Martin Olsen født 5.5.1873 i Hitra prestegjeld .

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Karin Bodil Holmeide Olsen
Innlegg: 20
Registrert: 27. mai 2011 kl. 13.21
Sted: EIKSMARKA

Martin Olsen født 5.5.1873 i Hitra prestegjeld .

Legg inn av Karin Bodil Holmeide Olsen » 1. mars 2015 kl. 13.50

Oldemor Anne Knutsdtr. Bersås født 12.12.1844 på Trøa , som var utskilt fra Bersåsgården ,
Nesset kommune , Romsdal .
5.5.1873 føder hun sønnen Martin Olsen i Hitra Prestegjeld . Han ble født som uægte barn .
Faren var , Ole Johan Marcussen , 30 år, ugift , fra Ålesund . Det er skrevet Buholmen også ,
det kan bety hans bopel i 1873 . Ref . kirkeboka for Hitra prestegjeld for året 1873 , nr 122 .
her er det satt et kors ved Martin . Korset kan bety 2 ting : Han døde som liten eller korset
er tilført ved hans konfirmasjonsår hvis han var død . Prester på småe steder " der alle kjente
alle " satte noen ggr . et kors ved hans fødselsår i kirkeboka .
I bygdeboka for Nesset , Romsdal, side 257 , Trøa , Bersås , hennes barndomshjem , er det
skrevet at hun hadde en sønn før hun giftet seg . Året 1879 , 3.okt. gifter hun seg med Ole
Isakson Fredsvik , ungkar , 30 år gml. ref .ministeralboka for Nesset/ Rød i Romsdal ,
periode 1846 -1879 . De bosatte seg på Fredsvikbakkan , Gammelstua , Fredsvik , Meisal-
stranda , Nesset kommune . Det blir fortalt fra min familie at hennes sønn , Martin som var
ca 6-7 år da hun giftet seg bodde BARE 1-2 år hos sin mor i Fredsvikbakkan . Senere sies det
han ble satt bort en plass . Fostersønn ? Men her kan jeg ikke finne noen opplysninger om
dette og heller ikke noen flere opplysninger om hans liv senere . Har sjekket FT for 1875 for
Hitra og Nesset uten resultat og FT 1900 . Finner han ikke som død på Hitra eller Nesset .
Oldemor kan jeg heller ikke finne i FT for 1875 , Hitra , Nesset , Tingvoll .
Ut ifra navnene på fadderne til Martin kan det muligens bety at oldemor var på Kvenvær ,
Hitra på arbeid den tiden hun fikk sønnen . Jeg kjenner ikke til hvor og hvorfor oldemor var
på Hitra den tiden . Kanskje det var vanskelig å få arbeid inn i landet så hun søkte ut
kysten ? Mitt spørsmål er : hvor vokste Martin opp og hvor døde han ?

Hilsen fra Karin

Brukeravatar
Kari Sandberg
Innlegg: 4132
Registrert: 5. desember 2004 kl. 13.00
Sted: HAMAR

Re: Martin Olsen født 5.5.1873 i Hitra prestegjeld .

Legg inn av Kari Sandberg » 22. april 2015 kl. 10.28

Dette tema er nok lagt inn på feil sted - dette er ingen slektsfaglig diskusjon om kilder.
Du bør legge temaet inn under Etterlysninger - Sør-Trøndelag etc.
Der er det nok mer hjelp å få.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Innlegg: 2402
Registrert: 17. november 2004 kl. 22.50
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Martin Olsen født 5.5.1873 i Hitra prestegjeld .

Legg inn av Otto Jørgensen » 22. april 2015 kl. 10.46

Dette bør bare moderator for denne gruppen slytte og slik unngår vi kopier av meldingen flere steder. :?

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»