Døde personer/emner

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Svein Erik Bjartheim
Innlegg: 9
Registrert: 24. desember 2004 kl. 9.38
Sted: SØGNE

Døde personer/emner

Legg inn av Svein Erik Bjartheim » 23. mars 2021 kl. 1.13

Hei!
Hvordan behandler Slekt og Data - døde innlegg - i dobbelt forstand?
For det det første - en trådstarter kan kan vøre død. Selv har jeg opplevd å sende to forespørsler til avdøde personer. Hva kan gjøres slik at vi unngår slike episoder? Mitt forslag er at hvis Slekt og Data mottar opplysninger om at et medlem er avgått ved døden, så slettes alle innlegg fra nevnte person. Kommer problematikken opp i framtiden får det bli en ny tråd.

En anne sak. I 2016 svarte jeg på et innlegg. Jeg følte at jeg hadde noe vettugt å komme med, Intet svar. En trådstarte utmeldt av Slekt og Data? Død? Hva vet jeg. Forbannet iriterende å hjelpe uten respons. (Hvis vi ligger til 100 år + varjeg nærmeste nabo til hendelen).

Jeg bruker uhyre sjelde Slektsforum p.g.a ovenevnte hendelser. Selv om jeg er med Medlem av Slekt og Data- (enn så lange) så foretrekker jeg Facebokk framfor Slektsforum. Der er det tempo og enkelt å møte kjente med samme interesse. og raske svar.

Svein Erik Bjartheim
 

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Døde personer/emner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 23. mars 2021 kl. 10.03

En kan jo ikke slette gamle innlegg som en person har brukt mye av tiden sin til å hjelpe andre med. 
Det som er så genuint med Slektsforum i forhold til FB er jo at her har vi en enorm slektsbase med opplysninger, og det meste plassert geografisk og lett å finne igjen. Og innlegg som er 15 år gamle kan bli til nytte. Jeg har selv med søk funnet glimrende slektsinformasjon som ligger mange år tilbake i tid. 

Altså å slette innlegg fordi en person ikke er her lenger mener jeg blir feil. Opplysninger som blir lagt i slektsforum er ikke bare for meg og deg men også for kommende generasjoner. 
Dessuten kan informasjon som eldre sitter med være vanskelig å oppdage på nytt. En har fortalt historia si her for at den ikke skal bli glemt. Ikke alt er nedskrevet og søkbart i bøker. I innlegga kan det også ligge henvisninger til kilder som ikke er så lett å finne. 

Facebook er greit til å få svar på enkle spørsmål der og da. Men som oppslagsverk er det ubrukelig. 

Når det gjelder å kontakte døde personer, ja så er jo det et problem. Dette må vi komme tilbake til. En burde vel hatt en form for meldingsystem der en kan rapportere at folk er død og på en eller annen måte få lagt dette til personen. Men ikke så enkelt dette heller, plutselig står vi der med en person vi har erklært død og så viser det seg å være en misforståelse.  :(
 
Å la være å svare eller takke for hjelp en får er en uting. Det forekommer i alle fora jeg er innom. ja litt dårlig folkeskikk. Ofte har jeg ergret meg når det ikke er respons, skal tro om h*n har sett og forstått svaret mitt? Mulig jeg selv også har "glemt" å svare på et innlegg. Det er ikke bra, og da håper jeg at det blir sagt ifra. 

Ellers takk for at du tar opp emna og skaper litt debatt  :)
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

Bent Roger Ødegaard
Innlegg: 2545
Registrert: 24. mars 2010 kl. 13.38
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Re: Døde personer/emner

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 23. mars 2021 kl. 20.01

4826 skrev: 23. mars 2021 kl. 1.13 Hei!
Hvordan behandler Slekt og Data - døde innlegg - i dobbelt forstand?
For det det første - en trådstarter kan kan vøre død. Selv har jeg opplevd å sende to forespørsler til avdøde personer. Hva kan gjøres slik at vi unngår slike episoder? Mitt forslag er at hvis Slekt og Data mottar opplysninger om at et medlem er avgått ved døden, så slettes alle innlegg fra nevnte person. Kommer problematikken opp i framtiden får det bli en ny tråd.

