Informasjon i etterlysninger. Lenker til FT. Tilbakemelding.

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Informasjon i etterlysninger. Lenker til FT. Tilbakemelding.

Legg inn av Astrid Ryen » 16. september 2005 kl. 18.07

Jeg vet ikke egentlig hvor dette mitt tema hører hjemme - det dreier seg om adferd i dette forum. Men jeg legger det nå inn her.

Det er viktig , mener jeg, at den som legger ut en etterlysning i dette forum forplikter seg til å gi den informasjon de sitter inne med på forhånd og kilder til disse, slik at man slipper lure på hvorfra den gitte informasjon stammer. Mange etterlysninger er og blir en halvkvedet vise som krever spørsmål frem og tilbake. Når man legger inn et nytt tema, mener jeg man bør nøye overveie hva man skal ta med av nødvendig informasjon på forhånd - ikke slenge inn noe som er halvt uferdig og tåkete formulert.

Mange legger ikke lenke til folketellingene. Det mener jeg hører med i en godt forberedt etterlysning. Om man ikke legger lenke, kunne man referere hva som står i FT med de stavemåter som finnes der, samt ta med de opplysninger som er å finne der. Er dette for mye forlangt?

Tilbakemelding - de fleste gir det. Men det finnes noen som ikke gjør det. Er ikke dette forum basert på at man kommuniserer med hverandre og blir kjent. Det er ikke høflig å ikke gi svar til noen som har forsøkt å hjelpe deg. Eller hva?

Håper på en meningsutveksling.

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Re: Informasjon i etterlysninger. Lenker til FT. Tilbakemeld

Legg inn av dn10731 » 16. september 2005 kl. 20.16

Er enig i at en perfekte etterlysninger blir slik du beskriver.

Vi bør allikevel tolerere at endel er nybegynnere. Disse har kanskje ingen erfaring i å etterlyse i slike fora. Og vi kan vel ikke forlange de skal pugge og overholde "10 retningslinjer for posting av meldinger" før de våger seg. Men slikt går seg nok fort til. Blir etterlysningen postet i nyhetsgruppen - no.fritid.slektsforsking.etterlysning - er det ikke engang sikkert vedkommende vet at Slektsforum eksisterer.

At man skal mestre å lenke en folketelling er vel å forlange for mye . Jeg får i hvert fall ikke skikk på det. Derimot er jeg enig i at tilbakemeldinger er ønskelig. Mvh Ellef Ellefsen.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 16. september 2005 kl. 21.05

Ellef Ellefsen skrev:Er enig i at en perfekte etterlysninger blir slik du beskriver.

Vi bør allikevel tolerere at endel er nybegynnere. Disse har kanskje ingen erfaring i å etterlyse i slike fora. Og vi kan vel ikke forlange de skal pugge og overholde "10 retningslinjer for posting av meldinger" før de våger seg. Men slikt går seg nok fort til. Blir etterlysningen postet i nyhetsgruppen - no.fritid.slektsforsking.etterlysning - er det ikke engang sikkert vedkommende vet at Slektsforum eksisterer.

At man skal mestre å lenke en folketelling er vel å forlange for mye . Jeg får i hvert fall ikke skikk på det. Derimot er jeg enig i at tilbakemeldinger er ønskelig. Mvh Ellef Ellefsen.

Ellef, takk for tilbakemelding. Jeg er fullstendig enig med deg i at man ikke kan forlange det umulige - at de ti reglene skal overholdes til punkt og prikke. (Jeg tror ikke en gang jeg klarer det selv!) Likevel er det mange spørmålsstillere som sitter inne med informasjon som burde vært nevnt i første innlegg. Men det går seg sikkert til, som du sier. Vi som har noe svar å gi, kan jo spørre rett ut om mer informasjon fra dem som har stilt spørsmålet.

Jeg mener ikke at alle skal klare legge lenke til FT (jeg lærte det ved å lese hva andre fikk til svar i Brukarforum DA). Men å referere det som står i Ft skulle være mulig, eller?

