Bingen Lense 1701

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Kjell Halvorsen
Innlegg: 1951
Registrert: 8. mars 2005 kl. 23.58
Sted: ÅMOT

Bingen Lense 1701

Legg inn av Kjell Halvorsen » 4. mai 2015 kl. 12.43

Hei,

Jeg leter etter far/foreldre til Engebret Larsen som 21 februar 1723 ble viet i Aurskog til Malene Knudsdatter fra Nordre Fossum - lnr 5 side 147 og lnr 9 side 148. Ved trolovelsen ble oppgitt at brudgommen var fra Sørum.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aurskog, Ministerialbok nr. I 1 (1707-1735), Kronologisk liste 1723, side 146-147 og side 148-149

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010172.jpg

Da Engebret Larsen døde i 1774 ble det oppgitt at han var 82 år gammel. Med dette som utgangspunkt har jeg tenkt at da bør han kunne finnes i manntall 1701. Selv etter å ha gjort flere runder med gjennomgang av manntall 1701 for både Sørum og Aurskog på leit etter en navnevariant av Engebret, enten bosatt sammen med en far Lars/Laurits eller som tjenestedreng på en gård, har jeg ikke kunnet finne en god kandidat.

Manntallet 1701 skulle omfatte alt mannkjønn inkludert fraværende sønner. I protokoll for Sørum ser jeg at gårdbrukere, husmenn og sagmestere er oppført m/sønner og tjenestefolk og oppført samlet for hver sin gruppe. I tillegg er oppført en egen gruppe som omfattet arbeidsfolk ved Bingen Lenser som tjenestegjorde for 'Tømmerbrugerne udi Christiania og Friderikstad', tilsammen 19 arbeidere i alderen 24-58 år. Her er kun 'SjefBondens' og 'Tienernes' navn oppgitt og med kun 1 unntak er arbeiderne oppgitt uten sønner - Peder Baardsen fra N. Romerige (35) var oppgitt som bosatt sammen med sønn Oven (6). Peder Baardsens 'Sjefsbonde' var avdøde Hans Caspersens Margrete.

Spørsmål: Er det noen med god kjennskap til arbeids- og boforhold for lensearbeiderne ved Bingen på den tiden som vet om de utenbygdsfra stort sett bare var enslige 'borteboende' mannfolk som arbeidet der eller om det også var lagt til rette for at fløterfamilier kunne bo i nærheten av arbeidsplassen ?

Mvh Kjell Halvorsen

Svar

Gå tilbake til «Sørum»