strek eller tøddel over en bokstav
Moderator: MOD_Kildereg
- Anne-Grethe Syvertsen
- Sted: Sande i Vestfold
strek eller tøddel over en bokstav
Har forstått at en skal registrere kirkebok så kildetro som mulig. Skal jeg føre inn tøddel og streker over bokstavene, som presten har gjort?
Se dåp nr. 45. Tittel til far: Tømermand/Tømmermand. Hvordan skal jeg føre det inn? Vil søkemotor fange opp bokstaver med strek over?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120
Se dåp nr. 45. Tittel til far: Tømermand/Tømmermand. Hvordan skal jeg føre det inn? Vil søkemotor fange opp bokstaver med strek over?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120
Vennlig hilsen Anne-Grethe 

- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: strek eller tøddel over en bokstav
Dette vil sikkert avhenge av hvilket program du skal registrere dette i.
Jeg antar videre at hjelpefilen til programmet har en god forklaring
Jeg antar videre at hjelpefilen til programmet har en god forklaring

Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
- Anne-Grethe Syvertsen
Registrerer i Augustus. Kan ikke klare å finne noe forklaring der.
Når en søker i Digitalarkivet så bruker en vel ikke tøddel eller strek over bokstaver i søkefeltet. Om jeg fører inn med disse tegn, så vil det vel bli vanskelig å få treff på rett ord.

Når en søker i Digitalarkivet så bruker en vel ikke tøddel eller strek over bokstaver i søkefeltet. Om jeg fører inn med disse tegn, så vil det vel bli vanskelig å få treff på rett ord.

- Paul Johan Hals
Tenker du på f.eks. at et navn Anne kan være skrevet som Ane, med strek over n'en?
Jeg ville i så fall skrevet navnet med 2 n'er. Hvis det derimot gjalt navnet Paul, med strek over u'en (som min bestefar skrev navnet sitt), tror jeg at jeg ville oversett den.
Mvh Paul
Jeg ville i så fall skrevet navnet med 2 n'er. Hvis det derimot gjalt navnet Paul, med strek over u'en (som min bestefar skrev navnet sitt), tror jeg at jeg ville oversett den.
Mvh Paul
-
- Sted: KRISTIANSAND S
I eksempelet ditt skal tømmermand registreres med dobbelt 'm'. Strek over 'u' er vel mer en markering for å skille den fra andre. 'ø' med tøddel/strek leser vi vel som vanlig ø.
Mvh Knut.
- Paul Johan Hals
Tja - jeg vet ikke hva jeg skal tro, Knut.
De skrev Huusmand, senere ble den ene u'en sløyfet, men den gjenværende ble markert med strek over. Så det er vel en markering av at det er en "lang" vokal.
Mvh Paul (med "kort" eller "lang" u)
De skrev Huusmand, senere ble den ene u'en sløyfet, men den gjenværende ble markert med strek over. Så det er vel en markering av at det er en "lang" vokal.
Mvh Paul (med "kort" eller "lang" u)

-
- Sted: BODØ
Bruk av streker og tødler skal ikke registreres kildetro. Disse fornorskes. Strek over konsonanter er blitt diskutert før, og man kom da fram til at disse registreres dobbel.
- Anne-Grethe Syvertsen
Tusen takk da er saken klar. Jeg registrerer mitt tilfelle som: Tømmermand. Med 2 m`er. 

-
Bare en liten kommentar ang. strek over 'u' - i denne dåpslista er det ganske konsekvent brukt en liten skråstilt strek over u'ene, enten det gjelder 'Julius', 'husmand' eller 'uegte'. Så her er det vel bare snakk om en skrivemåte. Streken som betegner dobbeltkonsonant er annerledes - vannrett og like over m'en i dette tilfellet.
(Jeg husker at min mor alltid pleide å sette en strek over u'en, så det var tydeligvis noe de lærte på skolen i begynnelsen av forrige århundre.)
(Jeg husker at min mor alltid pleide å sette en strek over u'en, så det var tydeligvis noe de lærte på skolen i begynnelsen av forrige århundre.)

Mvh Knut.
- Anne-Grethe Syvertsen
Det har du rett i Knut.
Strek over bokstaven u går ofte igjen, uten at jeg har tenkt på den som dobbel. Så den har jeg registrert som enkel. Det samme gjelder strek over bokstaven s.
Men da streken over m plutselig dukket opp, fikk jeg andre tanker. Takk for interessen.

Men da streken over m plutselig dukket opp, fikk jeg andre tanker. Takk for interessen.

