Personvern - hvordan unngår at alt en skriver på DIS googles

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

Personvern - hvordan unngår at alt en skriver på DIS googles

Legg inn av Leif Salicath » 10. januar 2011 kl. 20.08

Jeg ser stor forskjell på å poste innlegg på Webdebatt og på DIS. Innleggene på DIS dukker opp når en googler og det har irritert meg lenge. Jeg forsøker å begrense bruken, men glemmer meg av og til.

På webdebatt er imidlertid løsningen anderledes (via en exe-fil) og Google finner ikke trådene og innleggene.

Er det noe tilsvarende eller like bra på gang for DIS forum ?

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Personvern - hvordan unngår at alt en skriver på DIS goo

Legg inn av Vigdis Jøsang » 10. januar 2011 kl. 20.36

Har irritert meg over det samme selv, og jeg skrev en melding til DIS-styret og spurte om dette, og fikk da tilbakemelding om at de ønsket at slektsforum skulle være google-bart, det vil si åpent for søk.

De argumenterte med at mange på den måten finner sine slekter ved å google. Og det stemmer jo. Jeg har selv via DIS blitt kontaktet av ukjente amerikanske slektninger som har googlet mine forferdre og fått treff.

Men jeg vet også selv hvordan det har begrenset mine aktiviteter her på forumet. En periode gikk jeg over til å kun bruke PM i kommunikasjonen.

Derfor foreslo jeg at selve innlegget kunne være google-bart, men ikke medlemsinformasjonen om de som har skrevet innlegget. Da kan det være opp til den enkelte om de vil signere innleggene med fullt navn eller bare fornavnet eller initialer. Men det var visst ikke så lett å få til.

Så jeg stiller meg gjerne bak ditt spørsmål på nytt.

Mvh
Vigdis

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 11. januar 2011 kl. 13.49

Slektsforum er DIS-Norges hovedtilbud for etterlysninger og slektsfaglige debatter. Slektsforum består av flere hundre fora, både åpne og lukkede. De lukkede foraene er for diskusjon av tema i avgrensede større og mindre grupper.

Alle tema som har med etterlysing å gjøre har alltid vært åpne og dette har vært helt bevisst policy fra foreningen. At disse temaene kan indekseres av søkemotorer som Google er ingen overraskelse, snarere noe som er med på å gi mulighet for flere og bedre svar på etterlysinger som legges inn. For å passe på at alt som foregår i disse foraene er i samsvar med norsk lov, retningelinjene på slektsforum og generelt holder seg til god takt og tone, har vi et stort korps av moderatorer. Disse moderatorene griper inn dersom det er brudd på dette og spesielt hvis nålevende personer omtales eller ved støtende omtale av enkeltpersoner.

Styret diskuterte senest for vel et år siden hvorvidt etterlysingsfora bør være åpne eller ikke. Styret i DIS-Norge kan ikke se at det vil gagne brukerne av Slektsforum at disse etterlysingene legges i lukkede fora. Styrets konklusjon er at vi vil fortsette med systemet stort sett slik det er i dag. Men vi vil i tillegg sørge for at det legges ut informasjon som forteller at det er slik og at det er med hensikt at det er slik. Det er hensynet til å kunne nå flest mulig og å få dem som kan svar på etterlysinger til å bli klar over at det foreligger slike spørsmål, som er bakgrunnen for vår vurdering. Selv om vi har godt over 10 000 brukere av Slektsforum, er vi avhengige av langt fler enn dette for å gi gode svar på mange slektsnøtter.

Som nevnt i melding ovenfor er det planlagt å gjøre informasjon som navn og lignende for de som har skrevet innlegg i Slektsforum "usynlig" før innlogging (og dermed for Google), men dette ligger noe fram i tid.

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 11. januar 2011 kl. 15.01

Takk for svar.

Hovedpoenget mitt var at det kan bli vel voldsomt å finne seg selv eksponert på Google med hundrevis av poster. Hvis en ikke vokter seg selv, kan det også bli skrevet ting som er mere privat og derved "publisere" informasjonen til absolutt alle. Det er ikke alle som synes det OK at oldeforeldre osv. kan kobles til nålevende. Det er vel i grenselandet når det gjelder personvern.

