Jeg er sulten på småkaker

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn24600 » 15. august 2017 kl. 7.43

Jeg kan ikke finne noen diskusjonsgruppe her som gjelder spesifikt den nye halvferdige Slekt og Data nettsiden, så prøver her...

Som vi alle er kjent med, maktet aldri de som satte opp dette diskusjonsforumet å implementere småkaker (cookies) for å forenkle innloggingen på forumet. Man kan mistenke at de enten bare ga opp, forumprogramvaren er fra yngre steinalder, eller det var et bevisst valg med bakgrunn i en gigantisk misforståelse om hva cookies er, og/eller kan brukes til.
Vi har åpenbart alle gitt opp enkel innlogging på dette forumet for lenge siden...

Problemet er bare det at det heller ikke er implementert cookies på den nye "hjemmesiden" lansert på forsommeren i år! Det er en død lenke til (informasjon om?) "Personvern og cookies" helt nederst, så noen må ha vært innom tanken? (Lenken er strengt tatt ikke død, den peker bare tilbake til hovedsiden.)

Hva skjer med dette, hva er planen for videre fremdrift, og når får vi våre SMÅKAKER?

Et annet spørsmål som kanskje hører hjemme i en annen tråd. Jeg kjører på likevel:
Når skal de to viktigste funksjonene på den nye hjemmesiden (lenker til Slektsforum og Gravminner) løftes til toppen av siden, og gjøres mer synlig og "tilgjengelig"?

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn04977 » 15. august 2017 kl. 10.03

Eg veit ikkje om du er medlem av Slekt og Data, er du det så kan du gå inn på denne denne debatten som foregår på dei lukka medlemssidene:

https://www.disnorge.no/slektsforum/vie ... 367#745367

Der blir forskjellige ting ad dei nye sidene diskutert.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn24600 » 15. august 2017 kl. 10.14

Takk for tipset, Ingmar.

Jo, jeg er betalende medlem og er logget inn, men akkurat den linken gir meg:
"Det er bare Medlemmer med spesielle rettigheter som kan lese emner i dette forumet".

Jeg har nok ikke "spesielle rettigheter"...

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Innlegg: 2358
Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
Sted: TOLVSRØD

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 15. august 2017 kl. 13.23

Hei.
Jeg var også interessert i siden som Ingmar oppga, men jeg fikk heller ikke tilgang.

Har vært medlem i flere år :)

Hemmlighetskremmerier?? :D :D :D :D

Ulf S

Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn24600 » 15. august 2017 kl. 13.28

Hehe, ja det er nok internt blant de innvidde (les=moderatorer) vil jeg tro...

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av Else Berit Rustad » 15. august 2017 kl. 13.32

Jan-Thore skrev:Vi har åpenbart alle gitt opp enkel innlogging på dette forumet for lenge siden...[/i]


I alle de 11 årene jeg har deltatt på dette forumet har jeg aldri opplevd innloggingen som vanskelig! Hvordan mener du innloggingen skulle være?

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn24600 » 15. august 2017 kl. 14.01

Hei Else,

Jeg vil ha cookie-innlogging!

Jeg bruker stadig en hel del forskjellige enheter for tilgang til diverse websider og fora. (Jeg tester nye brett, telefoner, og "skrivebordsenheter", samt programvare på disse, som en del av arbeidet i bedriften jeg jobber i.)
Når jeg har logget inn (manuelt) på de sidene jeg bruker mye, så er jeg innlogget, over flere "sesjoner" (helt til jeg selv velger å slette cookies, eller cookien utløper på "datostemplingen"). På denne måten slipper jeg å huske passord, og ikke ikke minst taste disse inn. (Jeg bruker naturligvis forskjellige passord på alle mine innlogginger.)

Det er cookies som gjør dette mulig. Cookies kan brukes til mye, fra enkel innlogging, helt til detaljsporing av brukere og "invasive tracking". Det er webstedets eier som bestemmer hva cookies brukes til, og jeg ønsker den enkleste bruken nemlig det som for meg som bruker oppfattes som "automatisk innlogging"/"always on".
(Ja, cookies kan misbrukes til uønskelig tracking, men det bestemmes altså av nettsidens/webstedets utviklere.)

Som for eksempel (en kjent referanse): Digitalarkivet serverer deg småkaker (cookies). Logg deg inn der i nettleseren, steng/lukk nettleseren, start opp igjen, gå til digitalarkivet og se at du faktisk er innlogget (uten at du har måttet logge inn på nytt). Cookies!

