Morten Knudsen Enger. Var han virkelig fra Enger i Fet?

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Kristin Aanerud Øiseth
Innlegg: 36
Registrert: 27. april 2008 kl. 20.01
Sted: HEMNES

Morten Knudsen Enger. Var han virkelig fra Enger i Fet?

Legg inn av Kristin Aanerud Øiseth » 2. januar 2016 kl. 22.09

I forbindelse med Romerikes sorenskriver og bonde Niels Lembachs utdeling av hederstegn til flittige bønder på 1700- tallet, er spesielt Morten Knudsen Enger nevnt. Lembach bodde mange år i Fet, men levde sine siste år i Høland og døde her i 1750. I et av numrene av Romerike Historelags "Skytilen" i 2013 var det en artikkel om Lembach av Kåre Nordby. Her står det nevnt utmerkelsen til Morten Knudsen Enger i Fet. Det samme står i en artikkel i Romerikes Blad 4/5-2013. Hvorfor Morten K. er spesielt omtalt, av sikkert mange som fikk utmerkelser, er fordi han er med i omtalen av Lembach i boken "Store og gode Handlinger af Danske, Norske og Holstenere" av Ove Malling. Boken skal være utgitt første gang i 1777. Jeg har kopi av sidene om Lembach fra en utgave utgitt i København 1804. Side 503 forteller om hederstegnet til bonden Morten Knudsen paa Enger. Men det står ikke Enger i Fet!
Sitat: Høiagtede gode Ven! Da jeg tildeels øiensynlig, tildeels ved tilforladelig Underretning, er vorden overbevist om Deres utrættelige Flid i Agerdyrkningen, var det."....osv. med videre lovprisning av adskillige dyder som jeg ikke finner plass til å sitere her. Han avslutter brevet med "Jeg lever stedse til mulig Tieneste, Eders beredvillige Ven og Tiener.
Niels Lembak.
På gården Nordre Enger, Hemnes i Høland, levde Morten Knudsen, f. 1715 på Skarebøl, d. Enger Nordre i 1794, g.m. Goro Andersdatter fra Grav i Rødenes. Dette var en velstående familie som nok tilhørte Lembaks omgangskrets. Lembaks (han skriver selv Lembak) gård i Høland var bare få kilometer fra Enger Nordre. Jeg har fra gammelt av hørt at den omtalte utmerkelsen gjelder Morten Knudsen Nord Enger, Høland.
Jeg har Fet bygdebøker, men kan ikke finne Morten Knudsen på noen Engergård der på denne tiden. Kan noen oppklare evt. misforståelse?

Svar

Gå tilbake til «Fet»