Jeg har startet å transkribere og registrere dødfødte, Oslo domkirke, 1803-1806 i Augustus.
Dette er en egen liste for dødfødte.
Ved hver dødfødsel er det satt en dato. Er det noen som vet hva disse datoene betyr?
Se i kirkeboken: https://media.digitalarkivet.no/view/7234/312
Registrering av dødfødte i Augustus
Moderator: MOD_Kildereg
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 30. november 2010 kl. 10.53
- Sted: OSLO
- Ulf Ruud Simensen
- Innlegg: 2454
- Registrert: 30. april 2014 kl. 18.50
- Sted: TOLVSRØD
Re: Registrering av dødfødte i Augustus
Det må vel rett og slett være dødsdagen, om jeg ikke har misoppfattet spørsmålet ditt?
Siden som du viser til (venstre) er vel Desember mnd med 16 som første dødsfall, så d d (som forrige), deretter 19 osv
Ulf S
Siden som du viser til (venstre) er vel Desember mnd med 16 som første dødsfall, så d d (som forrige), deretter 19 osv
Ulf S
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 30. november 2010 kl. 10.53
- Sted: OSLO
Re: Registrering av dødfødte i Augustus
Takk for svar. Dødfødt-listen begynner på høyre side
-
- Innlegg: 5597
- Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Registrering av dødfødte i Augustus
Det er vel berre éin dato for kvar dødfødsel - og då må det vel vere dagen for (død-)fødselen.
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 30. november 2010 kl. 10.53
- Sted: OSLO
Re: Registrering av dødfødte i Augustus
Takk for svar.
Jeg har gjerne gitt litt for lite informasjon om spørsmålet.
I Kyrre står det:
"Dødfødde born vart ikkje gravlagd på vanleg måte. Difor finn me heller ikkje opplysninger om dato for gravlegging eller jordfesting i kyrkjebøkene. Det vanlege var at den dødfødde vart lagt i grav saman med eit anna lik."
Det finnes da heller ikke datofelt for dødsdato for dødfødte i Augustus, som er registreringssystemet som brukes til Digitalarkivet. Hvis det ikke er gravleggings- eller jordfestingsdato, hva kan det så være? Jeg gjetter på datoen for når presten skrev ned hendelsen. Kanskje noen vet noe mer sikkert om dette?
Jeg har gjerne gitt litt for lite informasjon om spørsmålet.
I Kyrre står det:
"Dødfødde born vart ikkje gravlagd på vanleg måte. Difor finn me heller ikkje opplysninger om dato for gravlegging eller jordfesting i kyrkjebøkene. Det vanlege var at den dødfødde vart lagt i grav saman med eit anna lik."
Det finnes da heller ikke datofelt for dødsdato for dødfødte i Augustus, som er registreringssystemet som brukes til Digitalarkivet. Hvis det ikke er gravleggings- eller jordfestingsdato, hva kan det så være? Jeg gjetter på datoen for når presten skrev ned hendelsen. Kanskje noen vet noe mer sikkert om dette?
-
- Innlegg: 5597
- Registrert: 12. desember 2004 kl. 13.08
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Registrering av dødfødte i Augustus
Det er ikkje sikkert at vi finn eit sikkert svar...
Det er vist til eit reskript av 24. des 1802 øvst på sida, som skal vere om føring av dødfødde i kyrkjeboka.
https://www.nb.no/items/65e272e6c1894df ... reskripter
Talet på dødfødslar skulle frå no av førast i årsrapportane frå kvar prest. Jordmødrene skulle melde til
presten innan 8 dagar. Det kan tale for at datoen er fødselsdagen, ikkje dagen for rapportering. Men
reskriptet seier ikkje noko klart om dette.
Reskriptet inneheld også ein definisjon på dødfødsel:
"enten kommer dødt til Verden, eller døer inden 24 Timer efter Fødselen".
Det er vist til eit reskript av 24. des 1802 øvst på sida, som skal vere om føring av dødfødde i kyrkjeboka.
https://www.nb.no/items/65e272e6c1894df ... reskripter
Talet på dødfødslar skulle frå no av førast i årsrapportane frå kvar prest. Jordmødrene skulle melde til
presten innan 8 dagar. Det kan tale for at datoen er fødselsdagen, ikkje dagen for rapportering. Men
reskriptet seier ikkje noko klart om dette.
Reskriptet inneheld også ein definisjon på dødfødsel:
"enten kommer dødt til Verden, eller døer inden 24 Timer efter Fødselen".
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 30. november 2010 kl. 10.53
- Sted: OSLO
Re: Registrering av dødfødte i Augustus
Tusen takk.
Reskriptet fra 1802 er interessant lesning og viser hvordan myndighetene søkte å forbedre situasjonen for fødende kvinner på den tiden. I listen skilles det mellom ueksaminerte og eksaminerte og priviligerte jordmødre. Jeg regner med at kvinner kunne oppnå legitimasjon for å virke som bedre kvalifiserte jordmødre, noe som var viktig for de fødendes sikkerhet. Jordmoren skulle skrive ned forløpet hvis hun kunne skrive, og hjelpekonene, legen og biskopen skulle legge til deres synspunkter og kommentarer før listen ble sendt inn til kanselliet sammen med de andre kirkeboklistene. Dødfødtlisten "min" er fra 1803-06, og følger ganske tett opp til kravene i reskriptet. Alle barna var døde ved fødselen, bortsett fra et som døde en halv time gammelt.
I dødfødt-listen jeg viser til er datoene for "tilmelding" fra jordmoren skrevet opp, og i alle tilfeller unntatt et er dødfødselen meldt til øvrigheten noen få dager (mindre enn 8 dager) etter datoen som presten har satt utfor hver post. I det ene tilfellet er meldingen gitt samme dagen. Jeg synes det er mer sannsynlig at datoen angir fødselsdato (som du foreslår) enn når presten skrev ned hendelsen, fordi det er mest relevant for saken. I Augustus er det et eget felt for Fødselsdato i listen for dødfødsler, og jeg setter inn datoene der hvis det ikke kommer flere innspill.
Reskriptet fra 1802 er interessant lesning og viser hvordan myndighetene søkte å forbedre situasjonen for fødende kvinner på den tiden. I listen skilles det mellom ueksaminerte og eksaminerte og priviligerte jordmødre. Jeg regner med at kvinner kunne oppnå legitimasjon for å virke som bedre kvalifiserte jordmødre, noe som var viktig for de fødendes sikkerhet. Jordmoren skulle skrive ned forløpet hvis hun kunne skrive, og hjelpekonene, legen og biskopen skulle legge til deres synspunkter og kommentarer før listen ble sendt inn til kanselliet sammen med de andre kirkeboklistene. Dødfødtlisten "min" er fra 1803-06, og følger ganske tett opp til kravene i reskriptet. Alle barna var døde ved fødselen, bortsett fra et som døde en halv time gammelt.
I dødfødt-listen jeg viser til er datoene for "tilmelding" fra jordmoren skrevet opp, og i alle tilfeller unntatt et er dødfødselen meldt til øvrigheten noen få dager (mindre enn 8 dager) etter datoen som presten har satt utfor hver post. I det ene tilfellet er meldingen gitt samme dagen. Jeg synes det er mer sannsynlig at datoen angir fødselsdato (som du foreslår) enn når presten skrev ned hendelsen, fordi det er mest relevant for saken. I Augustus er det et eget felt for Fødselsdato i listen for dødfødsler, og jeg setter inn datoene der hvis det ikke kommer flere innspill.