Legg innav Anne-Grethe Syvertsen » 22. desember 2011 kl. 13.26
Ved løpenr. 36 føler jeg det er riktig å føre opp bosted til avdøde drengebarn. Da det står: Michel Larsens Barn paa Svarterud.
Men hva med nr. 34? Hvor det står: Christian Nielsen Flaattens Barn. Da antar jeg at barnets far bor på Flaaten, men det er jo ikke sikkert at barnet bodde der.
Eller er det ingen forskjeller på disse to setninger?
Legg innav Knut Røysland » 22. desember 2011 kl. 15.22
Når det avdøde barnets far er oppgitt, må det tolkes som at barnet bodde hos foreldrene som mindreårig. Foreldre oppgis ikke for voksne avdøde. Oppholdssted for barnet kan i nr. 34 anføres som 'Flaatten*' for å markere at innførselen er avledet fra farens navn.
Legg innav Anne-Grethe Syvertsen » 22. desember 2011 kl. 16.02
Tusen takk for innspill både fra Paul og Knut
Hva da med løpenr. 36: Michel Larsens Barn paa Svarterud. Bør jeg her føre Svarterud som bosted til barnet og Svarterud* (med stjerne) for bosted til far?
Legg innav Knut Røysland » 22. desember 2011 kl. 18.34
Det kan være naturlig her. I utgangspunktet er det barnets oppholdssted som skal føres opp hvis det er entydig. Hvis det er farens bosted som er angitt kan en føre barnets bosted med *.
Legg innav Anne-Grethe Syvertsen » 22. desember 2011 kl. 22.39
Tusen takk Det er ikke lett dette med å konstruere bosted. Om et barn var "uekte" så trengte det jo ikke å bo hos faren. Har i denne kirkebok funnet begravet barn, som ved dåp var ført inn som uekte, uten at det var nevnt ved begravelsen. Men det er selvfølgelig mulig at foreldrene giftet seg etter barnet ble døpt og før det døde.