Jeg beklager sterkt at det må være slik fordi det er så mange hyggelig hjelpere og kunnskap på DIS

Jeg foreslår at de gis advarsler til alle brukere om at en bør være varsom med hvem og hva en skriver på DIS inntil det er laget løsninger som ikke gjør det mulig for Google og likn. å identifisere debattanter av innlegg slik som idag.

.

dn24975

Legg inn av dn24975 » 11. januar 2011 kl. 15.30

Det bør kanskje sies at det ikke er noen motsetning mellom å ha et åpent forum tilsvarende dagens, og samtidig forhindre indeksering av søkemotorer som google. Det er bare å plassere en robots.txt fil på serveren som forteller søkeroboten hva som ikke tillates indeksert.

Jeg er også noe skeptisk til at alt indekseres, det blir etterhvert et veldig stort fotavtrykk på nett av det. Det er selvfølgelig fordeler med denne praksisen for alle de som mer eller mindre tilfeldig søker etter slekt på Google, men dersom konsekvensen er at folk blir restriktive med å skrive innlegg så er det ikke bra.

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 11. januar 2011 kl. 15.32

Jeg skjønner problemstillingen godt og også Leif Salicaths behov, og det kom en god forklaring på hvorfor det er sånn.

Jeg ser også at det personvernet det etterspørres ikke gjør seg like gjeldene på DABF, all den tid det er fritt fram å skrive om nålevende - eks. Christian Ringnes' aner opp til vår tid.
Poenget der at det ikke kan googles - men likefullt ligger det i et åpent forum.

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 14. januar 2011 kl. 12.56

Torill Johnsen skrev:...Som nevnt i melding ovenfor er det planlagt å gjøre informasjon som navn og lignende for de som har skrevet innlegg i Slektsforum "usynlig" før innlogging (og dermed for Google), men dette ligger noe fram i tid.

Dette trodde også jeg skulle komme med den nye versjonen og jeg ser frem til og håper det skjer i nærmeste fremtid.

Jeg har også deltatt tidligere i diskusjon om dette som irriterer meg også. Folk googler i vei overalt...
Det er flere enn meg som har opplevd å møte kjente/ukjente som spør om jeg "lever på Slektsforum og ikke er i jobb?"!
For sykemeldte o.l. er det heller ikke av interesse om arbeidsgivere div kan se at de orker å delta i debatter her samt få opp både dato og klokkeslett for dette, i stedet for å være på jobb.

Her bør personvernet styrkes med de forslag som tidligere er nevnt i denne debatten!

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 18. januar 2011 kl. 13.49

Jeg ser kanskje ikke helt problemet her og synes det er veldig fint at slektsforum er "googlebart". Jeg har heller ikke noe problem med at folk skal finne ut at jeg er slektsforsker om de skulle finne på å google meg. (De finner da muligens også ut at jeg liker Citroën, er kjemiker og har bodd på Island... Ikke noe problem.)

Slik slektsforum fungerer p.t. med phpBB viser denne tråden: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=92425 hvorfor det er nyttig at man kan google slektsforum.

En arbeidsgiver som bruker resursene sine på å google sine ansatte for å finne ut hva de gjør til en hver tid burde kanskje finne seg noe annet å gjøre. Slik aktivitet tyder ikke på de helt store lederegenskapene... Det er dessuten bedre å holde seg hjemme og skrive meldinger på slektsforum enn å dra på jobb og smitte alle kollegaene slik at arbeidsplassen blir lammet hele neste uke. Litt satt på spissen, men dere forstår sikkert poenget. I en hektisk arbeidsdag er det faktisk også ofte veldig gunstig for effektiviteten å ta fem minutter hvor man gjør noe helt annet (f.eks slektsforum...?) for å kople ut.

Alt i alt må jeg si jeg støtter styrets konklusjoner fullt ut og synes moderatorene her gjør en god jobb.
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 18. januar 2011 kl. 14.04

Vigdis Jøsang skrev:...Derfor foreslo jeg at selve innlegget kunne være google-bart, men ikke medlemsinformasjonen om de som har skrevet innlegget. ...

Det var dette jeg ville frem til da jeg skrev om tidligere forslag i svaret mitt. Selvfølgelig er det flott at man kan google seg frem til informasjon om slekta, men navn på forfatter av emnet trenger vel strengt tatt ikke være med!

