Formosavej og Funkiavej på Amager.

Moderator: MOD_nyhetsgrupper

Svar
Børge Fogsgaard

Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Børge Fogsgaard » 22. januar 2007 kl. 22.46

Jeg arbejder med Politiets dødeblade og har i den forbindelse oprettet
et gaderegister.

Jeg undrer mig over disse to veje på Amager. Både Landsarkivet i
København og Jørgen Grandt har følgende ændringer:

Formosavej - nu Kanadavej (1923)
Fortvej - nu Formosavej (1927)
Funkiavej - nu en del af Vejlands Allé (1926)
Rolf Krakes Allé - nu Funkiavej (1928)

Er det virkelig rigtigt at Københavns kommune fjernede disse vejnavne og
kun et par år senere brugte dem et andet sted på øen?
Eller er der indsneget sig en fejl?

Børge

Jørgen Grandt

Re: Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Jørgen Grandt » 23. januar 2007 kl. 0.19

Børge Fogsgaard skrev bl.a.:

Er det virkelig rigtigt at Københavns kommune fjernede disse vejnavne og
kun et par år senere brugte dem et andet sted på øen?

Det ser ud til det. Men for nogle af vejenes vedkommende er der dog
adskillige kilometer imellem dem. Der står også noget om vejnavnene i
"Storbyens Stednavne" (Gyldendal, 1999), men den kender du nok. Jeg kan
desværre ikke hjælpe dig med den historiske baggrund.

--
Jørgen Grandt
http://www.hamigen.dk - http://www.stornotime.dk

Poul Erik Jensen

Re: Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Poul Erik Jensen » 23. januar 2007 kl. 0.20

"Børge Fogsgaard" <fogsgaard@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b530aa$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Jeg undrer mig over disse to veje på Amager. Både Landsarkivet i
Formosavej - nu Kanadavej (1923)
Ja, den er der ikke nogen nærmere forklaring på ;-)

Der var måske en Canadisk begivenhed - statsbesøg el.l.?

Fortvej - nu Formosavej (1927)
kunne forveksles med den i Rødovre - og så er vi tilbage til spørgsmålet om

Kanada, der ikke er nærmere forklaret i "Storbyens Stednavne".

Funkiavej - nu en del af Vejlands Allé (1926)
Antagelig af praktiske hensyn - men ellers et godt spørgsmål

- og så var navnet jo lige ved hånden ;-))
Rolf Krakes Allé - nu Funkiavej (1928)
undgå forveksling med Rolf Krakes Alle i Søborg


--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
http://www.genealog.dk http://www.skolekammeraten.dk
jep at domænet dot dk

Hugh Watkins

Re: Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Hugh Watkins » 23. januar 2007 kl. 10.18

Børge Fogsgaard wrote:
Jeg arbejder med Politiets dødeblade og har i den forbindelse oprettet
et gaderegister.

Jeg undrer mig over disse to veje på Amager. Både Landsarkivet i
København og Jørgen Grandt har følgende ændringer:

Formosavej - nu Kanadavej (1923)
Fortvej - nu Formosavej (1927)
Funkiavej - nu en del af Vejlands Allé (1926)
Rolf Krakes Allé - nu Funkiavej (1928)

Er det virkelig rigtigt at Københavns kommune fjernede disse vejnavne og
kun et par år senere brugte dem et andet sted på øen?
Eller er der indsneget sig en fejl?


ring til Københavns Rådhus bibliotek
de vid alt om vejene

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Børge Fogsgaard

Re: Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Børge Fogsgaard » 23. januar 2007 kl. 11.48

Jeg takker for kommentarerne.
Men det er nu godt nok mærkeligt. Nu har jeg registreret 1800 gader og
så vidt jeg kan bedømme er der kun et andet tilfælde, nemlig da man
flyttede Halmtorvet i 1893. Her havde navnet en beskrivende funktion.
Det kunne godt være at jeg, som Hugh forslog, skulle besøge stadsarkivet
en af dagene.
Børge

Jørgen Grandt

Re: Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Jørgen Grandt » 23. januar 2007 kl. 12.05

Børge Fogsgaard skrev bl.a.:

Nu har jeg registreret 1800 gader og så vidt jeg kan bedømme er der kun
et andet tilfælde, nemlig da man flyttede Halmtorvet i 1893. Her havde
navnet en beskrivende funktion.

Nu skriver du jo (stadig) ikke om du har kigget i "Storbyens Stednavne".
Men mht. Kanadavej kan jeg da fortælle at der i bogen trods alt er en
forklaring på navnet. Der står nemlig - efter man er blevet henvist til
artiklen om Floridavej - bl.a. følgende:

"Omkring Floridavej er opstået en mindre gruppe
med navne efter amerikanske lokaliteter: Kalifornien,
Kanada, Kansas, Nebraska. Navnegruppen må ses
i forbindelse med de øvrige geografiske navnegrupper
på det nordlige Amager."

--
Jørgen Grandt
http://www.hamigen.dk - http://www.stornotime.dk

Børge Fogsgaard

Re: Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Børge Fogsgaard » 23. januar 2007 kl. 15.55

Jørgen Grandt skrev:
Børge Fogsgaard skrev bl.a.:

Nu har jeg registreret 1800 gader og så vidt jeg kan bedømme er der kun
et andet tilfælde, nemlig da man flyttede Halmtorvet i 1893. Her havde
navnet en beskrivende funktion.

Nu skriver du jo (stadig) ikke om du har kigget i "Storbyens Stednavne".
Men mht. Kanadavej kan jeg da fortælle at der i bogen trods alt er en
forklaring på navnet. Der står nemlig - efter man er blevet henvist til
artiklen om Floridavej - bl.a. følgende:

"Omkring Floridavej er opstået en mindre gruppe
med navne efter amerikanske lokaliteter: Kalifornien,
Kanada, Kansas, Nebraska. Navnegruppen må ses
i forbindelse med de øvrige geografiske navnegrupper
på det nordlige Amager."

Nej, jeg har ikke fået kigget i bogen (endnu). Det er nu ikke så meget

navnet, men mere det faktum at man inden for samme årti har haft to veje
med samme navn i den samme bydel. Det må nødvendigvis indbyde til en
lang række forvekslinger og fejltagelser.
Det begyndte med at jeg selv blev lidt forvirret da jeg skulle
registrere koordinatet på "Formosavej (senere Kanadavej)". Jeg er
opvokset i samme kvarter som dig og vidste jo som en næsten guds given
ting at femmeren havde endestation ved Formosavej, ikke sandt.
Jeg ser på det i næste uge.

Jørgen Grandt

Re: Formosavej og Funkiavej på Amager.

Legg inn av Jørgen Grandt » 23. januar 2007 kl. 18.03

Børge Fogsgaard skrev bl.a.:

Jeg er opvokset i samme kvarter som dig og vidste jo som en næsten guds
given ting at femmeren havde endestation ved Formosavej, ikke sandt.

Yes! Og det ville bestemt også ku' ha' snydt mig. På den anden side: De
navneændringer du nævner fandt jo sted i 20'erne og dermed velsagtens
adskillige år før du og jeg kørte med Linie 5.

Mon ikke der er en 3-4 km imellem nuværende Kanadavej i Sundbyvester og
nuværende Formosavej i Sundbyøster. Vil du kalde det "samme bydel"? Jah
måske, men da ikke samme kvarter.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- Er det ikke morsomt der findes mennesker som
ikke finder det morsomt jeg finder morsomt. Nej?

Svar

Gå tilbake til «dk.videnskab.historie.lokalhistorie»