Teknisk info; lenke til kilde?

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
dn33272
Innlegg: 15
Registrert: 20. april 2015 kl. 16.14
Sted: TRONDHEIM

Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av dn33272 » 21. april 2015 kl. 22.32

Til tross for mye databruk er jeg omtrent på barnehagenivå og har lettere dataskrekk når det kommer til de tekniske sidene ved databruk. Sånn som å legge en lenke til en kirkebok i et innlegg her i forumet. Jeg fikk en lenke i et av mine innlegg som "viser hvordan du gjør det" som riktignok fortalte hvordan jeg får frem kildeinformasjonen øverst, men jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg derfra får den inn i mitt innlegg. Hvis noen med en engels tålmodighet kan ta meg museskritt for museskritt og gi meg oppskriften, så blir jeg veldig takknemlig; jeg vil da skrive det ned for framtidig bruk. Det sto i lenken jeg fikk at den " bare skal kopieres inn" Jeg vet ikke hvordan jeg gjør dette; lager kopi. Og jeg vet ikke hvordan jeg så får den kopierte lenken, hvis jeg altså kommer så langt, inn i mitt innlegg. Blir helt svett av å tenke på det...

Brukeravatar
Else Berit Rustad
Innlegg: 18145
Registrert: 3. november 2006 kl. 9.10

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. april 2015 kl. 22.50

Her er oppskriften:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Når du har fått fram kildeinformasjonen øverst, så ser du at det er kommet opp tre nye linjer med info: Kildeinformasjon, Permanent sidelenke, Permanent bildelenke med etterfølgende opplysninger.

Alt innholdet på disse linjene merker du ved å dra musen over dem, mens du holder venstre museknapp inne. Da blir alle linjene "blå". Slipp venstre museknapp, hold inne høyre museknapp mens markøren fremdeles står et sted i det "blå" feltet. Da får du bl.a. valget "kopier". Klikk på det valget.

Så skriver du innlegget ditt, og der du vil ha lenken klikker du høyre museknapp, og velger "lim inn"

Dett var dett....

Det finnes et testforum her på siden også, du kan jo øve deg litt der. :)

(Hvis du ikke får det til, så send meg en PM, så tar vi det derfra)
Mvh
Else B.

gj12185
Innlegg: 1087
Registrert: 10. januar 2011 kl. 15.05
Sted: OSLO

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av gj12185 » 21. april 2015 kl. 23.04

Hvis du går inn på digitalarkivet http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet, går til bunnen av siden og klikker på Brukernes eget forum, så finner du en hel del meget detaljerte brukerveiledninger i de første postene. Jeg anbefaler deg å lese hvordan de nye kirkeboksidene fungerer, de kommer jo snart til å ta over.
    Men, de gamle kirkeboksidene er der jo enda, så her er en steg-for-steg bruksanvisning:
  • Vi velger kirkebok for fylke Østfold, og når den listen kommer opp, velg Aremark 1866-1877, og velger første linje Fødte og døpte 1866
  • I den øverste blå linjen over kirkeboksiden som kommer opp, er det endel valg, klikk på Bildeinformasjon og velg Øverst
  • Da får du opp en fin rute med informasjon om kilden, en permanent sidelenke og en permanent bildelenke. Jeg pleier å markere hele sulamitten, kopiere det, og lime den inn der jeg ønsker å ha kildeinformasjon.
  • Den permanente sidelenken er den viktige informasjonen som du bør ta vare på, og som du også bør lime inn i poster her i forumet hvor du spør om personer, vi liker å ha noe å gå ut fra.
  • Så kommer det selvfølgelig et MEN: Digitalarkivet holder på å legge om hele delen som omfatter skannede kirkebøker, linkene er ikke så permanente som man trodde, fordi det skjer endringer med de underliggende kildene. Det lønner seg å satse på det nye systemet, men i overgangsperioden bør du kanskje søke i både gamle og nye kilder, og lime inn begge referansene til kildene.


