Rustung

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
gj02663
Innlegg: 2
Registrert: 19. februar 2006 kl. 2.00
Sted: AKSDAL

Rustung

Legg inn av gj02663 » 19. februar 2006 kl. 2.24

Sjørøveren og Admiralen Christoffer Trondson fra Seim i Kvinnherrad fikk tilskrevet adelsnavnet Rustung, selv om det er mye som tyder på at han ikke brukte navnet selv.

Senere er jeg blitt fortalt at Christoffer hørte til den yngre Rustung ætta og at erkebiskop Olav Engelbrektson, som vistnok var i slekt med Christoffer, hørte till den eldre Rustung ætta. Ifølge en såkalt tegning av våpenskjoldet til Christoffer, så står det " RUSTUNG II" oppe på tegningen. http://home.no.net/valesvei/Kap19.pdf .

Finnes det noe informasjon om den gamle Rustung ætta hvis da har eksistert? Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Rustung

Legg inn av dn03022 » 19. februar 2006 kl. 12.19

Det har vært skrevet ganske mye om disse slektene i Norsk slektshistorisk tidsskrift (NST), og stoffet kan blant annet gjenfinnes ved hjelp av et felles personregister som er publisert på Norsk slektshistorisk forenings webside, http://www.genealogi.no

Christoffer Trondsson ble i samtidskilder kalt Tronds, etter det nederlandske navnemønsteret med forkortelse av patronymikonet. Minst to av hans døtre er senere kjent med navnet Tronds, så derfor kan Tronds meget vel ha vært oppfattet som slektens slektsnavn i den tiden slektens medlemmer selv var i live. Etter setegården Seim kan slekten også kalles Seim-ætten (Seimætta).

For litteratur om den slekten som het Rustung, se blant annet Henning og P.R. Sollieds artikkel "Losna-ætten" i NST I, Oslo (1928), s. 14 ff, særlig ættleggen på s. 15-16 med tilhørende kommentar. I "Samlinger til det norske Folks Sprog og Historie", som utkom i seks bind på 1830-40-tallet, finnes det en god del om den sognske og bergenske rådmannsslekt Rustung.

Det er helt ukjent at admiralen Christoffer Trondsson eller hans barn skulle slekte / stamme fra adels- og rådmannsslekten Rustung i Sogn / Bergen. Christoffer Trondsson ble første gang kalt "Rustung" i danske kilder - forfattet i Danmark - omkring år 1700 og senere.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj02663
Innlegg: 2
Registrert: 19. februar 2006 kl. 2.00
Sted: AKSDAL

Re: Rustung

Legg inn av gj02663 » 22. februar 2006 kl. 3.19

Takk for svaret.

Vet du forresten om det kan være mulig at erkebiskop Olav Engelbrektson stammer fra eller var i slekt med Rustung slekta. Jeg har sett to forskjellige slektstre på internett som begge skriver at Olav var av Rustungslekta. Jeg har selv ikke funnet noe som kan støtte dette.

Kan det være en slags misforståelse der man tror at Christoffer var av Rustung ætta og at siden noen kilder henviser til at Christoffer var nevø av Olav, så kom også han fra Rustung ætta. Eller kan det hende at Olav, som var en høy mann i Norge, var i familie med Rustung slekten i Norge.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Rustung

Legg inn av dn03022 » 22. februar 2006 kl. 18.22

Nei, det er ikke slik det henger sammen. Jeg kunne nok utredet dette i det vide og det brede, men ser at jeg ikke har lagret alle tekstfilene mine på denne pc'en. Olav Engebrektssons ætt er solid utredet av Trygve Lysaker: Erkebiskop Olav Engelbrektssons bakgrunn, Det Kgl. Norske Videnskabers Selskabs Skrifter, 1961 Nr. 3 (Trondheim, 1961), s. 1-10.

Ellers får jeg henvise til de ulike artiklene i NST om slektskapet mellom Olav Engebrektsson og Christoffer Trondsson. Det er skrevet en del om dette, men ikke alt er helt klart.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj03442
Innlegg: 1
Registrert: 5. august 2006 kl. 21.41
Sted: AKSDAL

Re: Rustung

Legg inn av gj03442 » 5. august 2006 kl. 21.59

Hei igjen.

Både navnet Kristoffer og Christoffer blir brukt om hverandre i både bøker, slektstre, våpenskjold, segl og i gamle brev. Foreksempel blir forbokstavene K.T. brukt i seglet fra 1529 og flere eldre kilder bruker navnet Kristoffer. Men både i skiftebrevene fra 1578 etter han og i vielsattesten til sønnen Enno, da han giftet seg med Anne Marie de Wittersheim, står det at navnet var Christoffer.

Kan det være at han selv endret navnet sitt fra Kristoffer til Christoffer da han vistnok skulle ha blitt adlet i Danmark og at det var omtrent da hans døtre tok til å bruke etternavnet Tronds. I Danmark var det jo vanlig å bruke Ch.. og ikke K.. Bare se på de danske kongene, som annenhver gang fikk navnet Christian. I Norge ville de nok fått navnet Kristian.

Tviler litt på om sønnen Enno hadde godtatt at faren hans sitt navn hadde blitt skrevet feil i sin egen vielseattest. Hva tror du om det.

dn03022
Innlegg: 1235
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Rustung

Legg inn av dn03022 » 10. august 2006 kl. 1.45

Det spilte ingen rolle om fornavnet ble stavet Kristoffer, Christopher, Christoffer eller på andre måter - det som betød noe var selvsagt uttalen. Og uttalen igjen varierte med i hvilket språk navnet ble fortalt i (nederlandsk, norsk etc).

Jeg kjente ikke til at Enno hadde vært gift - kan du opplyse om hvor du fant vielsesattesten hans ? (Jeg tror det ikke, før jeg ser det.)
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

gj03576
Innlegg: 1
Registrert: 30. august 2006 kl. 1.34
Sted: AKSDAL

Rustung

Legg inn av gj03576 » 30. august 2006 kl. 1.39

Hei igjen. Pågrunn av et samarbeid med andre angående Enno og hans liv, så kan jeg desverre ikke oppgi kildene før prosjektet er helt ferdig og lagt ut på følgende nettside [sensurert på grunn av virusvarsel]. Dette vil skje i løpet av høsten 2006 eller våren 2007.

[fjernet lenke på grunn av virus, THV 19/10 2009]

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»