von Windhausen

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

von Windhausen

Legg inn av Erik Hov » 31. august 2010 kl. 10.27

Hei.

En av mine stammødre var Lucia Agnes von Windhausen (ca 1580 død 22 Jan 1616). Hun ble gift med Craft Münch von Buseck i ca 1598 ,men var hun adelig eller av adelsfamilie og isåfall ,vet noen noe om evt hennes foreldre Johann von Windhausen og Adelheid von Seelbach eller deres slekt??

mvh Erik

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn18596 » 31. august 2010 kl. 12.23

Har du fulgt debatten på DA brukerforum 16937: Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken? I innlegg 351 viser jeg til en PDF fil jeg fant på Internet. Jeg tror utifra min tolkning av teksten om kirken i Winnerod att de var adelige. Men i Tyskland er/var det jo mange grader av adelige, så om de var høye eller lave eller noe annet må ekspertene uttale seg om.

mvh
Niels

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn03022 » 31. august 2010 kl. 20.13

Erik, du bør fortelle mere om personene du nevner, slik at andre kan finne frem i kildestoffet. Dels bør du opplyse om hvilke(t) landskap de bodde i, dels også gi litteraturhenvisninger (såfremt du har slike).

Siden det visstnok skal foreligge (som Niels forteller) noen opplysninger om at de kan være adelige, vil jeg gjerne vite hvilke (i dette tilfelle tyske) ord og vendinger som brukes om dem.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn18596 » 31. august 2010 kl. 21.58

Jeg har også funnet følgende som burde gi en del av det Tore etterlyser.

I tidsskriftet (fra Hessen) jeg viser til i min lenke nevnes von Windhausen, von Nordeck zur Rabenau og von Buseck.

Det står også om de adelige som er begravd i kirken, men viser til att det også er ikke adelig. Familien von Winhausen som hadde kirken først burde etter det jeg forstår regnes som «de adelige»

På Wikipedia finner jeg følgende som jeg med min dårlige tyskkunnskap ser som bevis for følgende familier er adel.

" Nordeck zur Rabenau (auch Nordeck von Rabenau) ist der Name eines alten pfälzisch-hessischen Adelsgeschlechts, das zum Uradel des Lahngaues gehört. Ursprünglicher Stammsitz der Herren Nordeck zur Rabenau war die Burg Nordeck bei Allendorf (Lumda)."

”Buseck ist der Name eines alten Lahngauer Adelsgeschlechts, dessen erste Vertreter Siboldus und Themarus de Buchsecke urkundlich im Jahr 1152 genannt werden. Im 14. Jahrhundert waren Familienmitglieder Burgmannen in Gießen, sowie auf dem Gleiberg, Vetzberg und der Kalsmunt”

mvh

Niels

Erik Hov
Innlegg: 1116
Registrert: 19. desember 2005 kl. 13.02
Sted: GJØVIK

Re: von Windhausen

Legg inn av Erik Hov » 1. september 2010 kl. 1.14

Takk for svar.

Jeg vet dessverre ikke mer om disse personene og enda mindre om hvor i Tyskland de bodde. Lucia og Craft`s datterdatter Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg var min 9 x Tippoldemor.
Har lest og sett litt på DA brukerforum 16937 også.
Jeg er heller ikke stiv i tysk, men utav det Niels postet ser det ut som hvertfall Buseck og Nordeck zur Rabenau ser ut til å være adelsfamilier og at Nordeck zur Rabenau er pfalz-hessisk uradel. Men lav-adel eller høy-adel blir nok for andre å avgjøre.
Ser også ut til at man ikke har forsket så mye på von Seelbach, Windhausen, Buseck og Nordeck zur Rabenau familiene?

Erik

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn03022 » 1. september 2010 kl. 11.43

For å kunne etablere en konklusjon om at Lucia Agnes von Windhausen var adelig, er det ikke tilstrekkelig å påvise at slekten von Windhausen var adelig : det må også påvises at hun tilhørte denne adelige slekten. Som vanlig med stedsnavn som etternavn, førte både ikke-adelige og adelige slike navn. Et "von" konstituerer ikke adelskap i seg selv. Hvis Lucia Agnes' foreldre er kjente, kan en jo starte med å undersøke om *de* var adelige. Men da må man ha tilgang til tysk faglitteratur - og den adgangen har vi ikke her i Norge. Det ser vel ut til at slekten er hessisk.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn18596 » 1. september 2010 kl. 15.35

Tore,

Hvilke kilder Gustav Køhler har for å påstå att von Windhausen er adelig vet jeg ikke, jeg har sendt han ett mail og håper på svar. Det samme gjeller slektskap mellom Ebert v Windhausen og Lucie Agnes v Windhausen gift med Craft v Buseck. I vente på svar får vi nøye oss med bilder av familien. Først Johan og Adelheid.

mvh Niels
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn18596 » 1. september 2010 kl. 15.38

Neste bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn03022 » 1. september 2010 kl. 20.34

Flotte bilder. Er det sagt noe sted i samtidskildene eller lignende at Lucia Agnes er i slekt med denne Johan og Ebert v. W. ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
dn18596
Innlegg: 477
Registrert: 8. desember 2004 kl. 14.49
Sted: Sverige
Kontakt:

Re: von Windhausen

Legg inn av dn18596 » 1. september 2010 kl. 20.53

Tore,

Jeg burde kanskje ha oppgitt kilde for bildene, det gikk litt fort. De er hentet fra siden om Winnerod kirke Lenke. Utover det jeg har fra tyske Wikipedia er det bare denne og tidsskriftet Heimat side 4. Lenke jeg har å komme med.Ingenting annet som angir att Lucia er datter.

Lucia giftet seg med Craft v Buseck. Det står en del om hans bror på samme side. Kan du gi en forklaring på vad denne bror var?

mvh

Niels

Svar

Gå tilbake til «Er dette en adelsperson eller adelsslekt ?»