På en skrivebordenhet (PC / Mac) og noen andre enheter (brett/telefoner) kan man bruke tredjeparts produkter (Lastpass, 1Password o.a.) for å sørge for automatisk innlogging, på andre enheter ikke eller det er trøblete.
Mitt "problem" er altså hvorfor ty til tredjepartsprodukter, når dette enkelt kan løses på nettsiden/webstedet. Det er altså også tydelig at dette må ha vært planlagt/påtenkt på de nye sidene, ref. henvisning (lenke) i foten av siden, men altså ikke implementert.

Brukeravatar
dn04977
Innlegg: 1752
Registrert: 14. november 2004 kl. 18.33
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn04977 » 15. august 2017 kl. 14.42

Eg har lagt inn ein link på dei "lukka" sidene til denne diskusjonen her.

Så kanskje kjem det nokon innom for å ta ein till (Tenker på dei i styre og stell :D )

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av gj12185 » 15. august 2017 kl. 20.28

Jeg er ikke medlem, så jeg forstår ikke helt dette lokale problemet.

Digitalarkivet serverer deg småkaker (cookies). Logg deg inn der i nettleseren, steng/lukk nettleseren, start opp igjen, gå til digitalarkivet og se at du faktisk er innlogget (uten at du har måttet logge inn på nytt). Cookies!

Det kommer vel helt an på hvordan man setter opp nettleseren sin. Noen steder fungerer jo 'Husk meg' på den måten du beskriver, men du snakker vel nå om en nettleser som står oppe hele tiden på en maskin som aldri slåes av.

Personlig misliker jeg alle cookies, så jeg har stilt in nettleseren (PaleMoon) til å akseptere alle cookies inntil jeg stenger den, og så stenger jeg nettleseren mellom alle forumer/grupper jeg er innom. Dessuten lager nettverkleverandøren min en ny IP-adresse hver gang jeg er på nett, så dermed er jo også forutsetningene for en automatisk påkobling brutt. Jeg må derfor logge meg inn hver gang. (jeg er bruker i flere forumer)
Veldig nyttig for å opprettholde en fungerende hukommelsesfunksjon! :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn24600 » 15. august 2017 kl. 21.01

Det kommer vel helt an på hvordan man setter opp nettleseren sin.

Det gjør det nok, men hvis du bare lar være å "sette opp" nettleseren (altså "default" som levert, i alle moderne nettlesere), så virker cookies som tenkt.

men du snakker vel nå om en nettleser som står oppe hele tiden på en maskin som aldri slåes av.

Nei, jeg mener nettopp det jeg beskrev i eksempelet om Digitalarkivet. Du kan til og med slå maskinen helt av og på, og fremdeles "være innlogget" når du kommer tilbake til nettsiden, ved bruk av cookies.

Dessuten lager nettverkleverandøren min en ny IP-adresse hver gang jeg er på nett, så dermed er jo også forutsetningene for en automatisk påkobling brutt.

Samme IP-adresse er ingen forutsetning for at cookies skal virke, det er nettopp en av tingene som gjør at jeg fremmer denne saken.

Veldig nyttig for å opprettholde en fungerende hukommelsesfunksjon!

Veldig enig! Jeg sliter imidlertid med mine 500+ passord (mange endres ofte med bruk av passordgenerator). (Jeg jobber med IT, og bruker veldig mange forum og relaterte websider ifm. jobben, pluss da også alle slekts-relaterte sider privat. Tilsammen blir det altså noen å holde styr på, og logge inn på...)

Når du sletter alle cookies mellom hver sesjon, så kan heller ikke cookies brukes til innlogging. Jeg forstår at du gjør det, for de fleste har ikke satt seg inn i hva cookies faktisk kan brukes til eller virker, for brukeren. Når man leser stadig vekk at man blir spionert på, overvåket og "fotfulgt" på nettet, kan jo noen og enhver bli vettskremt. Og det er faktisk riktig! Men, hvis man setter seg inn det, så ser man jo at det kan være nyttig, altså også for brukeren, hvis man stoler på nettsideleverandøren, eller ser på (teknisk) hva cookie'en er satt opp til å gjøre. (Det kan enkelt gjøres med f.eks. plugins i flere nettlesere, eks. Firefox og Chrome.)
De som misbruker cookies, er nettsider som regelrett er ondsinnede, samt i mine øyne reklameleverandører. Disse blokkerer jeg selv etter hvert, og de blir svartelistet (cookies blir blokkert/slettes med en gang.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. august 2017 kl. 22.10

Ingmar skrev:Eg veit ikkje om du er medlem av Slekt og Data, er du det så kan du gå inn på denne denne debatten som foregår på dei lukka medlemssidene:

https://www.disnorge.no/slektsforum/vie ... 367#745367

Der blir forskjellige ting ad dei nye sidene diskutert.

