Staffeldt

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Staffeldt

Legg inn av dn03022 » 11. november 2004 kl. 0.17

Riksarkivar H. J. Huitfeldt-Kaas' register over påstått i 1886 levende adel i Norge, i hans artikkel “De nulevende Adelsslægter i Norge”, [Norsk] Historisk Tidsskrift, 2. rekke, 5. Bind (Kristiania 1886), s. 145-160 (uten henvisning til tilstrekkelig dokumentasjon, ei heller med henvisning til Lov av 1.8 1821 eller adelen i Norges Reklamasjon til Stortinget i 1824): Staffeldt.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

18015
Innlegg: 40
Registrert: 5. desember 2004 kl. 12.20
Sted: TRANBY

Re: Staffeldt

Legg inn av 18015 » 8. november 2005 kl. 23.25

Usikker på hva du mener med disse emnene Tore, men jeg kan jo iallefall fortelle at min tipp-tipp-tipp oldemor var Thalie Staffeldt, datter av Ditlev Bernt Von Staffeldt og Karen Birgitte Herfordt. Antar dette er den Staffeldt-slekta du nevner. D.B. Von Staffeldts aner har jeg funnet å være Detlof Berend Von Staffelde og Katharina Eleonora Von Platen.

Søk på internett har gitt meg en masse staffeldt-aner uten at jeg aner dokumentasjonen på noe av dette (ennå). Von Platen-slekta har jeg fått en del informasjon i fra Hans-Hartwig von Platen som styrer denne web-siten. http://www.archiv-von-platen.de/

Hvor mye av dette som er etterettelige data vet jeg ikke.

Du vet kanskje hvor jeg skal henvende meg for å finne ut mere om Von Staffeldt -aner?

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Staffeldt

Legg inn av dn03022 » 13. november 2005 kl. 17.41

Takk for opplysningene. Jeg la opprinnelig ut denne ovenfornevnte standardteksten for en rekke ulike adelsslekter, kun i den hensikt å pådra meg kommentarer og litteraturopplysninger, noe du har kommet med. Jeg skal se på henvisningene til von Platen-websiden ved anledning.

Torsdag 10/11 var jeg i Deutsches Adelsarchiv i Marburg an der Lahn / Hessen. Arkivet og biblioteket deres rommer mye informasjon om tyske adelsslekter. Om det også er noe om v. Staffeldt der, vet jeg ikke positivt, men det er verdt å undersøke det. v. Staffeldt er ikke med i bokverket "Adelslexikon" (Genealogisches Handbuch des Adels) som Deutsches Adelsarchiv er utgiver av.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

18015
Innlegg: 40
Registrert: 5. desember 2004 kl. 12.20
Sted: TRANBY

Re: Staffeldt

Legg inn av 18015 » 15. november 2005 kl. 0.06

Takk for tipset Tore. Tror nok det blir en stund til jeg drar utenlands for å finne aner. Har nok her hjemme fortsatt.

Ang. v. Platen anene så får du ikke sjekket opp disse via web. Jeg fikk opplysningene via mail fra Hans-Hartwig.

Ørnulf

Svar

Gå tilbake til «Adel i dansketiden fra reformasjonstiden til 1800-tallet»