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 18. januar 2011 kl. 16.30

Det er ganske stor forskjell på følgende:
1. At alle (hundrevis) innlegg blir vist når en googler på en nålevende persons navn og
2. At navnet på de som har deltatt i en tråd ikke er søkbare når en googler på et slektsnavn, men allikevel vises når en leser tråden.

Jeg kan vanskelig se at det er noe poeng i at en skal finne slektsforskere ved å google på familienavn. Det har en faktisk andre muligheter til, bl.a. på DIS.

Jeg håper flere sier sin mening og håper på en endring. I mellomtiden bruker jeg Webdebatt når det er mere omfattende slektsspørsmål.

gj12591
Sted: Australia

Legg inn av gj12591 » 1. februar 2011 kl. 12.38

I am very happy :D to find you, and I did so by goggling “Nikoline Johnette Pedersdatter”
My I suggest taking a look at “Talking Scot”, they allow their members to use a “user name” rather than their full name – it may be an alternative for those that feel exposed.
I read “Norsk” and I write better in English. :roll:

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 1. februar 2011 kl. 16.33

I am familiar with the use of nickname (or avatar) in a lot of forums, but assume that there is a "qualityimage" having the real name. Therefore I rather go for full name, but in a solution Google and other searchmotors can't read.

If you want to find and send a message to someone in a debate, you can easily send a "private message".

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 2. februar 2011 kl. 9.31

Jeg forsøker alt jeg kan for å se hva som er problemet med at innlegg fra slektsforum dukker opp når man googler et navn, men jeg klarer ikke å finne det.
Synes dere at det er flaut å fortelle at dere driver med slektsforskning? Eller er dette nok et utslag av janteloven? (Man skal ikke stikke seg frem...)

Problemet med en anonymisering av medlemmene slik Heidi Phillips foreslår er vel litt det vi leser om i media nå for tiden. En del mennesker har en lei tendens til å drive hets og personangrep når man kan skjule seg bak et anonymt nicknavn. Jeg håper ikke, men tror en slik omlegging vil kunne føre til mer jobb for moderatorene...
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 2. februar 2011 kl. 20.14

Det er ikke helt uproblematisk at "all" informasjon er tilgjengelig.

Jeg har i intervju blitt "konfrontert" med mitt engasjement innen slektsforskning, med bakgrunn i Googling. Den gang må jeg vel sies å ha "bestått" ettersom jeg fikk jobben.

Googlet meg selv nå, med "site:disnorge.no Navn" og første treff er til profilen hvor man uten å logge på kan oppsøke følgende lenke: "Finn alle Einar Aasprong Innlegg".

Her fremgår eksempelvis nøyaktig informasjon om når alle innlegg er skrevet. Noen få er nok skrevet på tidspunkt der jeg burde holdt på med andre ting, fortrinnsvis å sove. Selv om jeg har en noenlunde fornuftig døgnrytme har det hendt at jeg har latt være å svare på innlegg pga tidspunkt på døgnet og logging av dette.

I jobbtiden har jeg et selvpålagt totalforbud mot å besøke irrelevante nettsteder slik som blant annet dette. For andre er det kanskje ikke like hyggelig at man kan bli tittet i kortene. At dette er den enkeltes problem er greit å konkludere med. Om det også er et forumproblem kan man diskutere.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 16. mars 2011 kl. 14.28

Torill Johnsen skrev:Som nevnt i melding ovenfor er det planlagt å gjøre informasjon som navn og lignende for de som har skrevet innlegg i Slektsforum "usynlig" før innlogging (og dermed for Google), men dette ligger noe fram i tid.

Denne endringen er nå gjort - det vil si at navn på deltagerne i Slektsforum ikke blir synlig før man har logget inn. Navnene blir dermed heller ikke synlig for Google og vil etterhvert forsvinne derfra.

Innholdet i meldingene i de fleste fora i Slektsforum er fortsatt tilgjengelig uten inlogging, også for Google. Det er altså bare navnene til de som har skrevet meldingene som krever innlogging.
mvh Jan

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 16. mars 2011 kl. 17.02

Til Jan Eri.

Jeg er veldig fornøyd med at våre navn og vårt bosted ikke lenger blir søkbare på Google. Du sier at våre navn etc "etterhvert" vil forsvinne. Hvor lang tid er "etterhvert"?

