Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & Vestf

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn18119
Innlegg: 63
Registrert: 6. desember 2004 kl. 9.45
Sted: OSLO

Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & Vestf

Legg inn av dn18119 » 12. mai 2005 kl. 10.57

Albinius Petersen Bye var født i Skogn i Levanger i N-Trøndelag ca 1866. Fra ca 1890/95 bodde han i Sande i Vestfold; til han døde i 1939.

Albinius virket som fotograf i store deler av sitt voksne liv. For det meste var det i Sande og i omliggende kommuner (bl.a. Drammen, Tønsberg, etc). Han var delvis også aktiv med fotografering i Christiania (siden han av og til bodde hos et søskenbarn der). I tillegg tok han endel bilder i sin heimbygd Levanger.

På hans fotografier (foran eller bakside) var gjerne trykket A.P.Bye og med stedsangivelse enten Christiania eller Drammen. Han brukte også å skrive seg for Albinius P Bye.

Motivene i Vestfold & Drammens-området var gjerne portretter, bygninger, landskap med bygninger, prortretter eller gruppebilder utenfor hus (evt på gårder). Som de fleste fotografer på den tiden reiste han rundt i distriktet og fotograferte.

Bl.a. skal det finnes et fotografi utenfor Tønsberg Meieri; av noen bønder som kom med hester og vogner for å levere melken. Jeg har selv ikke sett dette bildet; og vil gjerne ha kontakt med de som kan vite hvor bildet er.

A.P.Bye malte også bilder. Bl.a. finnes et bilde fra Selvik fra 1890.

Fra 1920 til engang utpå 1930-tallet arbeidet Albinius som maler (fabrikken, utomhus, interiør, etc) på Sande Tresliperi. Kanskje var han i arbeide her før 1920 også; i forløperne for bedriften Sande Tresliperi.

A.P.Bye har vistnok ingen nålevende etterkommere.

Jeg er interessert i :
1) Mer opplysninger om Albinius' liv og virke i Sande/Vestfold/Drammen; både som person og som fotograf.
2) Hjelp og tips til å komme på sporet av flere av hans fotografier (som er spredt på mange hender; familiene til de han fotograferte for)
3) Det sies at det ble tatt vare på en kartong av A.P.Bye's fotoarkiv da huset hans ble tømt engang på 1950-tallet. Noen som vet hvor det er blitt av?
4) Hjelp og tips til å komme på sporet av noen av hans malerier.


Mvh
Per Vidar Bredesen

Brukeravatar
dn13379
Innlegg: 268
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.20
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av dn13379 » 8. august 2006 kl. 11.11

Ved folketellingen i 1900 finner jeg fortgrafen som du never i Sande m. familie:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 028&lnr=00

Kan hende du finner opplysninger i scannede kirkebøker fra Sande, eller muligens gravminne-registeret der det stadig registreres flere gravminner.
:) Mvh Gunn

Brukeravatar
dn13379
Innlegg: 268
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.20
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av dn13379 » 8. august 2006 kl. 11.31

Her er vel da muligens Josefine som er nevnt Eriksen i 1900 tellingen hos sine foreldre i Sande i 1865?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2992#ovre

Det finnes scannede kirkebøker for Sande fra denne tiden, så det skulle være mulig å finne hustuen til Albenus Bye her i alle fall, muligens også vielsen.

Har du prøvd med en henvendelse til fotomuseet i Horten? Kan hende de kan hjelpe deg
med noe av det du leter etter.
En annen mulighet er bibliotek i Sande, kan hende der finnes opplysninger om denne
familien.

Skal se om jeg finner noen flere opplysninger, men kirkebøkene går det litt smått å bla i.
Fant at alle guttene døpt 1861 var notert først i bøkene, kom ikke så langt som til Pikene.
:?

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Innlegg: 268
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.20
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av dn13379 » 8. august 2006 kl. 11.49

Her har du vel Albinius Peters født i Levanger eller Skogn i Nord Trøndelag i 1865?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1096#ovre

Fremgår ikke så tydelig om han er sønn i huset? :wink:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Innlegg: 268
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.20
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av dn13379 » 8. august 2006 kl. 11.53

Jeg lurer på om dette kan være den rette Albinuius Pedersen f.dt og døpt av disse foreldrene :?:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... 4friendly=

Kan hende han bare er et pleiebarn i familien fra forrige lenke. Det foreldreparet som er gårdbrukere her er for gamle til å ha en sønn på 4 år. :wink:

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Innlegg: 268
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.20
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av dn13379 » 8. august 2006 kl. 12.02

Tja :o
Her fant jeg det foreldreparet som fikk en sønn i Fosnes, Albinius Pedersen i passe alder.

Pussig nok bor dette paret med flere barn, også et pleiebarn , her på Fosnes i 1865,
men ingen Albinius :?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=612#ovre
Hvorfor kan man vel spørre seg?
Er det to med samme navn?? Er den ene Albinius Pedersen død som liten? Eller er det bytting av barn ?

Vet ikke om du kan løse dette. Kirkebøker vil vel også gi en pekepinn her.

Lykke til med letingen i alle fall!

Mvh. Gunn

Brukeravatar
dn13379
Innlegg: 268
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.20
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av dn13379 » 8. august 2006 kl. 12.19

Her prøver jeg en lenke til Fotomuseet i Horten, prøv med en forespørsel der.
http://www.hortenvh.no/fotomuseum.html

Gunn :idea:

Rune Helland
Innlegg: 1924
Registrert: 16. desember 2004 kl. 23.17
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av Rune Helland » 8. august 2006 kl. 22.38

Så har vi jo Fylkesmuseet i Tønsberg med ca 25000-30000 bilder! Kan også være noe der.

Mvh

Rune H

Sissel Johnsen
Innlegg: 469
Registrert: 8. mars 2005 kl. 18.23
Sted: DOKKA

Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande & V

Legg inn av Sissel Johnsen » 17. februar 2016 kl. 11.40

Hei!
Rart å svare på et over 10 år gammelt innlegg, men prøver i alle fall. Jeg har et bilde av en familie staset opp foran et hus, og bildet skal være tatt av fotograf A.P.Bye ca 1895. Jeg aner ikke hvem som er på bildet, men har en formening om at det må være tatt i Hedrum-traktene i Vestfold. Har du funnet ut noe mer om fotografen?

Mvh Sissel Johnsen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg-Sandefjord-distriktet - ukjent kommune»