Hva jeg primært ønsker hjelp/innspill til er å finne direkte bevis på Karl August sin fødsel/dåp og hvem som der er oppgitt som hans foreldre. Sekundært hvor han bodde og hos hvem ved folketellingen i 1875 (se under).
Jeg har funnet en del opplysninger om min oldefar, håper opplysningene under er relevante for å få innspill og ikke er forvirrende:
- Første treff på Karl August Johansen er FT 1865 (han står der oppført kun som Karl Johansen), han bor da på Hauge Østre i Tune sammen med foreldre Johan Jørgensen og Marie Knudsdatter, oppgitt alder 2 år og fødested Glemminge. Halvbrødrene Lauritz (1853) og Peter (1860) bor også der, de er født i Tune. Familien må da ha bodd en kort periode i Glemmen etter Peter ble født og flyttet tilbake til Tune (Hauge) før FT 1865.
- Finner ikke Karl August under FT 1875, hans far døde i 1872 mens jeg finner ikke hans mor som død. Brødrene Lauritz og Peter finnes på Hauge Østre der de er oppgitt til sjømenn og bor i samme husholdning som sin eldre søster Grete og hennes famille. Finner ikke rette Karl August bosatt hos noen av sine halvsøsken, heller ikke hos noen av moren Mari sine søsken.
- Neste treff er konfirmasjonen 20.4.1879 i Tune Kirke, foreldre er oppgitt til Johan Jørgensen og Marie Knudsdatter. Bosted Hauge, ???? Rolvsøen. Fødselsdato er oppgitt til 28.5.1864 og dåpsdato 17.7.1864 i Glemmen.
- Finner også Karl August ved vielsen 15.11.1885 med min oldemor Otilie Jeanette. Her er fødselsdato også oppgitt til 28.5.1864, fødested Glemminge. Ved vielsen er far oppgitt til Johan Jørgensen, mor er her ikke oppgitt.
- Deretter er det mange treff i kirkebøkene på Karl August som far samt treff i FT 1891, 1900 og 1910. I sistnevnte er fødselsdato oppgitt til 28.5.1864, fødested Glemmen.
- I kirkeboken ved hans død 18.9.1936 er også fødselsdato oppgitt til 28.5.1864 med fødested Glemmen.
Antatte foreldre: Johan Jørgensen; født utenfor ekteskap på Nes i Tune, døpt 19.3.1821. Mari Knudsdatter; født på Vister i Tune, døpt 23.9.1821. De ble viet i Tune 17.7.1863, bosted Rekustad, Nes i Tune. Dette var Johan sitt 2. ekteskap. Har 7 treff på Johan som far - alle fra hans første ekteskap (Johan sin 1. kone døde under barsel, Tune 27.12.1861). Ingen treff på Mari Knudsdatter som mor.
Håper noen kan hjelpe meg med tips/innspill.