Sensurering av ord i mine innlegg

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Sensurering av ord i mine innlegg

Legg inn av gj12185 » 9. juni 2019 kl. 2.55

Jeg svarte på et innlegg der jeg nevnte at noen eksakte transkripsjoner av navn i egne notater kunne være et h e l v e t e å søke på. Men det var ikke det som ville stå i teksten i posten som ble publisert, heldigvis valgte jeg en forhåndsvisning, og fikk hakeslepp!
Problemet er at en eller annen moderator/admin har funnet ut at ord som fillern dekkes bedre av idiotutgaven fillern, så når man skriver fillern så står det fillern. Jeg lurer på hva svarte fillern blir oversatt med? Å ja, svarte fillern! Det var jo intelligent!

Dette hører jo hjemme i forrige århundre, men det betyr ikke at det passer i et slektsforum.

Dette minner om idiotoplegget i USA, der det kommer pipelyder hvis noen sier promp på riksdekkende radio eller TV, for å beskytte sarte barneører.

For det første er det neppe noen barn her i landet som lider av å høre godkjente, norske ord, de har som regel et svært velutviklet vokabular, også bestående av store mengder av 'stygge og upassende' ord, som de i likhet med voksne, flittig bruker fra ung alder av. Og for det annet er de neppe lesere av dette forumet.

Hvis det er kristenfolk som ikke tåler ordet h e l v e t e, så får de slutte å gå i kjerka og å lese bibelen.

Jeg godtar ikke noen form for sensur av mine tekster, de få gangene jeg refererer til h e l v e t e, så er det fordi jeg mener det er påkrevet, av meg!

Jeg forventer at denne politikken blir omgjort omgående.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Sensurering av ord i mine innlegg

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 9. juni 2019 kl. 10.00

Er enig.

Noen ord (også bannord) må noen ganger brukes i en tekst selv om det ikke er banning.

Han viste ikke om han var komme til himmel eller fillern. Det høres litt rart ut og det var ikke det jeg skrev.

Var ikke klar over dette og tok en forhåndsvisningstest.

Ja både hel**** og Fa** ble erstattet med fillern! Men det kanskje litt mildere fanden ble akseptert.


Får klare seg med bøvels, djevelsk og lignende da, og hel og helheimen kanskje.

prøver meg med en interessant lenke der ordet hel.... er med og som nevner at det er rundt 200 lokaliteter i Norge som har styggedommen som stedsnavn.

https://www.nrk.no/kultur/det-finst-min ... 1.13089574

Men etter å ha sett forhåndsvisningen er jeg skikkelig oppgitt! Dere får nok frem lenken om dere i adressefeltet skifter ut fillern med det unevnte :(

PS Lenken fungerer visst selv om vi heller ikke i lenken kan se det som opprinnelig er skrevet inn.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Sensurering av ord i mine innlegg

Legg inn av gj12185 » 9. juni 2019 kl. 16.01

Haha, joda Helge, lenken din fungerer, selv om det finnes minst 200 fillern i Noreg! :lol:

Det komiske er jo at hvis man lager mellomrom mellom bokstavene, så er det ikke lenger et ord, bare en bokstavrekke. Men da vil jo et ord som h e l v e t e framheves på en måte som det i utgangspunktet ikke var meningen å gjøre, så da virker jo sensuren mot sin hensikt!

Vi får håpe at noen i administrasjonen synes dette er like dumt som vi gjør! :?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4182
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Sensurering av ord i mine innlegg

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. juni 2019 kl. 0.37

Dette var rart. Sikkert lagt inn av dem som startet Slektsforum for 15 år siden.

Men det er artig å bruke forhåndsvisninga på ordet. Søren, nå fikk jeg en ny hobby. (Søren ble godtatt, men det er jo et fornavn så...)
Paradis er også godtatt. Likeså Hell. Men det første er et sted i Bergen og det andre er et sted i Stjørdal. Se for øvrig bildet.

Du har truffet rett mann, Olaf. Helge kan vel regnes blant administrasjonen i denne saken. Han sitter i ei gruppe som skal endre Slektsforum. Han tar nok opp dette, når han har blitt gjort oppmerksom på det.

Olaf, siden du har aner fra Nordmøre, kan det kanskje være riktig å henvise til Skjellsordboka (lenke til nb.no)?
Det står der at det er forskjell på skjellsord og bannskap. Din helvetes drittsekk inneholder begge variantene. Først bannskap og så et skjellsord, står det i forordet i boka til Jenstad.

Oi, jeg fikk det til. Ordet ble ikke endret. Forsøker å skrive det uten -s: Din fillern drittsekk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
:) Tore

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Sensurering av ord i mine innlegg

Legg inn av gj12185 » 11. juni 2019 kl. 1.33

:lol:
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»