Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. april 2013 kl. 22.11

Jeg er litt tvilende til påstanden i bygdebokas tolking av denne Morten på Gjelsten.

Håper derfor på at andre med litt mer erfaring og innsikt i slektsforsking kan ha en mening.

Bygdebokforfatter Rekdal hevder at Morten Gjelsten og Morten Parchmann er samme mann.
Er det virkelig noe av det han lister opp på de vedlagte sidene som er overbevisende om det.
Kan det ikke ikke like så godt være snakk om 2 personer?

Når en ser på de sagskattlistene som listes opp så ser det for meg ut som det motsatte av hva som blir hevdet. At det er en Morten Parchmann som leverer trelast fra indre Romsdal og en Morten Gjelsten som leverer trelast fra Gjelsten Sag. Ja at det for å skille disse to er spesifisert at det er en Morten P og en Morten G.
En ser også at når en kommer til 1630 så er det enken på Gjelsten som er nevnt som leverandør fra Gjelsten sag. Etter slik jeg tolker det så leverer Morten Parchmann trelast fra Herje til 1634. "Frå 1635 har Anders Iversen og Joris Non overtatt Mortens sag på Herje"

Argumentasjon om segl er vel heller ikke så overbevisende?
Morten Ville kan jo være Morten Parchmann men behøver ikke være Morten Gjelsten.

Noen som har noen formening om dette?
Jeg har ikke de originalkildene som her er henvist til, men regner med at som vanlig har Rekdal kontroll på primærkildene.

Får håpe mine vedlegg er leselig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Osvald Rydjord » 20. april 2013 kl. 23.46

I Otto Grüners bok om "Hollendertida i Romsdal" skriver han s 149 under Gjelstein: "Morten Gjelstein svarer for saga 1620-1629. I 1630 og 1631 er det enka på Gjelstein som betaler for saga".

Side163 under Herje b: "Morten Parchmand (fogd 1614-20) driver den andre saga fra 1618-34. I 1635 tar Anders Iversen (fogd 1624-45) og Joris Non (T-heimsborger, bosatt i Molde) over saga og driver den til 1639."

Det bygger opp om din interessante observasjon.

Hilsen
Osvald

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. april 2013 kl. 9.58

Ja det underbygger jo det inntrykk jeg har av at det er to personer det er snakk om.

I opplistinga (se vedlegg) nevnes også Morten som "Morten Lidenvig av Lidenvig S. 10 Dl..."

Det ser vel ut som denne Morten Parchmand har budd på et sted som heter Lidenvig. Denne ligger i følge OR i Rødven otting.

Kanskje finnes det en brukerrekke på "Lidenvig" som kan bekrefte om Morten budde der.
I så fall kan han vel ikke være skrevet som Morten Gjelsten og være bruker på Gjelsten.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. april 2013 kl. 10.08

I Svein Tore Dahls bok om Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660 på side 145 om fogder i Romsdal skriver han:
1617-1620
Morten Parchmand

Nevnes som fogd her martini 1617 (lensr.16.6) og den 29/4 1620 (lensr.18.5) Han kvitterte også regnskapet for Romsdal den 27/10 1617 (lensr.16.6)
I en herredagsdom i 1620 så kalles han Claus Daaes fogd i Romsdal, trolig var han derfor fogd her fra 1613 da Daae ble lensherre. I 1624 er det ham som har "angitt" Staurenes gods i Moldtun til odelsjordeboken. Han var derfor trolig deres fogd på Moldtun i Fosen i 1624. 67

Note 67 henviser til Dybdal: 1989, s. 111, fotnote 422
og i litteraturlista henviser dette igjen til: Dybdal, Audun: Jordeiendomsforhold og godseiere i Trøndelag, Steinkjer 1989.
:) Tore

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. april 2013 kl. 18.13

Tore skrev:... I 1624 er det ham som har "angitt" Staurenes gods i Moldtun til odelsjordeboken. Han var derfor trolig deres fogd på Moldtun i Fosen i 1624. 67

.


Forstår jeg dette rett med at Morten Parchmann var fogd i Fosen i 1624?

Mannen har for øvrig vært omtalt før i brukerforumet: Her og samme forum debattene 4781 og 9103. Men dette er for så vidt en annen sak som diskuterer om Morten (Parchmann?) Gjelsten var far til fogd Nils Mortensen "Nordenfjelds" Kan ikke se Parchmann-navnet er nevnt annet enn i de opplysninger som skriver seg fra O Rekdal.

