Takke for hjelpen - Etterlysninger.
Moderator: admin
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Takke for hjelpen - Etterlysninger.
Jeg har hatt en gjesteopptreden i noen år før jeg i 2010 ble medlem så jeg har fulgt med en stund.
Dette irriterer meg.
En legger inn en etterlysning og mange hjelpere følger opp med informasjon. Bruker kanskje lang tid å søke i kirkebøker o.l.
Men den som la inn etterlysningen er borte.
Ikke ett takk eller annen kommentar.
Jeg synes det er simpel høflighet å takke de som hjelper.
Dette irriterer meg.
En legger inn en etterlysning og mange hjelpere følger opp med informasjon. Bruker kanskje lang tid å søke i kirkebøker o.l.
Men den som la inn etterlysningen er borte.
Ikke ett takk eller annen kommentar.
Jeg synes det er simpel høflighet å takke de som hjelper.
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Viggo Eide
- Sted: BODØ
- Kontakt:
Re: Takke for hjelpen - Etterlysninger.
Hei
Jeg - og alle andre moderatorer her på slektsforum - er 100 % enig med deg.
TAKK - det koster så lite å skrive det, men det betyr så mye for den som i timesvis har hjulpet ukjente til å finne fram opplysningene.
Jeg - og alle andre moderatorer her på slektsforum - er 100 % enig med deg.
TAKK - det koster så lite å skrive det, men det betyr så mye for den som i timesvis har hjulpet ukjente til å finne fram opplysningene.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com
Et stadig tilbakevendende tema. Jeg vet hva jeg selv mener, men det ser ut til at det kan være noe nyanserte oppfatninger om dette:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... kke+hjelp7
Arne
Arne
-
- Sted: TRONDHEIM
Arne Fanebust skrev:Et stadig tilbakevendende tema. Jeg vet hva jeg selv mener, men det ser ut til at det kan være noe nyanserte oppfatninger om dette:
Arne
Nyanserte oppfatninger går jeg ut fra betyr ulike oppfatninger?? Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det skal godtas at noen som helst unnlater å gi tilbakemelding på svar som er gitt og den hjelp de får.
For meg er "problemet" løst ut den erfaring jeg har hatt. Jeg er ikke særlig aktiv for tiden, gir litt hjelp her og der, fortsetter hvis folk viser interesse og engasjement. Hyggelig med kontakt på denne måten. Det er alt.
Mvh Astrid
-
Jeg mener at det i det tema jeg startet - som Arne Fanebust har lenke til - var relativt stor enighet om at det å vise interesse for hjelp man får og gi tilbakemelding. Så jeg skjønner ikke dette med "nyanserte oppfatninger".
Mvh Astrid
Vanlig folkeskikk har alltid vært å takke for hjelp! Unnskyldelig får det kanskje være om den som bad om hjelpen ikke oppdaget at hjelp er gitt, men i så fall er det vel likefullt helst litt for sløvt av den som spurte, dersom ikke noe spesielt er kommet i veien. Den som har hjulpet, gidder neppe å legge seg i selen for vedkommende en gang til da, tenker jeg.
Det er noen ressurspersoner som ut fra sin kunnskap gir virkelig vektige bidrag her i slektsforum. Som eksempel kan nevnes Else B. med lesing av gammel skrift, og jeg har lagt merke til at du, Astrid, er blant de få som fremdeles har kyndighet i latin, et fag som dessverre er på vei ut av gymnaset (eller videregående skole som det jo idag så treffende kalles). Når man har gleden av å trekke veksler på andres fagkunnskap, bør en takk være en temmelig naturlig konsekvens.
Det er noen ressurspersoner som ut fra sin kunnskap gir virkelig vektige bidrag her i slektsforum. Som eksempel kan nevnes Else B. med lesing av gammel skrift, og jeg har lagt merke til at du, Astrid, er blant de få som fremdeles har kyndighet i latin, et fag som dessverre er på vei ut av gymnaset (eller videregående skole som det jo idag så treffende kalles). Når man har gleden av å trekke veksler på andres fagkunnskap, bør en takk være en temmelig naturlig konsekvens.
Venleg helsing Kjetil
Når jeg refererte til den tidligere diskusjon om dette, var det for å få fram at det dreier seg om et tema med flere sider - tilbakemelding og takk - og at det kan være nyttig når temaet tas opp igjen, at vi kopler oss på den synspunktutveksling vi har hatt om dette før. Det er et tema som godt kan tas opp med jevne mellomrom, slik at vi kan minne hverandre om hvor viktig det er.
For øvrig ga jeg, i det innlegg jeg selv hadde i den lenke jeg refererte til, uttrykk for som MITT syn at
"når man FÅR svar på sine spørsmål, bør man takke for hjelp, siden det - tross alt - er noen som har brukt av sin tid til å prøve å hjelpe. Dette har mange sider. Det er ikke bare et spørsmål om folkeskikk, men også om å bidra til en POSITIV atmosfære i Slektsforum. Å gjøre det trivelig å bruke Slektsforum, rett og slett."
