Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av dn20182 » 20. januar 2013 kl. 20.44

Kommunene Bø, Herøy, Nes, Os, Sande og Våler finnes i to fylker.

På slektsforum er Sande i VF og Sande MR spesifisert i overskriften i den aktuelle tråden.

Tilsvarende er ønskelig for de øvrige kommuner, det vil lette oversikten. F.eks. Bø i T og Bø i N (eller V for Vesterålen for den saks skyld)

Kan dette ordnes?
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Else Berit Rustad » 20. januar 2013 kl. 20.51

God idé, Kjetil :)
Ja, det ville gjøre det enklere å identifisere disse stedene hvis fylket også ble nevnt.
Så jeg er litt uenig når det gjelder Bø - det beste ville være bare å holde seg til fylkesbokstav, T for Telemark og N for Nordland. Dersom det ble skrevet Bø i V., så kan du forlate deg på at dette ville bli oppfattet som Vestfold! Av noen... :roll:


Mvh
Else B.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av dn20182 » 20. januar 2013 kl. 21.23

Jeg er absolutt helt enig i kun å bruke fylkesbetegnelse, Else B., det er jo ikke alle i vår tid som er fortrolig med eldre uttrykksmåter for stedsnavn som f.eks. Nes på Romerike. :wink:
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. januar 2013 kl. 0.02

Jeg støtter den. Har Bø (Nordland) som nærmeste nabokommune. :P :P

Mvh Paul

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Innlegg: 1656
Registrert: 17. november 2004 kl. 23.39
Sted: BERGEN

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 21. januar 2013 kl. 1.44

Og Våler er det "nesten" tre av. Våler, Hedmark, Våler Østfold og Våle i Vestfold.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Per Jørgen Olafsen
Innlegg: 166
Registrert: 22. januar 2011 kl. 19.17
Sted: LOMMEDALEN
Kontakt:

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Per Jørgen Olafsen » 21. januar 2013 kl. 8.12

Arild skrev:Og Våler er det "nesten" tre av. Våler, Hedmark, Våler Østfold og Våle i Vestfold.

Men Våle er nå en historisk kommune i Vestfold, etter sammenslåingen med Ramnes til Re kommune fra 2002 :wink:

Hilsen Per Jørgen

Brukeravatar
Kari Sandberg
Innlegg: 4132
Registrert: 5. desember 2004 kl. 13.00
Sted: HAMAR

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Kari Sandberg » 21. januar 2013 kl. 11.13

Helt enig i dette. Jeg synes dessuten at man kunne presisere stedsnavn litt bedre enn det som gjøres i dag. Det føles litt unødvendig å måtte Google et sted for å vite hvor man skal søke. Selv om det er et kjent steds- eller kommunenavn, er det ikke alltid man uten videre vet om det f.eks. ligger i Troms eller Nordland.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. januar 2013 kl. 11.47

Jeg er helt enig i det Kari skriver. Sør i landet er det nok mange som lurer på hvilket fylke enkelte kommuner her nord ligger i. Det samme gjelder andre veien også. I hvertfall for mitt vedkommende.

Mvh Paul

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 21. januar 2013 kl. 20.51

Kjetil skrev:Kommunene Bø, Herøy, Nes, Os, Sande og Våler finnes i to fylker.

På slektsforum er Sande i VF og Sande MR spesifisert i overskriften i den aktuelle tråden.

Tilsvarende er ønskelig for de øvrige kommuner, det vil lette oversikten. F.eks. Bø i T og Bø i N (eller V for Vesterålen for den saks skyld)


Eg skal ikkje svare på om det let seg ordne - men grunnen til at Sande er markert trur eg var at frå først av hadde forumet "mista" Sande i MR - ved samanblanding med Sandøy (som er ei anna kommune i MR). Så vart Sande innlemma i det gode selskapet, og sidan Sande fanst frå før (i Vestfold) fekk dei MR og VF bak seg. Akkurat der og då var det ei ekslusiv handsaming av Sande, utan omtanke for fleire namnepar.


Men, til observasjon....
Når vi er inne på ein tråd i forumet for Herøy (MR) står følgjande over og under panelet:
"Slektsforum -> Etterlysninger -> Møre og Romsdal -> Sunnmøre -> Herøy -> [emnetittel]"

og tilsvarande i eit anna emne
"Slektsforum -> Etterlysninger -> Nordland -> Vesterålen -> Bø -> [emnetittel]"


Korleis skal vi då kunne vite kva for fylke det er snakk om....?

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Paul Johan Hals » 21. januar 2013 kl. 21.07

Ivar skrev:Men, til observasjon....
Når vi er inne på ein tråd i forumet for Herøy (MR) står følgjande over og under panelet:
"Slektsforum -> Etterlysninger -> Møre og Romsdal -> Sunnmøre -> Herøy -> [emnetittel]"

og tilsvarande i eit anna emne
"Slektsforum -> Etterlysninger -> Nordland -> Vesterålen -> Bø -> [emnetittel]"


Korleis skal vi då kunne vite kva for fylke det er snakk om....?


