Dal

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj10923
Innlegg: 135
Registrert: 29. april 2010 kl. 21.59
Sted: ORKANGER

Dal

Legg inn av gj10923 » 8. juni 2010 kl. 12.56

Denne adelsslekta skal ha holdt til på Fimreite i Sogndal.
De eldste medlemmene av denne slekta som jeg vet om er Ivar Dal, f. 1477, d. 1517 og hans kone, Herborg Torbjørnsdatter. Deres sønn var Gaute Iverson Dal, f. 1512, d. 1550.

Gautes sønn het Torbjørn Gauteson Dal og var født i 1537. Denne Torbjørn kan ha vært baron og han eide flere gårder i området.

Finnes det noe mer om denne slekta?

Mvh.
Torbjørn Wolden

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Dal

Legg inn av dn03022 » 9. juni 2010 kl. 1.06

Noen Ivar Dal har ingen andre slektsforskere klart å finne. Så at du har funnet ham, er mye mer enn et under, all den tid du ikke vet så mye mer om slekten. Jeg antar derfor at du ikke har funnet noe om ham. Gaute Ivarssons far må jo ha hatt fornavnet Ivar, men at Ivar het Dal(l) og hvor denne Ivar skal ha bodd, er visstnok fortsatt ukjent. Herborg er for øvrig enke allerede omkring 1504, men hennes avdøde ektemanns navn (utover fornavnet Ivar) og bosted kjenner jeg ikke. Det er heller ikke kjent at Gaute kalte seg Dal(l).

I Norsk slektshistorisk tidsskrift og tidsskriftet Genealogen er det skrevet mye om slekten, også omkring årtusenskiftet. Ved å gå inn på http://www.genealogi.no kan du søke i navneregistrene til NST og Genealogen, så finner du de steder der slektsmedlemmene er nevnt. Også de på Fimreite.

Torbjørn kalte seg heller ikke Dal(l). han tilhørte den utitulerte lavere delen av den norske adelen. Altså en som var langt unna fra å kunne bli baron.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj10923
Innlegg: 135
Registrert: 29. april 2010 kl. 21.59
Sted: ORKANGER

Re: Dal

Legg inn av gj10923 » 27. mai 2011 kl. 23.47

Fra Norsk biografisk leksikon, Bind VIII

Lauritssøn, Amund, 15** - 1574, adelsmann og jordegodseier, sønn av Laurits Ivarssøn av den gamle sognske og sunnhordlandske lavadelsætt, hvis yngre linje førte slektsnavnet Dahl eller Dal. Gift omkr. 1565 med Margrethe Christoffersdatter (Rustung) til Elsaker, datter av nedennevnte admiral Christoffer Trondssøn R. og Karen Knutsdatter Skanke; hun levde 9/7 1599, var død før august 1602 og gift 1. gang med Jørgen Pederssøn Staur til Nervig.

Gjennem tallrike ætteforbindelser, Kruckow, Rustung, Galtung, Orm, Sandvinætten, Teiste, Haard o.s.v. er ætten knyttet til det nasjonale vest-norske aristokrati som er med og preger forholdene i Bergens bispedømme i 1500-årene, før den lider den nasjonale væbneradels vanlige skjebne å bli trykket tilside og gi plass for fremmede herrer. Man finner efterslekten igjen i de skattebetalende selveierbønders rekker. Ennu i 1565 hilser kongen L. og hans svoger som "oss elskelige Amund Lauritssøn til Schade og Erik Eriksen Orm til Valvatne", i 1599 sitter hans sønn i herredagen "ærlig og velbyrdig", men fem år senere omtales han i kongens nærvær uten disse adelige benevnelser; ættens menn holder dog stillingen til ut i 1600-årenes første halvdel.


Og videre...

...L.s søskenbarn Jon Gautessøn til Sveio, begge av norsk småadelsætt.


og til slutt...

L. skrev sig til forskjellige gårder i Sunnhordland: Skaten og Fitje, senere til Sandvik i Kvinnherad (derimot ikke til Malkenes som påstått av Huitfeldt-Kaas, J. Chr. berg, Danmarks Adels Aarbog o. fl.). I 1704 går denne Dahls-ættens hovedgård Sandvik ut av efterslektens eie.

5002
Innlegg: 14
Registrert: 1. mai 2011 kl. 15.27
Sted: OSLO

Re: Dal

Legg inn av 5002 » 5. juni 2011 kl. 12.48

Sikker på at du ikke tenker på "Ivar i Valo" som var gift med Herborg Torbjørnsdotter til Valen ... de fikk bl.a. sønnen Gaute Ivarson til Valen.

I boken Kvinnherad 1, s 178 står det at han var av Dal eller Slede ætten ... konen Herborg står det litt i boken "Strandebarm og Varalsøy bind 2", s. 204.


(Jeg har ikke nevnte bøker ... det er 11 år siden jeg lånte dem, men husket å notere hvor jeg fant informasjonen.)

gj10923
Innlegg: 135
Registrert: 29. april 2010 kl. 21.59
Sted: ORKANGER

Re: Dal

Legg inn av gj10923 » 6. juni 2011 kl. 10.27

Det er nok den Ivar jeg siktet til ja.
Kona, Herborg, er nevnt i NBL, Bind VIII:

Kruckow, Hans, den yngre, 14** - 152*, adelsmann og jordegodseierbror av nednevnte riksråd Johan K. Til Sørum.

...Gift med Sunniva Eindridsdatter, datter av rådmann i Bergen Eindrid Sveinsson Rustung, som nevnes i slutten av 1400-tallet og var gift med en søster av Herborg Torbjørnsdatter, fra hvem slekten Dal stammer.


Det later altså til at det er Herborg som regnes for slektens opphav.

Brukeravatar
dn35347
Innlegg: 3
Registrert: 19. mai 2016 kl. 10.12
Sted: Nittedal

Re: Dal

Legg inn av dn35347 » 12. november 2016 kl. 16.16

Gammel tråd, men jeg ønsker gjerne å lufte et par kilder til om denne potensielle Ivar Dal g.m. Herborg Valen.

* Slekshistoriske opplysninger om Fosse-ætten med et tillegg om ættene Gaultung, Smør, Dal og Trane. Ola Aurenes, 1932.
http://www.nb.no/nbsok/nb/86905a439e980 ... index=2#27

* Sigmuns Jakobsens slektshistorie med kommentarer fra Vigerust.
http://vagshaug.no/allslekt/3245.htm

* «Adelsprosjektet» på willyslekt.no
http://www.willyslekt.no/slekter/dal.html

Om noen besitter mer informasjon om denne ætten, er jeg veldig interessert i å lese mer.

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»