Tore Kristiansen
Innlegg: 4184
Registrert: 18. november 2004 kl. 9.47
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. april 2013 kl. 18.24

Forstår jeg dette rett med at Morten Parchmann var fogd i Fosen i 1624?

Nei, han var ikke fogd i Fosen, men i følge Dahl kan han ha vært Staurenes fogd på deres storgard Moldtun i Fosen.
Det står littegrann om opprinnelsen til Moldtua i dette emnet i Slektsforum her...
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Innlegg: 2303
Registrert: 17. desember 2004 kl. 9.12
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Osvald Rydjord » 22. april 2013 kl. 19.19

Under Lillevik (Nesjestranda) er ingen Morten-navn nevnt.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 24. april 2013 kl. 15.19

Segl/signet ser også ut til å spille en stor rolle ved oppsett av "slektstavlene" her.

Som en ser av vedlegg så har vi altså "Morten Parchmanns" segl fra 1619 beskrevet.

Nå kan jeg ikke finne hvor boka har dette seglet fra. Er det en lagrettesmann eller annen underskriver med tilknytning til Vestnes Otting (Morten Gjelsten/Morten Villa) som har brukt det så kan en jo ikke uten videre kalle det Morten Parchmanns segl. Er det derimot seglet til en som underskriver med Morten Parchmann så er det jo klart at tilknyting til Gjelsten og omegn blir mer interessant. Interessant hadde det også vært om en hadde seglet til Morten Parchmann (med underskrift Parchmann) i perioden han var Romsdalsfogd.

Men om slikt finnes og en skal komme lenger med det så må en vel besøke aktuelle arkiv og studere kildene grundigere?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Innlegg: 3141
Registrert: 10. desember 2004 kl. 22.15
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Morten (Parchmann?) Gjelsten død ca 1629

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. mai 2013 kl. 22.44

Når en er inne på temaet Morten (Parchmann?) Gjelsten og folk på Gjelsten og ellers i Romsdal nevnt i forskjellige kilder på 15-1600 tallet så ser det ut til at slektsvirusa florerer.
For eget vedkommende med en konto på Geni så ser det nå ut til at en må gi opp den greia. Her blir en knyttet til eventyrtrær som kun er synsing. Men det blir tatt for god fisk av slektsinteresserte som putter det inn i slektstreet sitt.
Et av opphava til denne galskapen er denne ættetavlen fra en lokal nettside direkte kopiert:

4. NN Jonsdtr. Randall «på Gjelsten». Hun giftet seg med Jens Nilsson «Skriver» Gjelsten, f. omk 1520, d. 1600.

a. Benedicht Jensen Gjelsten, f. i Gjelsten, Vestnes, Møre og Romsdal.

b. Arne Jensen Gjelsten, f. i Gjelsten, Vestnes, Møre og Romsdal.

c. Magdalena Jensdtr. Gjelstein. Hun giftet seg med Morten Parchmann (Villa) Gjelsten, (sønn av NN Parchmann).

(1) Marinne Mortensdtr. Parchmann. Hun giftet seg med Hanibal Jensen Gjelsten, f. omk 1550 i Vestnes, Møre og Romsdal, (sønn av Jens Nilsson «Skriver» Gjelsten og First wife) d. omk 1617 i Vestnes.

(a) Olaf Hanibalson Gjelsten.

(b) Lisbet Hanibalsdtr. Parchmann Gjelsten, f. 1617 i Vestnes, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Jens Nielsen Haar Gjelsten, f. 1608, (sønn av Niels Olluffsen Haar Gjelsten) d. 1683. Lisbet døde ett 1660 i Vestnes, Møre og Romsdal
--------------------------------------------------


Slik jeg tolker dette så fikk Marinne Mortensdatter Parchmann Gjelsten med sin mors halvbror Hanibal Jensen Gjelsten datteren Lisbet. Kan det tolkes annerledes?

Når det gjelder siste punkt i dette referatet (b) så er dette med Jens Nielsen Haar, sønn av Niels Ollufsen Haar Gjelsten også fri fantasi uten holdepunkt i noen troverdig kilde som jeg har sett referert til. Dette skriver seg fra tvilsomme synspunkt i bygdeboka.

Nå hadde vel dette ikke vært noe å bry seg med og burde vært tiet i hel om det bare fantes på en nettside. Men når det blir vevd inn i "verdenstreet" og folk sluker det rått så føler jeg at en må si ifra. Men her er det nok noe for sent med brannslukking virker det som.

Svar

Gå tilbake til «Romsdal - ukjent kommune»