John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn35545
Innlegg: 14
Registrert: 13. september 2016 kl. 22.15
Sted: MOSS

John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

Legg inn av dn35545 » 8. oktober 2016 kl. 16.53

Jeg prøver å finne ut hvor John Friederichsen og Hilleborg Evensdatter kom fra før de giftet seg 23.februar 1787 i Tune Østfold.
Antagelig kan de ha giftet de seg i Glemmen kirke men jeg er ikke sikker.

Vet at en av deres døtre som er min farmors tippoldemor, Elen Johnsdatter ble konfirmert i den kirken og sannsynlig er det også at hennes sønn John ble døpt der.

John og Hilleborg bodde på en husmannsplass på Rolvsøy som het Rådalen Plads hvor ders barn vokste opp og etter hva jeg har forstått så lå den under 3 Rekustad gårder.

På 1801-tellingen er det ihvertfall en gård til som het Rådahl, men kunne ha vært interessant å fått kjennskap om hvor akkurat denne aktuelle husmannsplassen lå plassert geografisk, og hva evt. gatenavn eller adresse er i dag.

Disse opplysningene som jeg funnet om at John Olsen opprinnelig kom fra Østlandet er ut fra etterlysninger på andre forumer som har vært her tidligere, for et par år siden.

På det tidspunktet var jeg bare kommet så langt av jeg visste at min tippoldefar Johan Christian kom fra Trondheim til Troms på et tidspunkt i tenårene og senere stiftet familie i Torsken i Senja, samt at hans foreldre het John Olsen og Gjertrud Kristine Iversen og var gift i Trondhjem.

John Olsen (barnebarn av John Fridrichsen og Hileborg Evensdatter) og Gjertrud Kristine Iversdatter ble viet 27.desember 1843 i Trondheim. Dette dokumentet hadde jeg i hende allerede i 2003, hvor begge fedre til brudeparet står oppnevnt, som er Ole Halvorsen og Iver Langlie.

John Olsen har antgelig også hatt sine to første leveår på Rådalen Plads, før hans foreldre flyttet til Christiania, også opplysninger som jeg følte meg heldig å kunne få ta del i via forum her på Dis, samt Digitalarkivet.

Jeg er derfor takk skyldig til Ørn Pedersen Myhre og hans kone så stiftet trådene.
Det var nemlig noe mystisk med at man ikke fant noe mer ut om foreldrene til Johan Christian Olsen, syntes vi på et slektsstevne i Senja for en del år siden.

Det viste seg at John Olsen døde så tidlig som i 1855 (Hvor min olderfar bare kan ha vært en fire-fem år) og at det var sannsynlig at Hans enke Gjertrud Kristine emigrerte til Amerika med noen av sine barn og kanske også sin nye ektemann, og derfor ikke var å finne der hvor vi lette.

Siden jeg er født og vokst opp i Østfold av nordnorske foreldre syntes jeg det var litt spesielt at en av mine forfedre kom fra Østfold, også.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7T9-KQD

Denne linken ovenfor vet jeg ikke om virker men det er et dokument som viser datoen for vielse mellom John Friedrichsen og Hilleborg Evensdatter, som er 23. februar 1787.

Deres første barn Ole Jonsen (Johnsen) ble døpt 13.mai samme år. Han levde ikke opp, det var først en tredje Ole Jonsen som gjorde det.

En annen sønn het Simen, og to Ragnhild, den første født 28. juni i 1795, som ikke levde opp, mens en annen Ragnhils er født i 1803 og overvar skifte etter sin mor Hillleborg i 1825, fremdeles på Rådalen Plads.

Det var også en datter som het Marie eller Maria.

Min link til denne familien ( gjennom Johan Christian`s datterdatter som var min farmor) er gjennom Elen Johnsdatter, døpt 20.mars 1991 og gift med Ole Halvorsen som antagelig er født en gang i 1783.

Det virker som dette ekteparet også kan ha bodd på Rådalen Plads i noen år før de flyttet til Christiania da John Olsen var 2 1/2 år og hans eldre bror Hans.

Det var et skifte etter Hilleborg Evensdatter i 1825, da var hun nok enke på forhånd.

Hva det var som gjorde at John Olsen flyttet så langt opp som til Trondhjem kan man bare lure på, men han skal visst ha vært teglmester så det kan kanskje ha vært i forbindelse med et arbied der.

John Olsen vet jeg ble konfirmert i Oslo, ( og familien hans bodde jo der, hvor flere søsken kom til) men om han kan ha vært i Fredrikstadområdet i en periode er noe jeg har lurt på, pga. yrket som teglmester, da jeg har inntrykk av at det var mye teglverksarbeid i Tune området.