Hjalp det litt? :D

Redigert: Haha, Else var kjappere på tastaturet enn meg! (hun er mye flinkere også!)
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av Otto Jørgensen » 21. april 2015 kl. 23.33

Ja
Dessverre driver Digitalarkivet og endrer opplegget og det slik at sannsynlig vil alle permanente sidelenker gil Hovedkilder (kirkebøker) bli endret.
Det samme også med sidelenkene til Detaljkildene (den enkelte side)
Dette at det ikke ser ut til at det legges opp til konverteringstabell mellom de nye lenkene og de gamle er meget beklagelig.

Sitter bare med vel 10.000 lenker som da ikke lengre er brukbare.

Her håper jeg at DIS blir mer aktiv, også med hensyn til tilpassinger.

Det er for øvrig ikke lett å finne disse permanente lenkene i det nye opplegget.

Synes heller ikke det er så lett å få frem oversikten over aktuelle kirkebøker, jfr. at jeg f.eks. skal ha enkel tilgang til alle kirkebøker for Rana (Nordland)

dn33272
Innlegg: 15
Registrert: 20. april 2015 kl. 16.14
Sted: TRONDHEIM

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av dn33272 » 23. april 2015 kl. 12.05

Hei og takk for svar!
Da har jeg vært i kirkeboken for Hammerfest og funnet oldefaren min; nå får vi se om jeg kan lime inn den lenken;
Nei; det virket ikke! :cry:

Jeg fulgte oppskriften, men da jeg trykket på høyre museknapp var lim inn alternativet grått; kan ikke klikke på det. :(

Skulle ønske man kunne kjøpe nerder på boks; en sånn liten en som kunne sitte på skulderen min når jeg er helt på jordet...

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av Otto Jørgensen » 23. april 2015 kl. 12.30

Dobbeltklikk på begynnelsen av lenken, det vil på HTTP
Du skal da få merket tekste fra og med HTTP
Får du merket for mye, klikk en gang til og det går vanligvis bra
Bruk så <CTRL>+<C> for å kopiere
Gå til der du skal lime inn og bruk <CTRL>+<V> for å lime inn linken.
Det går vanligvis bra

Det å treffe linken ved å klikke foran HTTP og etter stien er ofte vanskelig, da det er tegn i begynnelsen og på slutten av linken som ikke direkte er synlig. Ved å klikke på HTTP og da få merket linjen fra http og til slutten som da skjer, gir treff hver gang og man kan da velge å kopiere den teksten som da er merket.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 23. april 2015 kl. 14.05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av Paul Johan Hals » 23. april 2015 kl. 12.31

Lillian skrev:Jeg fulgte oppskriften, men da jeg trykket på høyre museknapp var lim inn alternativet grått; kan ikke klikke på det. :(


Det kan skyldes at muspekeren ikke sto i det blå feltet da du trykket på høyre musknapp. Det kan muligens være andre grunner også, men denne synes for meg å være den mest nærliggende.

Lykke til. Og husk at vi har Testforumet hvor vi prøver med vekslende hell. :wink:

Mvh Paul

dn33272
Innlegg: 15
Registrert: 20. april 2015 kl. 16.14
Sted: TRONDHEIM

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av dn33272 » 23. april 2015 kl. 14.23

Jeg var i det blå feltet med pekeren da jeg kopierte.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av Paul Johan Hals » 23. april 2015 kl. 14.32

Da var ikke det årsaken.

Har du prøvd metoden som Otto beskriver litt lenger oppe i tråden?

Mvh Paul

dn33272
Innlegg: 15
Registrert: 20. april 2015 kl. 16.14
Sted: TRONDHEIM

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av dn33272 » 23. april 2015 kl. 14.35

Nå prøvde jeg å legge pekeren rett foran http og gjorde det blått derfra og brukte ctrl + c og ctrl + v og det VIRKET!

JAAAAAA! Endelig! Aaahhh, det er så DEILIG når man kan få en datamaskin til å gjøre som man vil!

Tusen takk for hjelpen! :D :) :lol:

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Teknisk info; lenke til kilde?

Legg inn av Paul Johan Hals » 23. april 2015 kl. 14.39

I really hate this dumb machine
and wish that they would sell it.
It never does quite what I mean,
but only what I tell it.

Godt det gikk bra til slutt.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»