Etternavn eller bosted?

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Knut Røysland
Sted: KRISTIANSAND S

Etternavn eller bosted?

Legg inn av Knut Røysland » 31. august 2011 kl. 20.06

Jeg har lagt inn dette spørsmålet i Digitalarkivets forum, men gjentar det her:

Jeg registrerer kirkebok for Bjelland, Vest-Agder, 1887-1923. I dåpslista er det i rubrikken "Forældrenes fulde Navne" bare oppført fornavn og patronym (med noen unntak). Bopel er ført i egen rubrikk. I rubrikken "Faddernes Navne og borgerlige Stilling" er det oppført både patronym og bopel. Skal faddernes bopel da registreres som del av navnet i tråd med overskriften, eller bør dette plasseres under Bosted? Det ser ganske inkonsekvent ut at bostedet ikke inngår i foreldrenes fulle navn, mens det inngår i faddernes navn. Jeg har som hovedregel valgt Bosted også for fadderne, men er veldig i tvil.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Mvh Knut.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Etternavn eller bosted?

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 1. september 2011 kl. 12.56

For foreldrenes del ville jeg ha registrert fornavn og patronym (pluss bosted for de som har det) i navnefeltet, mens bosted i eget felt. Det blir iallefall kildetro registrering. Fadderne kan ikke sammenlignes siden de har alt i et samlefelt, og derfor må man egentlig bare bestemme seg for en standard å følge. Det mest "vanlige" er å skille ut bosted, slik at man får mulighet til å søke på både navn og bosted hver for seg.

Knut Røysland
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Etternavn eller bosted?

Legg inn av Knut Røysland » 1. september 2011 kl. 20.59

Jeg fikk det samme rådet fra Digitalarkivet, så da er vel saken klar. :wink:
Og det virker jo naturlig å føre foreldre og faddere på samme måte.
Mvh Knut.

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»