Jeg fant en dåp på en Jon Friedrichsen på Family Search, døpt 20 september 1761, som passer på alder til John Friedrichsen, Borge Østfold hvis far var Friedrick Jonsen og navnet på mor sto slik; Eli..:

Jeg forssøker meg på en link til dokumentet angående denne dåpen:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7T9-KQD

Det jeg tenker ar at mange av husmennene på Rolvsøy kan ha kommet fra andre steder i det gamle Tune, kanskje tilogmed fra andre steder i Norge.

På denne tiden, slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet så var ikke innvandringen av svensker til teglverk startet riktig ennå, det kom vel litt senere?

Jeg er primært interssert i å finne ut litt om hvor dette ekteparet kom fra og hvem deres foreldre var, hvis det er mulig. Det hadde vært fint!

Wenche Falck Borgersen.

gj01971
Innlegg: 586
Registrert: 2. november 2005 kl. 18.45
Sted: VIKERSUND

Re: John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

Legg inn av gj01971 » 8. oktober 2016 kl. 20.15

Hei
Jeg har ikke funnet vielsen, men her dem i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8206001230

Alf Thore

gj01971
Innlegg: 586
Registrert: 2. november 2005 kl. 18.45
Sted: VIKERSUND

Re: John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

Legg inn av gj01971 » 9. oktober 2016 kl. 11.20

Hei
Da fant jeg vielsen: https://media.digitalarkivet.no/kb20061020030395
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 030395.jpg

Høyre side, høyre spalte, nesten nederst.

Alf Thore

gj01971
Innlegg: 586
Registrert: 2. november 2005 kl. 18.45
Sted: VIKERSUND

Re: John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

Legg inn av gj01971 » 9. oktober 2016 kl. 12.05

Hei
Her har du dåpen til Jon i 1761: https://media.digitalarkivet.no/kb20061013050427
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 050427.jpg

Høyre side, nesten nederst. (Nummer 2 nedenifra)
Jeg klarer ikke å tyde etternavnet på Eli, men det er det sikkert andre som er flinke til.

Alf Thore

dn35545
Innlegg: 14
Registrert: 13. september 2016 kl. 22.15
Sted: MOSS

Re: John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

Legg inn av dn35545 » 9. oktober 2016 kl. 19.44

Tusen takk for svar og linker som du har lagt ved, og er ganske sikker på at det er den John Fridrichsen jeg søker når det gjelder dåpen.

Det stemmer med alder og har bare den følelsen av at det er den rette, og Borge lå jo ikke langt fra Rolvsøy.

Jeg vet ikke så veldig mye om dette, men tror at husmennene flyttet mer over til ikke bare gårder men til steder som lå litt utenom, uten at de dro så veldig langt.

Det er litt forskjell på vanskelighetsgraden når det gjelder å tyde skrift, og et kurs kan være godt å ha.
Men i dette tilfelle var det virkelig vanskelig, så jeg takker for henvisningen til hvilken side og hvor på sidene!

Det samme gjelder vielsen og tenker at det som står bak navnene kanskje kan gi noen opplysninger.

Så tusen takk!

Wenche Johanne Falck Borgersen.

gj01971
Innlegg: 586
Registrert: 2. november 2005 kl. 18.45
Sted: VIKERSUND

Re: John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

Legg inn av gj01971 » 9. oktober 2016 kl. 20.10

Hei
Du kan forsøke å legge linkene til "Hjelp til tyding av kildemateriale.

Nr det gjelder vielsen tror jeg det står Oppstadeie på Hilleborg. Når det gjelder John er jeg veldig usikker, men jeg tror det er R???stad.

Farsnavnet til Eli tror jeg er Nilsdatter. Fadderene våger jeg meg ikke på.

Alf Thore

dn35545
Innlegg: 14
Registrert: 13. september 2016 kl. 22.15
Sted: MOSS

Re: John Fridriechsen og hans kone Hilleborg Evensdatter.

Legg inn av dn35545 » 9. oktober 2016 kl. 21.24

Takk for tipset når det gjelder hjelp til tyding.

Det slår meg at hvis det står R...stad så skal visstnok Raadahlen Plads ha under ikke mindre enn 3 Rekustad gårder.

De har nok vært på husmannsplassen fra rundt 1790 ihvertfall og kanskje også på tidspunktet når de giftet seg.

John F var husmann med jord i 1801-tellingen, og døde før Hilleborg som det var skifte etter i 1825.

Da hadde "min" Elen og Ole Halvorsen flyttet til Christiania.

Hennes bror Simen Johnsen står nevnt her:

http://www.arildbraathen.com/arild666/pafn640.htm

Han står nevnt som avdød og enken Cathrine Olsdatter giftet seg med Olaves Nielsen og de bodde på Raadahlen plads som det står litt om.

Svar

Gå tilbake til «Fredrikstad-Sarpsborg-distriktet - ukjent kommune»