Videre, et annet spørsmål, vil alle innlegg helt tilbake til 2004 (jeg ble medlem her da) heller ikke bli synlige på Google etterhvert ved søk på mitt navn? Jeg har et innlegg i 2004 som fremdeles kommer frem ved søk på mitt navn. Der står også bosted. Det er kombinasjonen navn + bosted som gjør at man blir oppringt fra folk som ikke vil spørre på de fora som finnes. De fleste av oss ønsker neppe oppdrag per telefon fra totalt ukjente mennesker?
Mvh Astrid

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. mars 2011 kl. 18.31

[/quote]
Denne endringen er nå gjort - det vil si at navn på deltagerne i Slektsforum ikke blir synlig før man har logget inn. Navnene blir dermed heller ikke synlig for Google og vil etterhvert forsvinne derfra.[/quote]

Dette var jo kjempebra!

Takk :)

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 16. mars 2011 kl. 19.02

Takk fra meg :)

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 16. mars 2011 kl. 19.06

Dette er vel og bra. Men mitt spørsmål forblir ubesvart: Blir mitt navn og bosted fjernet fra GOOGLE. Jeg finnes fortsatt der!!
Mvh Astrid

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. mars 2011 kl. 20.06

Google er ikke noe nettsted hvor man kan forlange opplysninger slettet - det er en søkemotor. Den "støvsuger" nettet etter det eller de ordene man har søkt på, så når du søker på ditt eget navn, vil det nok sikkert komme frem i flere forbindelser (fora som dette, skattelister, andre søkbare steder på nettet hvor navnet ditt forekommer osv. osv.)

Det du kan håpe på, er jo at opplysningene etter hvert blir så gamle at de havner langt bak i "køen" hos Google, og ikke er blant de første 100 tilslagene som dukker opp ved søking :?

Mvh
Else B.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 16. mars 2011 kl. 21.11

Hei Else.

Jeg vet dette egentlig. Alt du legger fra deg på nettet er og forblir der. Jeg håpet bare et øyeblikk at det skulle la seg gjøre å bli sletttet i forbindelse med at mitt navn er knyttet til innelegg her inne. Det lar seg nok ikke gjøre.
Mvh Astrid

gj13330
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 16. mars 2011 kl. 21.33

Astrid Ryen skrev:Jeg håpet bare et øyeblikk at det skulle la seg gjøre å bli sletttet i forbindelse med at mitt navn er knyttet til innelegg her inne. Det lar seg nok ikke gjøre.

Hei Astrid.

Neste gang Google crawler disnorge.no vil nok informasjonen bli oppdatert slik at alle forumposter er uten navn. Således vil ikke dette forumet dukke opp når noen søker på ditt navn (med mindre det står i selve forumpostteksten selvsagt).

Noe tidsestimat på dette vil jeg ikke begi meg ut på.

gj13330
Kontakt:

Legg inn av gj13330 » 16. mars 2011 kl. 21.38

Jan Eri skrev:
Torill Johnsen skrev:Som nevnt i melding ovenfor er det planlagt å gjøre informasjon som navn og lignende for de som har skrevet innlegg i Slektsforum "usynlig" før innlogging (og dermed for Google), men dette ligger noe fram i tid.

Denne endringen er nå gjort - det vil si at navn på deltagerne i Slektsforum ikke blir synlig før man har logget inn. Navnene blir dermed heller ikke synlig for Google og vil etterhvert forsvinne derfra.

Hei Jan.

Jeg vet ikke om dere har tenkt på denne problemstillingen, men alle sitat som er opprettet gjennom å bruke "siter"-knappen vil pr. default skrive originalforfatterens navn inn i selve forumposten. Resultatet er at man allikevel vil få en rekke treff på navn gjennom søkemotorer.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 17. mars 2011 kl. 1.14

Takk for positive tilbakemeldinger :-)

Astrid: siden Google ikke lenger ser navnet ditt på meldingene du poster i Slektsforum vil det som nevnt forsvinne etterhvert, men ikke før Google har rukket å reindeksere sidene. Det kan nok ta en stund, som Kai Ove er inne på er det ikke noe vi har kontroll over.

Kai Ove: sitér-knappen er endret til bare å ta med fornavn (det første navnet), men meldinger som tidligere er postet på denne måten vil inneholde det som ble brukt da. Det samme gjelder der hvor brukere "manuelt" har skrevet inn sitt navn som hilsen (uten å bruke signatur-funksjonen).
mvh Jan

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 17. mars 2011 kl. 19.46

Hei

Må bare spørre:

Vil dette si at det er kun medlemmer i DIS-Norge som kan se hvem som har lagt inn ett innlegg i Slektsforum ?

