Hei,
Vi har en liten diskusjon gående her om hva som er den riktige/korrekte måten å lese korrektur på.
1) A leser opp fra augustus og B sjekker at det stemmer med originalkilden
2) B leser opp fra originalkilden, og A sjekker at det stemmer med registreringen.
Jeg mener jeg har lest/hørt/fått fortalt at versjon 1 er måten å gjøre det på, men finner ikke noe om hvordan det skal gjøres/anbefalt hverken på DIS sine sider eller på Digitalarkivet.
Noen som "vet"?
Eva
Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
Moderator: MOD_Kildereg
-
- Innlegg: 262
- Registrert: 24. mars 2008 kl. 20.28
- Sted: MOLDE
Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
Vennlig hilsen
Eva Hjelen
Eva Hjelen
- Else Berit Rustad
- Innlegg: 18145
- Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10
Re: Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
1. skriveren skriver det han/hun tror står, og leser opp resultatet.
2. korrekturleseren kontrollerer opplest resultat mot originalen.
Altså metode 1. (som forøvrig også blir benyttet i Arkivverket, når det skal leses korrektur på dokumentavskrifter)
Mvh
Else B.
2. korrekturleseren kontrollerer opplest resultat mot originalen.
Altså metode 1. (som forøvrig også blir benyttet i Arkivverket, når det skal leses korrektur på dokumentavskrifter)
Mvh
Else B.
-
- Innlegg: 262
- Registrert: 24. mars 2008 kl. 20.28
- Sted: MOLDE
Re: Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
Takk Else, du bekrefter det jeg trudde.
Eva
Eva
Vennlig hilsen
Eva Hjelen
Eva Hjelen
- Bjørn Haaland
- Innlegg: 90
- Registrert: 17. november 2004 kl. 22.03
- Sted: OSLO
Re: Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
Hva skal vi gjøre som leser korrektur alene?.
Jeg leser korrektur på det som er registrert på folketellingen for Kristiania 1923.
Skal jeg først lese originalen, og så se på det som er registrert, eller motsatt ?
mvh
Bjørn Haaland
Jeg leser korrektur på det som er registrert på folketellingen for Kristiania 1923.
Skal jeg først lese originalen, og så se på det som er registrert, eller motsatt ?
mvh
Bjørn Haaland
- Else Berit Rustad
- Innlegg: 18145
- Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10
Re: Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
Når du sitter alene og leser korrektur på noe som andre har skrevet, så har du vel tilgang både til det som er skrevet og til originalen?
Jeg har lest korrektur i mange år, og har da begge bildene oppe på skjermen samtidig, slik at jeg kan veksle mellom å se på det som er registrert, og på originalen. Rettelser kan da gjøres fortløpende.
Det enkleste er vel å lese (nøyaktig) det som står skrevet, og deretter kontrollere mot originalen at det stemmer?
(Nå vet jeg jo ikke hvordan korrekturen av denne tellingen foregår, eller hvordan de mottatte filene ser ut, bare så det er sagt!)
Mvh
Else B.
Jeg har lest korrektur i mange år, og har da begge bildene oppe på skjermen samtidig, slik at jeg kan veksle mellom å se på det som er registrert, og på originalen. Rettelser kan da gjøres fortløpende.
Det enkleste er vel å lese (nøyaktig) det som står skrevet, og deretter kontrollere mot originalen at det stemmer?
(Nå vet jeg jo ikke hvordan korrekturen av denne tellingen foregår, eller hvordan de mottatte filene ser ut, bare så det er sagt!)
Mvh
Else B.
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 10. oktober 2005 kl. 21.32
- Sted: ØRJE
Re: Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
Augustus har mange felt, det kan være vanskelig å holde orden på alt. Leser man herfra er det fort gjort å overse noe for den andre som skal følge med i originalen. Korrekturlesing av dokumenter derimot kan nok leses som i punkt 1.
mvh Solveig
mvh Solveig
- Anne-Grethe Syvertsen
- Innlegg: 870
- Registrert: 30. oktober 2008 kl. 23.14
- Sted: Sande i Vestfold
Re: Korrekturlesing - hva er "korrekt"?
Kopi fra Augustus håndbok, som forøvrig finnes i hjelpeindeksen til Augustus:
5.1. Korrekturlesing
Det er i det minste tre akseptable måter å organisere korrekturarbeidet på:
I. En ”ny” person leser i kilden og sammenligner med en papirutskrift av de registrerte dataene. Feil noteres på utskriften som forslag til endringer (med rød eller annen lett synlig penn). Registratoren vurderer forslagene (mot kilden) og retter opp i Augustus dem hun er enig i. Metoden gir læringseffekt. Anbefales!
II. En ”ny” person leser i kilden og sammenligner med dataene direkte fremvist i Augustus’ registreringsskjermbilder. Feil korrigeres umiddelbart. Effektivt, men vanligvis en ulempe at registratoren ikke får evaluere korreksjonene før de gjennomføres. Ved å sette ”Modus registrering” til Korriger i Augustus 2 vil imidlertid alle endringer bli logget i korrekturfeltet, slik at registratoren kan evaluere dem i ettertid. Anbefales!
III. En ”ny” person leser høyt fra kilden og en annen person (kan være registratoren) sammenligner med dataene enten utskrevet på papir eller direkte fremvist i Augustus’ registreringsskjermbilder. Videre som I eller II.
Felles for alle de tre metodene er at det skal leses fra kildekopien og sammenlignes med de registrerte dataene, ikke omvendt! Og at en ”ny” person skal lese fra kilden, ikke registratoren selv. Uansett metode: Korrekturlesingen er svært viktig og må ikke forsømmes!
5.1. Korrekturlesing
Det er i det minste tre akseptable måter å organisere korrekturarbeidet på:
I. En ”ny” person leser i kilden og sammenligner med en papirutskrift av de registrerte dataene. Feil noteres på utskriften som forslag til endringer (med rød eller annen lett synlig penn). Registratoren vurderer forslagene (mot kilden) og retter opp i Augustus dem hun er enig i. Metoden gir læringseffekt. Anbefales!
II. En ”ny” person leser i kilden og sammenligner med dataene direkte fremvist i Augustus’ registreringsskjermbilder. Feil korrigeres umiddelbart. Effektivt, men vanligvis en ulempe at registratoren ikke får evaluere korreksjonene før de gjennomføres. Ved å sette ”Modus registrering” til Korriger i Augustus 2 vil imidlertid alle endringer bli logget i korrekturfeltet, slik at registratoren kan evaluere dem i ettertid. Anbefales!
III. En ”ny” person leser høyt fra kilden og en annen person (kan være registratoren) sammenligner med dataene enten utskrevet på papir eller direkte fremvist i Augustus’ registreringsskjermbilder. Videre som I eller II.
Felles for alle de tre metodene er at det skal leses fra kildekopien og sammenlignes med de registrerte dataene, ikke omvendt! Og at en ”ny” person skal lese fra kilden, ikke registratoren selv. Uansett metode: Korrekturlesingen er svært viktig og må ikke forsømmes!
Vennlig hilsen Anne-Grethe