Det er greitt nok i trådene, men om du går til "vis nye emner siden sist pålogget" får du bare angitt laveste nivå i trådene.
Jeg vet ikke hvilke situasjoner de andre har tenkt på, men det var i hvertfall det jeg hadde i tankene da jeg skrev.

Mvh Paul

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av dn20182 » 21. januar 2013 kl. 21.15

Ivar skrev:
Men, til observasjon....
Når vi er inne på ein tråd i forumet for Herøy (MR) står følgjande over og under panelet:
"Slektsforum -> Etterlysninger -> Møre og Romsdal -> Sunnmøre -> Herøy -> [emnetittel]"

og tilsvarande i eit anna emne
"Slektsforum -> Etterlysninger -> Nordland -> Vesterålen -> Bø -> [emnetittel]"


Korleis skal vi då kunne vite kva for fylke det er snakk om....?


Eg skjønar ikkje heilt dette - det står då fylkesnamn her, men framom kommunenamnet?

Mitt ynskje er berre at det kunne stå Bø i T og Bø i N, på same måten som det gjer for Sande i V og Sande i MR. På den måten vil eg straks sjå om det gjeld ein kommune eg kan litt om, når eg loggar meg på og trykker på "knappen" for å få sjå nye postar sidan eg sist var logga inn.

(Elles var vel overskrifta mi i emnet litt dum - det er ikkje seks kommunar med same namn, men seks kommunenamn, der same kommunenamnet finst i to ulike fylke) :wink:
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
dn01013
Innlegg: 2007
Registrert: 1. desember 2004 kl. 18.57
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av dn01013 » 21. januar 2013 kl. 23.52

Ad sidekommentaren om å angi fylkesnavn og kommentar om at søringer ofte ikke vet om hvor steder er i Nord-Norge, opplever jeg ved kjøring av DIStreff-bidrag med GEDtreff at søringer ikke vet om f.eks. Kristiansand ligger i Aust-Agder (ofte plassert der) eller det er i Vest-Agder, eller om Arendal ligger i Vest-Agder :-)

Slike feil rapporteres og vises i eget tre som feilplasserte stedsnavn :-) I retteliste til høyre kan man se både kommunenavn og soknenavn for hele landet (også for Sverige og Dan mark, og for ca. 160000 townships og alle counties i USA :-) Kan være en hjelp i å finne ut hvor i verden man skal.

Ellers har jeg også stusset litt over kommuneinndeling i visningen av innlegg siden sist/siste uke etc. etc.

dn06606
Site Admin
Innlegg: 1088
Registrert: 10. oktober 2004 kl. 18.39

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av dn06606 » 22. januar 2013 kl. 21.16

Takk til Kjetil m.fl. for godt innspill,

dette skal være ganske greit å få gjort noe med - jeg gir tilbakemelding her når vi har sett på saken.
mvh Jan

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av dn20182 » 22. januar 2013 kl. 21.29

Det er kjempefint! Tusen takk!
Venleg helsing Kjetil


dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av dn20182 » 22. januar 2013 kl. 22.28

Kort og godt: Supert! :D
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Else Berit Rustad » 22. januar 2013 kl. 23.03

Dette var midt i blinken, Jan :D
Takk skal du ha!

Mvh
Else B.

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3242
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 23. januar 2013 kl. 0.44

Så flott Jan, men kanskje Hemne i Sør-Trøndelag og Hemnes i Nordland burde være med også. I tillegg har jeg ofte gått inn på overskrifter hvor det sto Brevik eller Breivik, men det er fordi jeg har noen aner som kommer fra gården Breivik på Frosta og noe i Breivik i Rødøy på Helgeland. Det blir jo ikke kommunenavn, men stedsnavn som kan forveksles. Så er det også et sted som heter Sande(Sanna i dag) i Træna på Helgeland, men det blir jo også stedsnavn og ikke kommune. Likevel har jeg gått inn mange ganger på noe med Sande i overskriften, fordi jeg har har noen aner i Sande på Træna

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 23. januar 2013 kl. 19.22

Jan skrev:For å unngå problemer med hva som er "riktig" forkortelse har vi valgt å bruke hele fylkesnavnet, de nevnte fora heter nå:


"i Møre og Romsdal" vert litt langt. I forumet for Sunnmøre (under MR) kjem det to gongar.

"Herøy i MR" og "Sande i MR" burde vere nok; "MR" er ganske innarbeidd og vanleg (N, T og V er sikkert meir brukt til andre ting, og kan neppe seiast å vere innarbeidde som forkortingar for fylkesnamna).

Ivar Ståle Ertesvåg
Innlegg: 5496
Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Seks kommuner har samme navn, ønske om bedre presisjon

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 23. januar 2013 kl. 19.35

Anne skrev:... Det blir jo ikke kommunenavn, men stedsnavn som kan forveksles. Så er det også et sted som heter Sande(Sanna i dag) i Træna på Helgeland, men det blir jo også stedsnavn og ikke kommune.


Dersom vi skal poste her om alle stadnamn/gardsnamn som er lik eller liknar eit kommunenamn, vert dette ein svært lang tråd.

Berre på Søre Sunnmøre er det 9 gardar som heiter Strand(a), 3 Sande, 2 Breivik, 6 Berg(e(t)), 4 Eide, ....

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»