Filtyper i vedlegg

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Brukeravatar
Knut Erling Harg
Innlegg: 357
Registrert: 4. desember 2008 kl. 20.58
Sted: SKIEN

Filtyper i vedlegg

Legg inn av Knut Erling Harg » 4. september 2014 kl. 16.38

Jeg ser følgende i listen over lovlige filtyper å bruke som vedlegg:
ai doc dot mm pdf ppt ps rtf xls

Standard filtype for MS Office nå er docx, pptx osv. Jeg forsøkte å legge til et slikt standard .docx-dokument i dag, men lyktes ikke før jeg hadde lagret det på nytt i det gamle .doc-formatet. Om mulig, bør man utvide listen med alle de nye filtypene.

Uansett skal jeg vel få en feilmelding? For meg ser det til at vedlegget ble akseptert i første omgang, men at hele meldingen forsvinner når jeg trykker OK dersom det er feil filtype vedlagt?

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Filtyper i vedlegg

Legg inn av gj12185 » 4. september 2014 kl. 23.52

Hei Knut.
Jeg vet ikke om det du referere til er vedlegg som skal brukes internt i DIS Norge, eller i forumet, men rent generelt er det en uting å bruke s.k. proprietære formater, dvs. formater låst til et bestemt operativsystem, i dette tilfellet nyere utgaver av Windows.
Jeg bruker selv kun Linux, og det er mange her som bare bruker Mac, og mange av oss har ingen mulighet til engang å åpne et docx eller pptx dokument, som er et rent Microsoft format.
Microsofts politikk på området er at de vil bestemme alt. Da det for noen år siden ble laget et åpent og uavhengig dokumentformat som kunne brukes i f.eks offentlig forvaltning, var ikke Microsoft, og også enkelte andre, sene om å sette hele juristavdelingen på vrenge på ordlyden i patentet, for så å lage sine egne varianter av formatet. Du kan vel gjette hva som skjedde med det formatet. Dollaren styrer mere enn fornuften i slike sammenhenger.

Det bør brukes et åpent dokumentformat som alle har tilgang til, .doc er foreldet, men lar seg ofte åpne i tekstbehandlingsprogrammer for andre operativsystemer også, .pdf er vel det som de aller fleste kan åpne, og .xls kan leses av de fleste regnearkprogrammer. Hvis du har bruk for tabeller eller andre spesielle løsninger, kan det jo være et problem å tilpasse seg reglene.

Forøvrig, et format de aller fleste glemmer, og som er så opplagt at det som regel ikke er med på listen over godkjent formater, er ganske enkelt .html. De alle fleste tekstdokumenter kan lagres som html i så godt som alle tekstbehandlere :-)

Hvorfor meldingen din forsvinner vet jeg ingenting om.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Filtyper i vedlegg

Legg inn av dn06606 » 5. september 2014 kl. 9.08

Hei Knut,

jeg har lagt inn de to typene du nevner slik at de nå skal bli akseptert.
mvh Jan

Bjørn Kåre Nilssen
Innlegg: 732
Registrert: 6. september 2012 kl. 16.01
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Filtyper i vedlegg

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 5. september 2014 kl. 13.13

Om man først skal legge inn slike filter så bør man vel i det minste ta med de som er med i
"Forskrift om IT-standarder i offentlig forvaltning" ?
Se http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-04-05-959

ODF, PDF, OOXML er standardene for vedlegg av dokumenter.


Dere burde i det minste ta vekk slike format som ai, mm, dot og ps. Ai og ps er veldig uforutsigbare, og de fleste kan ikke se/åpne dem i det hele tatt (Adobe Illustrator og Postscript). Og dot er en Word-mal, og ikke beregnet som et eksportformat.
mm vet jeg ikke hva er en gang.
Egentlig burde det ikke være lov med doc(x) og ppt(x) heller synes jeg.
PDF dekker alt dette utmerket, og alle kan se det - vanligvis også uten å åpne eksterne program.

Og rm (RealMedia)? Finnes det fremdeles?
wma, men ikke wmv og andre videoformat? swf kan jo også være video?

Om folk ønsker å legge ved spesielle format er det jo bare å zippe dem.
Eller legge inn en URL/link til en dropbox-fil, eller noe annet i skyen?

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Filtyper i vedlegg

Legg inn av dn06606 » 5. september 2014 kl. 14.52

Takk for innspill,

hoveddelen av formatene som var tilgjengelig er nok standard i installasjonen. Jeg har ryddet litt i dette nå. Selv om man i offentlig forvaltning har lagt opp til noen fornuftige format-begrensninger lar jeg av hensyn til brukerne også mye brukte formater som doc(x) og ppt(x) være tillatt.
mvh Jan

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Filtyper i vedlegg

Legg inn av gj12185 » 6. september 2014 kl. 2.03

Jan, å inkludere formater som ikke alle brukere kan lese, er vel det motsatte av å ta hensyn til brukerne. Jeg pleier ikke å bruke sterke ord i forumer, men dette er jo helt dustete!
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»