Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Brukeravatar
Rune Kaino Nikolaisen
Innlegg: 3
Registrert: 7. desember 2004 kl. 18.20
Sted: ARENDAL

Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av Rune Kaino Nikolaisen » 15. mars 2005 kl. 18.47

Hei,

det er viktig at dere oppdaterer så snart som mulig. Det er dessverre minst 1 norsk hacker som nå driver og leter opp alle phpBB-fora som bruker lav versjon med dertilhørende sikkerhetshull.

Les mer på http://www.phpbb.no som blant annet undertegnede drifter.

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av dn06606 » 15. mars 2005 kl. 19.20

Mange takk for omtanken :)

Det er oppdatert til 2.0.13 for en stund siden. Av forskjellige grunner er ikke dette reflektert i teksten på forsiden enda.
mvh Jan

Brukeravatar
gj13365
Innlegg: 34
Registrert: 9. mars 2011 kl. 20.22
Sted: HVITTINGFOSS

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av gj13365 » 17. mars 2011 kl. 12.03

Beklager så mye at jeg vekker nytt liv i denne gamle tråden,
men for administratorer (og brukere) som prioriterer sikkerhet så er den desverre mer relevant enn noen gang!
Det er jo ikke helt uten grunn at nye oppdateringer til div. systemer og programmvare offentliggjøres,
.. og som Rune Kaino skriver "mellom linjene" i sitt innlegg så er den største grunnen "å tette farlige sikkerhetshull" i systemet, men samtidig også å fjerne såkalte "bugs" og å foreta andre mindre rettelser (som f.eks. skrivefeiler osv.).

Ser at DIS-Norge per idag benytter phpBB v2.0.14, mens den siste versjonen av systemet er phpBB v2.0.23 .. hvilket tilsier at det er hoppet over 10 viktige oppdateringer av dette forumet, noe som bør være urovekkende nok for de aller fleste...

Siden phpBB2 nå/forlengst er erstattet med phpBB3 (og ikke utvikles lenger), ser jeg bare to alternativer til å oppdatere/sikre dette forumet;

1). Kontakte administator på phpBB.no (eller phpBB.com) i håp om at de fortsatt sitter med originale kopier av de manglende oppdateringene (phpBB v2.0.15-v2.0.23 .. og som ALLE må kjøres i nevnte rekkefølge!) - kan eventuelt lastes ned fra SourceForge.net,
eller
2). Oppgradere DIS-Norge forumet til phpBB v3.0.8 (nyeste versjon)

Dersom DIS-Norge forumet skal være et tilbud til nåværende (og selvsagt nye) brukere også i fremtiden, så anser jeg vel alternativ to som det eneste aktuelle. Dette er riktignok et tidkrevende og møysommelig arbeide (siden det vel ikke finnes noe fullgodt script for å konvertere fra phpBB2 til phpBB3 ?), men som utvilsomt vil være det eneste riktige på lengre sikt - i og med at man er sikkret videre oppfølging av systemet i fremtiden.
Det første alternativet er ikke noe dårlig alternativ sikkerhetsmessig, men det er veldig begrenset i og med at phpBB2 ikke utvikles lenger. Arbeidet med denne oppdateringen er forholdsvis enkel, men man vil jo etter at arbeidet er unnagjort fortsatt ligge langt etter sånn "utviklingsmessig" sett!?

Jeg skylder å gjøre alle oppmerksom på at dette kun er min personlige mening!
Mitt innlegg er kun ment som en generell opplysning og et godt og velment råd, og slett IKKE som personlige angrep på de som drifter/administrerer dette utrolig nyttige og spennende forumet!!

Takk for oppmerksomheten ;-)
--

Hans Anton

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av dn06606 » 17. mars 2011 kl. 12.27

Hei Hans Anton,

og takk for innspill. Vi har selv alle versjoner av phpBB 2.0.x. Den store graden av egendesign/spesialtilpasninger i den installerte versjonen gjør at vi har lagt inn en del patcher manuelt. Oppgitt versjonsnummer er derfor ikke riktig.

