Ole Knudtsen, Stangvik
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Ole Knudtsen, Stangvik
Jeg skulle gjerne ha hatt flere opplysninger om Ole Knudtsen født i Stangvik omkring 1860 av av foreldrene Knut Johnsen ,født ca 1818 i Surendalen, og Lesbet Olsdatter, født ca 1917 også i Surendalen. Ole Knudtsen bodde i Rønvik i Bodin kommune i 1894-18195 hvor han fikk en sønn (min far født 10.juni 1895) utenfor ekteskap. Fødselsåret til Ole Knudtsen er nor usikkert. I kirkeboken for Bodin kirke er hans fødselsår oppgitt til 1861.
Re: Ole Knudtsen, Stangvik
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... nr=8#nedre
- her er Oles familie i Stangvik. Har tilfeldigvis bygdebøkene fra Stangvik på fjernlån nå.
Jeg skal se om det finnes flere opplysninger om han der.
mvh
Aud Marion Røen
- her er Oles familie i Stangvik. Har tilfeldigvis bygdebøkene fra Stangvik på fjernlån nå.
Jeg skal se om det finnes flere opplysninger om han der.
mvh
Aud Marion Røen
Familien flyttet senere tilbake til Surnadal, og det enste jeg fant om Ole, var at han flyttet til Trondheim (men ikke årstall for flyttinga). Mulig han brukte etternavnet Bævre der, fra gården de bodde på i Surnadal.
mvh
Aud Marion
mvh
Aud Marion
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 4397#nedre
- dette er det nærmeste jeg har kommet en Ole Knutsen fra Stangvik som passer noenlunde med alder. Kunne han ha vært sjømann ?
..... mulig dette er "skivebom".
Hyldbakk skriver jo at Ole flytta til Trondheim.
mvh
Aud M
- dette er det nærmeste jeg har kommet en Ole Knutsen fra Stangvik som passer noenlunde med alder. Kunne han ha vært sjømann ?
..... mulig dette er "skivebom".
Hyldbakk skriver jo at Ole flytta til Trondheim.
mvh
Aud M
I Trondhjems adressebok - 1916 - fant jeg en Ole Knudsen, maskinist. Han bor i Klingb.løkkene "Sæterli" (jeg aner ikke hvor det kan være i Trondheim) .
En mulig "kandidat" ?
Det ligger forresten en etterlysning etter Ole Knudsen, født i Stangvik, under Trønderslekt, Trondheim - kanskje den samme Ole K. ?
mvh
Aud Marion
En mulig "kandidat" ?
Det ligger forresten en etterlysning etter Ole Knudsen, født i Stangvik, under Trønderslekt, Trondheim - kanskje den samme Ole K. ?
mvh
Aud Marion
Det ser ut til at Ole Knudtsen, født i Stangvik 1861, hadde midlertidig opphold under FT 1900 i Lebesby, Finmark som fisker. Hans fødselsår i.h. til FT 1865 i Stangvik må være feil.1861 stemmer også overens med fød. år gitt i kirkeboka for Bodin hvor han står som far til Andreas Gunvald Johan Engmark den 7.10.1895 Denne er lagt ut som microfich iunder Digitalarkivet. Noen av Kirkebøkene for Møre og Romsdal er er lagt ut men bøkene for Stangvik finner jeg ikke men det har vel sine naturlige årsaker da Stangvik kirke ble bygd i 1898.
[quote][/quote]
[quote][/quote]
-
- Sted: KVANNE
Hei,
Noen kommentarer litt sent til disse innleggene. Det finns kirkebøker for Stangvik i hele den aktuelle perioden. Det er bare de eldste kirkebøkene som mangler, disse strøk med da både kirka og prestgarden brann opp i 1783. Stangvik er et gammelt kirkesogn, og var en sentral plass på Nordmøre i tidligere tider, særlig i trelasthandels-tida.
Knut Johnsen, f. 1818, var fra Austigard Bøvra i Surnadal, som halvbroren Ingebrigt tok over i 1856. Knut kjøpte parten Utistua Hyllbakk i Stangvik i 1848. Han og kona Lisbet Olsdatter Sogge, Utigard, f. 1817 hadde 6 barn, de tre første var født i Surnadal, de tre neste i Stangvik. Knut og Lisbet var i Stangvik til omtrent 1873, og flytta da tilbake til Surnadal, der han bodde i Jostua på Bøvra.
Ola Knutsen var yngst av søskena, de andre var: Jo,f. 1843, bosatt i Bergen, Ola, f. 1844, overtok heimgarden til mor si, Ingrid, f.1847, gift i Trondheim, Jo, utvandra til Amierika, Ingebrigt, bosatt i Sverige.
mvh
Erling
Noen kommentarer litt sent til disse innleggene. Det finns kirkebøker for Stangvik i hele den aktuelle perioden. Det er bare de eldste kirkebøkene som mangler, disse strøk med da både kirka og prestgarden brann opp i 1783. Stangvik er et gammelt kirkesogn, og var en sentral plass på Nordmøre i tidligere tider, særlig i trelasthandels-tida.