Men jeg synes at en spørsmålsstiller kanskje bør oppgi kilder - det være seg kirkebøker, bygdebøker, internettsider, folketelling, slektsbøker og ikke minst denne databasen til DIS som jeg ikke kommer inn i fordi jeg hittil ikke har bidratt med noe:-) Kanskje det blir en gang?

Jeg er også litt stussende over folk som svarer på spørsmål og skriver: Jeg har i min database ....... - uten kildeangivelse.

Med hilsen Astrid Ryen

dn10731

Legg inn av dn10731 » 16. september 2005 kl. 22.13

Det er trolig flere enn undertegnede som ikke mestrer å lenke en folketelling. Men enig i å referere til hva som står der ikke er vanskelig, og kan være nyttig.

Et lite sidespor: Til tross for at jeg har lest bruksanvisningen i DA og pugget den utførlige forklaringen på lenkeutlegging i dette forumet, forblir jeg like dum. Finnes nok ikke så små "teskjeer" at de passer for meg. Nok om det siste. Mvh Ellef Ellefsen.

dn18553
Sted: OSLO

Legg inn av dn18553 » 17. september 2005 kl. 12.26

Ellef Ellefsen skrev:Et lite sidespor: Til tross for at jeg har lest bruksanvisningen i DA og pugget den utførlige forklaringen på lenkeutlegging i dette forumet, forblir jeg like dum. Finnes nok ikke så små "teskjeer" at de passer for meg. Nok om det siste. Mvh Ellef Ellefsen.

Jeg tror kanskje grunnen til at det er litt vanskelig å forstå hvordan man legger ut legger ut lenker i DA-foraene er at teskjeene er litt for små. Det er faktisk ikke værre enn at man legger ut adressen til stedet man refererer til, men for at lenken skal bli klikkbar må du passe på å få med hele adressen (http://...osv.).
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

dn10731

Legg inn av dn10731 » 17. september 2005 kl. 13.13

Til og med jeg mestrer å legge ut lenker dersom jeg skriver hele adressen. Var nettopp inne på en side av 1801-tellingen, hvor adressen bestod av over 90 tegn. Ville bli klundrete å lage et klikkbart lenke ut av den siden.

Det jeg hadde i tankene var lenker laget ved at man kopierer, drar, eller hva det heter, hele adressen over ved et par klikk. Trolig ved hjelp av delt skjermbilde. Den slags ligger for høyt for meg. Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
dn17102
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 17. september 2005 kl. 15.48

Nå klarer jeg ikke å dy meg. Ingen krever at du skal SKRIVE hele adressen (bokstavelig talt). Det er så å si aldri lurt (hvis du kan unngå det), det er lett å gjøre feil. Når du er inne på siden du vil linke til, merker du adressen i adressefeltet (så den blir blå antagelig) - dette vet du - og kopierer den ved å klikke Ctrl+C (eller tilsvarende hvis du ikke har Windows). Så limer du adressen/teksten inn der du vil ha den ved å klikke Ctrl+V. Altfor krevende å dra, synes jeg, da mister jeg kontrollen! Dessuten forutsetter dette at du har de to sidene side om side - jeg har maksimert mine nettleservinduer så de ligger "bak" hverandre.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 019&lnr=00
Teksten blir brutt om den er for lang for skjermbredden, men er fremdeles klikkbar. Linken over skal være fra ft 1900 med min morfar Herman. Hvis man ikke vil ha strek under linken (men hvorfor det?) bruker man "URL-knappen".
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0125&kenr=007a&bnr=0019&lnr=00
Litt vanskeligere er det å lage tekstlink. Link til bestefar

Prøver å lime en laaang link:
http://gw.geneanet.org/index.php3?b=ing ... olor=&et=A