Vi er langt på vei klar for oppgradering til 3.0.x og har hatt dette i prøvedrift lenge, men det er fortsatt noen uavklarte spørsmål i den forbindelse. For oss er det en stor fordel at versjon 3.0 krever få spesialtilpasninger for å dekke våre behov - i motsetning til dagens versjon.
mvh Jan

Brukeravatar
gj13365
Innlegg: 34
Registrert: 9. mars 2011 kl. 20.22
Sted: HVITTINGFOSS

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av gj13365 » 17. mars 2011 kl. 12.41

Hei Jan Eri,

Godt å høre at dere er føre var! :-)

Skjønner problemet med overgang til phpBB3.
De er et omfattende stykke arbeide med såvel tilpassing som importering til databasen osv.

Alle gode ønsker til dere med både "fornorsking" og tilpassing til DIS-Norge.
--

Hans Anton

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av dn06606 » 17. mars 2011 kl. 12.43

Takk for det! :-)
mvh Jan

Brukeravatar
gj13912
Innlegg: 7
Registrert: 28. april 2011 kl. 12.48
Sted: Fyllingsdalen

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av gj13912 » 1. mai 2011 kl. 23.25

Jan skrev:Vi er langt på vei klar for oppgradering til 3.0.x og har hatt dette i prøvedrift lenge, men det er fortsatt noen uavklarte spørsmål i den forbindelse. For oss er det en stor fordel at versjon 3.0 krever få spesialtilpasninger for å dekke våre behov - i motsetning til dagens versjon.


Er det noe nytt om dette?

mvh

Ole Irgens

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av dn06606 » 3. mai 2011 kl. 23.06

Ingen konkrete nyheter nå.

Eksisterende versjon er preget av nokså stor grad av skreddersøm, bl.a. for delvis integrasjon med pålogging til foreningens øvrige web-tjenester (det brukes derfor ikke standard 2.0 autentiseringsmekanisme som du nevner i annet innlegg).

Vi ser foreløpig an utvikling i relevante prosjekter for påloggingsintegrasjon. Konvertering av innhold ser ut til å gå nokså greit.
mvh Jan

dn24975
Innlegg: 265
Registrert: 21. februar 2010 kl. 21.50
Sted: OSLO

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av dn24975 » 11. mars 2012 kl. 10.59

Jan skrev:Ingen konkrete nyheter nå.

Eksisterende versjon er preget av nokså stor grad av skreddersøm, bl.a. for delvis integrasjon med pålogging til foreningens øvrige web-tjenester (det brukes derfor ikke standard 2.0 autentiseringsmekanisme som du nevner i annet innlegg).


Kan jeg spørre hvilken skreddersøm det er snakk om? Fra mitt ståsted ser dette forumet helt "normalt" ut. Jeg lurer også veldig på hvilken type "integrasjon med pålogging til foreningens øvrige webtjenester" det henvises til. Jeg opplever ikke noen slik integrering, jeg er ikke logget på noen andre tjenester enn forumet når jeg logger inn på forumet. Andre tjenester krever ny innlogging.
Dette er forøvrig det eneste forum jeg kjenner til som krever ny pålogging ved hvert eneste besøk. Dette er lite brukervennlig.

Jeg skal ikke spørre om hvorfor dette forumet ikke blir oppdatert til nyere versjoner, det virker å være lagt på is for godt. Konsekvensen blir vel til syvende og sist at forumet ikke lenger lar seg oppdatere, men må "arkiveres" og nytt forum startes fra grunnen av.

Brukeravatar
Rune Kaino Nikolaisen
Innlegg: 3
Registrert: 7. desember 2004 kl. 18.20
Sted: ARENDAL

Re: Oppdatering av phpBB til versjon 2.0.13

Legg inn av Rune Kaino Nikolaisen » 11. mars 2012 kl. 11.05

Asbjørn skrev:
Jan skrev:Jeg skal ikke spørre om hvorfor dette forumet ikke blir oppdatert til nyere versjoner, det virker å være lagt på is for godt. Konsekvensen blir vel til syvende og sist at forumet ikke lenger lar seg oppdatere, men må "arkiveres" og nytt forum startes fra grunnen av.


Ingenting er umulig å oppdatere, men jo lenger man venter, jo vanskeligere vil det bli.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»