Knut Johnsen, f. 1818, var fra Austigard Bøvra i Surnadal, som halvbroren Ingebrigt tok over i 1856. Knut kjøpte parten Utistua Hyllbakk i Stangvik i 1848. Han og kona Lisbet Olsdatter Sogge, Utigard, f. 1817 hadde 6 barn, de tre første var født i Surnadal, de tre neste i Stangvik. Knut og Lisbet var i Stangvik til omtrent 1873, og flytta da tilbake til Surnadal, der han bodde i Jostua på Bøvra.
Ola Knutsen var yngst av søskena, de andre var: Jo,f. 1843, bosatt i Bergen, Ola, f. 1844, overtok heimgarden til mor si, Ingrid, f.1847, gift i Trondheim, Jo, utvandra til Amierika, Ingebrigt, bosatt i Sverige.
mvh
Erling
Jeg har også funnet denne familien og gjort litt rede for den på "Trønderslekt" under temaet Anna Knudsen (Trondheim). Det er nok ikke denne Ole som er den rette - og jeg har ikke funnet noen "passende" i Stangvikbokene av HH.... men jeg kan jo ha oversett noe.
-denne er skikkelig vanskelig, men kanskje kirkebøkene kan løse problemet ?
mvh
Aud Marion
-denne er skikkelig vanskelig, men kanskje kirkebøkene kan løse problemet ?
mvh
Aud Marion
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Andreas Engmark skrev:Jeg skulle gjerne ha hatt flere opplysninger om Ole Knudtsen født i Stangvik omkring 1860 av av foreldrene Knut Johnsen ,født ca 1818 i Surendalen, og Lesbet Olsdatter, født ca 1917 også i Surendalen.
Har du sikre opplysninger om foreldrene eller er dette opplysninger du finner når du søker etter Ole i FT ?
Det finnes en Ole Knudsen til i Stangvik ved FT 1865 og han er 6 år. Alderen passer bedre med født i 1860/61(FT var jo nyttår 65/66.)
Jo da, vi har "vært innom" denne Ole også - men han var nok ikke i Lebesby i 1900. Har levert tilbake Stangvik-bøkene på biblioteket i dag (fjernlån); jeg fant ingen som "passet", dessverre. Ble Andreas "sin Ole" boende i Lebesby, kanskje ?
mvh
Aud M
mvh
Aud M
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Hei.
Slik jeg leser innlegget fra 3 sep og fra i dag er ingen av de to Ole Knudsen som bor i Stangvik ved FT 1865 ”den rette Ole”.
Da må det finnes en tredje…..
Som nevnt tidligere bør kirkebøkene sjekkes.
Ole som er i Lebesby 1900 og er bosatt i Trondheim er ungkar. Ole Knudsen som bor i Kristiansund kone og barn.
Ole(sønn av Knud og Lisbet) på 7 år ved FT 1865 bor på garden Hyldbak og det stemmer også med Gards- og ættesoge for Surnadal I og III. Slik sett er Ole (Helbak Knudsen) som er i Lebesby den naturlige, men alder i 1865, 1900 og ved fødselen i Bodø stemmer ikke. Men erfaringen min sier at det i mange tilfeller er divergerende aldersopplysninger.
Mvh
Britt Iren
Slik jeg leser innlegget fra 3 sep og fra i dag er ingen av de to Ole Knudsen som bor i Stangvik ved FT 1865 ”den rette Ole”.
Da må det finnes en tredje…..
Som nevnt tidligere bør kirkebøkene sjekkes.
Ole som er i Lebesby 1900 og er bosatt i Trondheim er ungkar. Ole Knudsen som bor i Kristiansund kone og barn.
Ole(sønn av Knud og Lisbet) på 7 år ved FT 1865 bor på garden Hyldbak og det stemmer også med Gards- og ættesoge for Surnadal I og III. Slik sett er Ole (Helbak Knudsen) som er i Lebesby den naturlige, men alder i 1865, 1900 og ved fødselen i Bodø stemmer ikke. Men erfaringen min sier at det i mange tilfeller er divergerende aldersopplysninger.
Mvh
Britt Iren
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Hei.
Her er ihvertfall fødsel og dåp til den Ole som er sønn av Knud Johnsen og Lisbeth Olsdatter. Han er født i 1859 i følge avskriften av kirkeboken.
Der er 7 Ole Knudsen som blir døpt i Stangvik mellom 1855 og 1865, men ovenstående Ole er den eneste som har disse to til foreldre.
Hilsen Remi
Her er ihvertfall fødsel og dåp til den Ole som er sønn av Knud Johnsen og Lisbeth Olsdatter. Han er født i 1859 i følge avskriften av kirkeboken.
Der er 7 Ole Knudsen som blir døpt i Stangvik mellom 1855 og 1865, men ovenstående Ole er den eneste som har disse to til foreldre.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
I de scanna kirkebøkene står det ved sønnens fødsel at faren veiarbeider Ole Knutsen Hylbakken af Stangvik (nu Rønvig) var født i 1861 .... og i FT 1900 (digiatlarkivet) står det at hans bopel er Trondheim mens han oppholder seg i Lebesby som fisker.
Sønnens navn er Andreas Gunvald Johan og mor er pige Anna Marie Andreasd.
Sønnens navn er Andreas Gunvald Johan og mor er pige Anna Marie Andreasd.