Dette står jeg for, når det gjelder spørsmålet om å takke for hjelp. Og jeg håper jeg har klart å følge det opp i forhold til de mange som har hjulpet meg i "tråder" jeg selv har startet.
Hjelpen har i alle tilfeller vært verdifull, og høyt verdsatt.
Arne
For øvrig ga jeg, i det innlegg jeg selv hadde i den lenke jeg refererte til, uttrykk for som MITT syn at
"når man FÅR svar på sine spørsmål, bør man takke for hjelp, siden det - tross alt - er noen som har brukt av sin tid til å prøve å hjelpe. Dette har mange sider. Det er ikke bare et spørsmål om folkeskikk, men også om å bidra til en POSITIV atmosfære i Slektsforum. Å gjøre det trivelig å bruke Slektsforum, rett og slett."
Dette står jeg for, når det gjelder spørsmålet om å takke for hjelp. Og jeg håper jeg har klart å følge det opp i forhold til de mange som har hjulpet meg i "tråder" jeg selv har startet.
Hjelpen har i alle tilfeller vært verdifull, og høyt verdsatt.
Arne
-
Naturligvis bør man takke for den hjelp man får. Jeg mener jeg selv har gjort det så langt.
Men det er ikke tvil om at noen unnlater å gi tilbakemelding og takke for hjelp de har fått, noe jeg selv har erfart. Takk er ikke så viktig, men en tilbakemelding om at ens hjelp er verdsatt. Det finnes etter min mening ingen som helst unnskyldning for at man ikke gir tilbakemelding og viser interesse for svar som er gitt. Man bør ikke ha så mange "baller i lufta" at man ikke klarer å gi tilbakemelding på de svar man har fått.
Jeg har fått nok, men engasjerer meg av og til om trådstarteren viser interesse.
Men det er ikke tvil om at noen unnlater å gi tilbakemelding og takke for hjelp de har fått, noe jeg selv har erfart. Takk er ikke så viktig, men en tilbakemelding om at ens hjelp er verdsatt. Det finnes etter min mening ingen som helst unnskyldning for at man ikke gir tilbakemelding og viser interesse for svar som er gitt. Man bør ikke ha så mange "baller i lufta" at man ikke klarer å gi tilbakemelding på de svar man har fått.
Jeg har fått nok, men engasjerer meg av og til om trådstarteren viser interesse.
Mvh Astrid
-
Hei,
jeg måtte ta en titt på egen historikk og fant ut at jeg godt kunne ha takket noen flere og ikke minst gitt tilbakemelding i et par tilfeller der jeg ikke har gjort det. Jeg ser jeg må skjerpe meg.
En grunn til at jeg har vært litt gnien med takk er at jeg har ofte ventet til jeg jeg hadde også en tilbakemelding på om hjelpen førte meg videre og hva jeg fant ut. Men av og til blir en tross hjelp stående fast og det hele koker bort pga andre gjøremål.
I enkelte tråder har jeg syntes at det var rent for mye takking, når innpå halvparten av innleggene var bare takksigelser. Det hender at jeg tenker at her kunne det klart seg med en stor takk til alle på slutten. Gjentatte takksigelser fører til at tråden blir liggende på topp, mens andre spørsmål siger uanfektet ned på lista.
For min egen del betyr tilbakemelding på om de opplysningene jeg gir førte fram mye mer enn at vedkommende skriver takk. Hvis spørsmålstiller kommer videre og melder det, er det takk nok.
Jeg håper dette ikke tolkes slik at jeg ikke er takknemlig for hjelp. Jeg er imponert og takknemlig over det forumet gjør.
Jan
jeg måtte ta en titt på egen historikk og fant ut at jeg godt kunne ha takket noen flere og ikke minst gitt tilbakemelding i et par tilfeller der jeg ikke har gjort det. Jeg ser jeg må skjerpe meg.
En grunn til at jeg har vært litt gnien med takk er at jeg har ofte ventet til jeg jeg hadde også en tilbakemelding på om hjelpen førte meg videre og hva jeg fant ut. Men av og til blir en tross hjelp stående fast og det hele koker bort pga andre gjøremål.
I enkelte tråder har jeg syntes at det var rent for mye takking, når innpå halvparten av innleggene var bare takksigelser. Det hender at jeg tenker at her kunne det klart seg med en stor takk til alle på slutten. Gjentatte takksigelser fører til at tråden blir liggende på topp, mens andre spørsmål siger uanfektet ned på lista.
For min egen del betyr tilbakemelding på om de opplysningene jeg gir førte fram mye mer enn at vedkommende skriver takk. Hvis spørsmålstiller kommer videre og melder det, er det takk nok.
Jeg håper dette ikke tolkes slik at jeg ikke er takknemlig for hjelp. Jeg er imponert og takknemlig over det forumet gjør.
Jan