En anne sak. I 2016 svarte jeg på et innlegg. Jeg følte at jeg hadde noe vettugt å komme med, Intet svar. En trådstarte utmeldt av Slekt og Data? Død? Hva vet jeg. Forbannet iriterende å hjelpe uten respons. (Hvis vi ligger til 100 år + varjeg nærmeste nabo til hendelen).

Jeg bruker uhyre sjelde Slektsforum p.g.a ovenevnte hendelser. Selv om jeg er med Medlem av Slekt og Data- (enn så lange) så foretrekker jeg Facebokk framfor Slektsforum. Der er det tempo og enkelt å møte kjente med samme interesse. og raske svar.

Svein Erik Bjartheim

 
Hei
Med dine 7 innlegg siden 2004 har du hatt maks uflaks.

Det kan du vel ikke "kjefte på" Slekt og Data for, det er vel trådstarters ansvar. Sendte du en PM til trådstarer og fortalte at du hadde svart?

Det er mange som ikke er på facebook.
Her i Slekt og Data har vel også alle samme interesse, det er heller ikke vanskelig å "møtes".
Og hvis oppgaven ikke krever mye leting for å løses, kommer svarene som perler på en snor. 

Vil innlegg i slike facebook-forum bli slettet når vedkommende dør?
 
Mvh. BentØ

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13008
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Døde personer/emner

Legg inn av Paul Johan Hals » 23. mars 2021 kl. 20.24

Til det første spørsmålet "hvis den som la inn et innlegg er død".

Det er kanskje mulig å la innleggene stå, men endre vedkommendes navn til "Død" eller noe tilsvarende som gjør det klart at det ikke har noe hensikt å f.eks. sende spørsmål til vedkommende.

Mvh Paul
 

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Re: Døde personer/emner

Legg inn av Viggo Eide » 24. mars 2021 kl. 7.59

Jeg har i innlegget Brukere uten navn, men med dn-eller gj-nummer skrevet dette:

"Etter overgangen fra gammelt til nytt Slektsforum ser du at noen står med fullt navn, mens andre står med gammelt DIS-Norge medlemsnummer dn, eller som tidligere gjestbruker gj.

Disse dn- og gj-identiteter forteller at  brukeren ikke har logget seg inn i det nye Slektsforumet.

Etter første gangs innlogging skifter dn identiteten til fullt navn."

Vi kan derfor ikke forvente svar fra dn eller gj brukere.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Døde personer/emner

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. mars 2021 kl. 11.15

4826 skrev: 23. mars 2021 kl. 1.13 Hei!
Hvordan behandler Slekt og Data - døde innlegg - i dobbelt forstand?
For det det første - en trådstarter kan kan vøre død. Selv har jeg opplevd å sende to forespørsler til avdøde personer. Hva kan gjøres slik at vi unngår slike episoder? Mitt forslag er at hvis Slekt og Data mottar opplysninger om at et medlem er avgått ved døden, så slettes alle innlegg fra nevnte person. Kommer problematikken opp i framtiden får det bli en ny tråd.

En anne sak. I 2016 svarte jeg på et innlegg. Jeg følte at jeg hadde noe vettugt å komme med, Intet svar. En trådstarte utmeldt av Slekt og Data? Død? Hva vet jeg. Forbannet iriterende å hjelpe uten respons. (Hvis vi ligger til 100 år + varjeg nærmeste nabo til hendelen).

Jeg bruker uhyre sjelde Slektsforum p.g.a ovenevnte hendelser. Selv om jeg er med Medlem av Slekt og Data- (enn så lange) så foretrekker jeg Facebokk framfor Slektsforum. Der er det tempo og enkelt å møte kjente med samme interesse. og raske svar.

Svein Erik Bjartheim
 
Redegjørelsen til Viggo hjelper oss jo til å se hvem som er aktiv her, og dermed gir svar på henvendelser. 

Når det gjelder FB så er det nok ikke så rosenrødt der heller. Gikk nå gjennom vennelista mi og fant mange avdøde personer som ikke lenger er i denne verden og som det er lett å både sende meldinger til og gratulere med dagen. Fikk senest i går en påminnelse om å ønske en god venn til lykke med dagen. Han har vært død i to år. 

Når det gjelder hurtig respons så er det vel som regel den som oppretter et emne som bestemmer farten. Slik som i denne tråden ;)

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»