Vi som er litt gamle, er temmelig fortrolige med å sette strek over u-en for å vise at det virkelig er en u, noe som ellers noen ganger kunne forveksles med en n eller endog m i god, gammeldags skjønnskrift når man skriver raskt. Selv skriver jeg fremdeles strek over u-en, liksom far og bestefar gjorde. Jeg husker også eldre folk (født på 1880/90-tallet) som insisterte på å sette tødler over y-en for å markere denne som y, kanskje for å tydeliggjøre at det ikke var en j?
Venleg helsing Kjetil
- Anne-Grethe Syvertsen
Bokstaven s er en kosonant og det sies her at den da skal registreres dobbel. Men bokstaven s ble vel også ofte satt en strek over for å markere hvilken bokstav det var.
Det virker ikke riktig å registrere dobbell når bokstaven s er på slutten av et ord/navn, som Anders her med lpnr. 6
Det virker ikke riktig å registrere dobbell når bokstaven s er på slutten av et ord/navn, som Anders her med lpnr. 6

-
Jeg tolker ikke dette som 'strek over konsonant', bare som en måte å skrive 's' i slutten av ordet. Presten bruker ikke strek ellers i denne boka, f. eks. skriver han 'temmelig godt' på vanlig måte. Også markerer han 'u' med en liten skråstrek. I eldre bøker kan en ofte se strek over 'm' og 'n', men ikke ellers.
Mvh Knut.
- Anne-Grethe Syvertsen
Tusen takk for innspill Knut. Forstår det da slik at strek over en bokstav bør vurderes for hver håndskrift om den er tegn for dobbel konsenant eller bare en strek for å markere bokstaven (skille den fra andre lignende bokstaver) 

-
En vil vanligvis se ut av sammenhengen om det er naturlig å bruke dobbelkonsonant. Det gjelder som regel 'm' og 'n', og da brukes en markert rett strek.
Mvh Knut.
- Anne-Grethe Syvertsen
Så da bør en vurdere strekene også. Om de er rette eller skrå
Enig med deg at denne presten fører s med strek over som en markering. Der det er to ss skriver han det, som i Nr. 19. Jørgen Andreassen
Igjen tusen takk for innspill

Enig med deg at denne presten fører s med strek over som en markering. Der det er to ss skriver han det, som i Nr. 19. Jørgen Andreassen
Igjen tusen takk for innspill

-
En kirkebokside fra 1807 viser et knippe måter å markere ulike bokstaver på.
I siste post på side 83 har både c, s og u ulike former for markering. I tillegg har vi en dobbelkonsonant i etternavnet, der 'm' har fått en strek som markerer dette, slik at navnet må registreres som 'Mannerog'. Ikke så helt lett dette -
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
I siste post på side 83 har både c, s og u ulike former for markering. I tillegg har vi en dobbelkonsonant i etternavnet, der 'm' har fått en strek som markerer dette, slik at navnet må registreres som 'Mannerog'. Ikke så helt lett dette -

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-45
Mvh Knut.
- Anne-Grethe Syvertsen
Nei dette er ikke lett. Hadde det bare vært et system på om strekene var rette, buet eller skrå ut fra hva de markerte.
Bokstaven u har både rette og skrå streker.
Manerog har en buet strek over n, men Nomedahl på neste side har en rett strek over m.
Side 84, 15. october er det ført inn både Nomme (med mm) og Nome med strek over m.

Bokstaven u har både rette og skrå streker.
Manerog har en buet strek over n, men Nomedahl på neste side har en rett strek over m.
Side 84, 15. october er det ført inn både Nomme (med mm) og Nome med strek over m.

-
Jeg synes du kan ta utgangspunkt i at dobbeltkonsonant i hovedsak vil gjelde m og n, og at øvrige markeringer dreier seg om å markere enkeltbokstaver. Det er ialle fall min erfaring. 

Mvh Knut.
- Anne-Grethe Syvertsen
Mener du da at konsonanten s skrevet på linjen, med strek over, mer er en markering for å skille den fra en annen bokstav.
Bokstaven e kan jo lett se ut som s om den ikke har en strek over
Som her tidligere nevnt, om bokstavene n og u som også lett kan forveksles, men med en bue/strek over ù, blir den markert.
Bokstaven y` med strek over ble kanskje markert for å skille den fra bokstaven g?
Bokstaven e kan jo lett se ut som s om den ikke har en strek over

Som her tidligere nevnt, om bokstavene n og u som også lett kan forveksles, men med en bue/strek over ù, blir den markert.
Bokstaven y` med strek over ble kanskje markert for å skille den fra bokstaven g?

-
Du vil se om det er naturlig å skrive dobbelt m eller n . Du kan gå ut fra at dobbelt s vil være skrevet ss, og dobbelt u vil være skrevet uu . Spør gjerne når det er noe du er usikker på. 

Mvh Knut.
- Anne-Grethe Syvertsen
Det skal jeg gjøre Knut
Takker for hjelpen hittil