til «Fet»