Hvis et ikke-medlem går inn på slektsforum vil det bare stå Ukjent navn ?

Hilsen Solveig

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 17. mars 2011 kl. 19.58

Det står "Skjult navn" nedover hele rekka før innlogging,- det kan jeg bekrefte :D

Mvh
Linda

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 17. mars 2011 kl. 20.01

Solveig: Hvis du går inn på SF uten å logge deg inn først, så ser du ikke navnet til den som har skrevet innlegg - det står bare Skjult bruker.

Det er bare innloggede som ser navn, bilde osv.

Mvh
Else B.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 17. mars 2011 kl. 20.02

Hei Solveig,

nei, det er ikke riktig. Alle er velkommen til å bruke Slektsforum, både medlemmer og ikke-medlemmer. Men for å se kunne skrive meldinger og se navn på de som har postet meldinger må man være logget inn. Dette gjelder både for medlemmer og andre brukere.
mvh Jan

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 17. mars 2011 kl. 21.42

OK Takker for svarene
Dette vil da si at man må være medlem (brukernavn og passord) for å se navn på de som har postet meldinger

Kan det fremdeles brukes "gjest" for å logge seg på ?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 17. mars 2011 kl. 21.46

Solveig skrev:Dette vil da si at man må være medlem (brukernavn og passord) for å se navn på de som har postet meldinger

Kan det fremdeles brukes "gjest" for å logge seg på ?

Nei, man trenger ikke være medlem. Du kan fint logge deg på som gjest. Poenget er at du må være pålogget for at ditt navn (og andes) blir synlig.

Mvh
Else B.

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 17. mars 2011 kl. 21.46

Man må være logget på (som registrert gjestebruker eller som medlem av DIS-Norge) for å kunne poste meldinger eller se navn på de som har postet meldinger.
mvh Jan

Anne Merete Bergane
Sted: KROKSTADELVA

Legg inn av Anne Merete Bergane » 17. mars 2011 kl. 22.19

Jeg er visseligen logget på, men her er det bare SKJULT NAVN. Er jeg dum - eller? :?: :(

Anne Merete Bergane
Sted: KROKSTADELVA

Legg inn av Anne Merete Bergane » 17. mars 2011 kl. 22.21

Der kom alt tilbake i gamle former. :oops:

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 21. mars 2011 kl. 1.03

Jeg testet litt med å google mitt navn, og til stor forskrekkelse var et av de første treffene en link rett inn til profilen min i Dis Norge. Er det riktig??

https://slektsforum.slektogdata.no/prof ... 244b4f0c9b

Det burde ikke være mulig å få treff på profilen heller.

VIl de gamle sitatene bli med fullt navn bli fjernet slik at bare det første navnet blir stående igjen? Det kommer fremdeles noen treff på mine innlegg pga den gamle sitater fra før omleggingen.

Ellers tusen takk for innsatsen med "anonymiseringen" :D

Mvh
Vigdis

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 21. mars 2011 kl. 2.37

Vigdis, i min tid som living of America lærte jeg en del ting, en av dem var: Patience is a virtue, noe jeg tror alle som ikke ønsker å finne sitt navn på Google-søk av Slektsforum bør ta inn over seg. Mitt råd: Gi det noen uker, det tar tid før Google sine cachede søk forsvinner, kanskje til og med måneder, men til slutt er de borte.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
dn18211
Sted: NORDRE FROGN

Legg inn av dn18211 » 21. mars 2011 kl. 9.20

Til Vigdis: Hvis du gjorde søket samtidig med at du var logget inn på forumet husker datamaskinen at du er logget inn.
Hvis du logger ut og gjør det samme søket vil navnet ikke bli vist.
Kopierte adressen i innlegget ditt og limte den inn uinnlogget.
Testet dette og fikk resultatet du kan se under.

Mvh. Ronny Hansen.
(Obs, navnet mitt vil være mulig å søke opp når jeg skriver det som tekst her)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn18211
Sted: NORDRE FROGN

Legg inn av dn18211 » 21. mars 2011 kl. 9.31

Hvis jeg nå svarer og bare skriver fornavnet i hilsenen under er jeg noe mer anonym.

Slik: Hilsen Ronny.

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»