Mvh
Ingmar 8)


Interessant. Lurer på hva som kreves for å få status her: "Det er bare Medlemmer med spesielle rettigheter som kan lese emner i dette forumet".

Å bruke daglig tid på moderering (spesielt tydeforumet) er i alle fall ikke tilstrekkelig til å få tilgang. Regner da med at en må ha en form for sikkerhetsklarering... PST?
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av gj12185 » 16. august 2017 kl. 0.01

Jeg vil ikke utbrodere mine erfaringer videre overfor en ekspert på området, mn jeg kan avslutte med en kommentar:

Sitat:
men du snakker vel nå om en nettleser som står oppe hele tiden på en maskin som aldri slåes av.

Nei, jeg mener nettopp det jeg beskrev i eksempelet om Digitalarkivet. Du kan til og med slå maskinen helt av og på, og fremdeles "være innlogget" når du kommer tilbake til nettsiden, ved bruk av cookies.


Det betinger jo at cookieene er lagret på en harddisk, men ettersom jeg kjører en Puppylinux direkte fra RAM, med en nettleser som sletter cookies når den stenges, og ikke lagrer historie eller bruker bokmerker, blir det nokså nokså vanskelig! Jeg har dessuten en /etc/hosts-fil med nesten 15000 adresser som peker på 0.0.0.0. Jeg skriver dette mens jeg sitter og ser på et TV-program om Edward Snowden, så man tenker kanskje litt ekstra over hvilke spor man etterlater seg i cyberspace! :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
dn24600
Innlegg: 372
Registrert: 5. desember 2009 kl. 23.33
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn24600 » 16. august 2017 kl. 8.19

Hehe, takk for ny titulering, den er ny for meg :wink:

Jeg er nok ikke ekspert på noe som helst, men jeg kan noe om mangt (som de aller fleste). Det jeg ikke forstår (og som jeg burde forstå), setter jeg meg inn i.

En ting skal du også ha; du som bruker har tatt et bevisst valg, og du har også fått muligheten til å ta valget selv.

Jeg liker ikke at jeg blir fratatt dette valget om hvem jeg skal stole på eller ikke. Når man kaster ut barnet med badevannet, blir det feil for meg. Webutviklerne her har gått et ekstra skritt for å slå av en funksjon som følger med som standard i de fleste website verktøy (eks. Wordpress), uten å ha løst et eneste problem (jeg må fremdeles fjerne/svarteliste de stygge/ondsinnede cookies, og hvitliste de jeg faktisk ønsker.)

Cookies har fått en fortjent/ufortjent (velg selv) dårlig rykte fra starten, ved at teknologien bare gikk i gang med å lagre en fil på brukerens lagringsmedium uten samtykke, eller fortelle om at det ble gjort.
Så endelig etter masse år kom EU på banen, med en løsning: De pålegger alle nettsteder om å "dekke ryggen sin", ved å presentere en informasjonstekst for brukeren om at nettstedet bruker cookies (som hos noen må kvitteres på). Dermed er hele problemet løst, på samme måte som historien forteller at strutser gjør det. Genialt :idea:

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av gj12185 » 16. august 2017 kl. 11.19

...du har også fått muligheten til å ta valget selv.

Jada, det er bevisst gjort, med Linux kan man jo velge fritt på det aller meste. :D

Generelt vet mange brukere dessverre ikke stort om valgmulighetene i sin egen nettlseser!
Du nevnte Digitalarkivet som eksempel, der har jeg faktisk klaget på at jeg får opp et nytt cookievarsel hver gang jeg går til en ny side, også etter at jeg er logget inn. Så i den forbindelse leste jeg EU-direktivet. https://forum.arkivverket.no/topic/2117 ... e-varsler/ Der står det jo også at brukeren skal ha mulighet for å velge at man ikke vil motta cookies, men den delen har de fleste nettsideeierne hoppet over. Problemet er jo oftest de tredjepartcookiene som følger med et nettsted, jeg talte 58 stk. som jeg fikk 'på kjøpet' her forleden ved å gå til en nettside. Endel av dem kan man unngå ved å krysse av i nettleseren, men på mange nettsteder kan man da ikke logge seg inn, oftest fordi de bruker en autorisasjon som ligger på en annen server. Det er jo dessverre også alltid noen som bryter reglene, og da fylles maskinen fort opp med cookies! Jeg har sendt deg en pm.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av dn01013 » 20. august 2017 kl. 21.13

Olaf skrev:
Du nevnte Digitalarkivet som eksempel, der har jeg faktisk klaget på at jeg får opp et nytt cookievarsel hver gang jeg går til en ny side, også etter at jeg er logget inn. Så i den forbindelse leste jeg EU-direktivet. https://forum.arkivverket.no/topic/2117 ... e-varsler/ Der står det jo også at brukeren skal ha mulighet for å velge at man ikke vil motta cookies, men den delen har de fleste nettsideeierne hoppet over.