For å lage link til et funn i Familysearch, kreves det mer jobb, siden de bruker rammer. I Firefox er det en enkel sak (This frame - show only this frame) og kopier, men Internet Explorer gir deg muligheten til å vise Egenskaper (høyreklikk) og da er adressen mulig å merke ved "trippelklikk". Dette skal være min oldemor:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Dette blir langt, men jeg har lyst til å oppfordre folk til å "beskjære" sine funn når de legges ut her. Mange av feltene i FS er ofte tomme, og gir mye "støy" når de skal leses. Istedetfor

MARIE ANTONSEN
Female

---------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening: 27 DEC 1869 Notteroy, Vestfold, Norway

Death:
Burial:

------------------------------------------------------------
Parents:
Father: ANTON GUSTAV HANSEN Family
Mother: OLINE MARIE OLSDR

er det fint med bare

MARIE ANTONSEN
Christening: 27 DEC 1869 Notteroy, Vestfold, Norway
Father: ANTON GUSTAV HANSEN
Mother: OLINE MARIE OLSDR

Og hvorfor skrive navnet sitt nederst i meldingen. Opplysningene om deg står ved siden av innlegget ditt.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 17. september 2005 kl. 16.39

For å lage link til et funn i Familysearch, kreves det mer jobb, siden de bruker rammer. I Firefox er det en enkel sak (This frame - show only this frame) og kopier, men Internet Explorer gir deg muligheten til å vise Egenskaper (høyreklikk) og da er adressen mulig å merke ved "trippelklikk". Dette skal være min oldemor:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Kunne noe utdype dette for meg? Hva er Firefox? Jeg har også problemer med å skjønne hva dette trippelklikket går ut på.

Glad for en forklaring - inn med teskjeer!

Mvh Astrid

PS Jeg kan ellers lage lenker

dn10731

Legg inn av dn10731 » 17. september 2005 kl. 16.56

Hei! Inger sin forklaring vil jeg ta vare på. Vil senere forsøke den oppskriften. Mvh Ellef :)

Brukeravatar
dn17102
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 17. september 2005 kl. 16.57

Astrid Ryen skrev:
For å lage link til et funn i Familysearch, kreves det mer jobb, siden de bruker rammer. I Firefox er det en enkel sak (This frame - show only this frame) og kopier, men Internet Explorer gir deg muligheten til å vise Egenskaper (høyreklikk) og da er adressen mulig å merke ved "trippelklikk".

Kunne noe utdype dette for meg? Hva er Firefox? Jeg har også problemer med å skjønne hva dette trippelklikket går ut på.

PS Jeg kan ellers lage lenker

1. Firefox er en nettleser (på samme måte som Internet Explorer er en nettleser. Men likevel noe helt annet. Du vil oppdage det om du prøver! Gratis!). Du kan laste den ned her: http://www.mozilla.org/products/firefox/ (jeg lenket feil først, dette er den rette linken.)

2. Det med trippelklikk oppdaget jeg ved en tilfeldighet. Du klikker i den riktige rammen (det er ikke så godt å se hva som tilhører hvilke rammer i IE, men er du nærheten av dataene om personen, så går det bra). Høyreklikk. Da kommer det opp en grå dialogboks. Nederst er valget Egenskaper. Velg dette. I den grå boksen som kommer opp, står det Adresse: (URL). Teksten ved siden av den begynner gjerne med http:// - klikker du to ganger i rask rekkefølge på noe av dette, blir det ordet du klikker på, merket. Klikker du tre ganger, derimot, blir hele adressen merket. Du kan også klikke i begynnelsen av adressen, og merke hele ved å dra, men det krever en stødigere hånd (enn min)...

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 17. september 2005 kl. 18.32

Hei Inger!

Takk for at du utdypet dette. Jeg mener å ha skjønt det nå. :idea:

Mvh Astrid Ryen

Atle Jan Westrheim
Sted: ERDAL

Legg inn av Atle Jan Westrheim » 17. september 2005 kl. 18.48

Et godt hjelpemiddel er Snipurl.com, hvor man kan få laget kortere adresser.
Her er to linker til samme side:
http://gw.geneanet.org/index.php3?b=ing ... olor=&et=A

Og denne:
http://snipurl.com/hr8y

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»