Det finnes to typer cookies, vanlige cookies som spares hos deg, og sessioncookies som spares på server over et visst antall minutter.

Om du anvender å sperre for sparing av cookies, og cookies brukes som en slags sessioncookie, men spart på din harddisk, vil websiden ikke vite noe om hvor du navigerte fra og hvem du er og om du er pålogget eller ikke. Altså vil den sende cookie på nytt som da din browser er satt opp til å spørre om er ok å spare.

Du kan forhåndsgodkjenne at i unntaket Digitalarkivet gir du Digitalarkivet adgang til å spare cookien likevel, selv om du i utgangspunktet har nektet browser å spare coolie uten å spørre først.

Forsøk å nekte helt, og du vli ant. måtte til og med logge på på nytt for hver side, og navigeringsmenyer vil ikke virke.

Jeg kan ikke svare for Slektsforum, men i DIStreff-sidene brukes sessioncookies for det meste.
Pga. perl ikke vet noe om php sine sessioncoolies må vi der ved søking bruke cookie til å spare søketbegrepet. Sperring vil da gi feilmelding kort og godt fordi søkebegrep da ikke kan spares så søkeskriptet bli utført.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av gj12185 » 21. august 2017 kl. 3.04

Alf, da leste du nok ikke innlegget mitt i Arkivverkets brukerforum godt nok! Jeg tillater alle cookies, men sletter dem automatisk når jeg lukker nettleseren. Det første jeg gjør er å logge meg inn, og poenget var at jeg likevel fortsetter å få cookies ved flytting til en ny side/seksjon, og jeg synes det er unødvendig. Jeg mener at det som et resultat av innloggingen som registrert bruker, burde ligge en sperre for å sende meg flere cookies.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Rolf B. Holte
Innlegg: 247
Registrert: 14. november 2004 kl. 20.48
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av Rolf B. Holte » 28. august 2017 kl. 23.04

[quote="AlfJeg kan ikke svare for Slektsforum, men i DIStreff-sidene brukes sessioncookies for det meste.
Pga. perl ikke vet noe om php sine sessioncoolies må vi der ved søking bruke cookie til å spare søketbegrepet. Sperring vil da gi feilmelding kort og godt fordi søkebegrep da ikke kan spares så søkeskriptet bli utført.[/quote]

En gang langt tilbake i tiden ville flere ha single signon. Dette er/var løst flere tjenester, via sessionvariable (og cookies) DIStreff kopierte data fra sesjonsvariable, pakket dette i en streng og krypterte alt og la dette i cookies (slik at de som ikke sperrer for cookies ikke må logge seg inn pånytt). Siden dette åpnet for at medlemmer kunne sende lenker med gyldigpålogging til tredjepart ble det også lagt inn tidssperre i den krypterte strengen. Utfordringen er at utviklere for Slektsforum ikke snakket og samkjørte sin behandling av sessjonsvariable med andre, og drepte andre sine variable (bla DIStreff sine) når man logget på Slektsforum. I tillegg minnes jeg at det en stor skepsis i styret for at cookies skulle brukes i det store og hele. Dette er fordi cookies har ett dårlig rykte... kan brukes i sporing av hva du gjør på nett, det betyr ikke at DIStreff gjør det i cookies slik antydet. Logging skjer i scriptetene, cookies/sesjonsvariable brukes bare til å overføre data mellom scriptspråkene php og perl.

Så går årene og ingen husker eksakt hva og hvorfor... og enkelte irriterer seg over at man må logge på flere ganger etc.
mvh Rolf B. Holte
DNA koordinator i Vestfold
Les dette før du poster din melding

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Jeg er sulten på småkaker

Legg inn av gj12185 » 29. august 2017 kl. 1.30

Haha, jeg tenkte på akkurat det her om dagen; én ting er backup, en annen ting er å lagre en historikk for endringer, slik at man vet hva man har gjort av finpussinger i årenes løp! :D
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»