Abigael Andersdatter, Brunlanes, f ca 1707-1716?

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Paul Asbjørn Bakkmyr
Sted: KRISTIANSUND N

Abigael Andersdatter, Brunlanes, f ca 1707-1716?

Legg inn av Paul Asbjørn Bakkmyr » 22. august 2022 kl. 22.47

Min kognatiske slektslinje stanser etter syv slektsled ved Abigael Andersdatter, gift med Nils Hansen. De bruker, i følge bygdeboka, halvparten av garden Amundrød i Berg sogn fra 1752. 

Abigael døde i 1787, sagt å være 72 år. Skifte mars 1789.

Nils døde rett før jul 1789, skifte oktober 1790.

Har lett etter disse to sitt opphav, men har ikke greid å finne sikre opplysninger enda. Men, kanskje noen har kunnskap om disse som jeg ikke har. Etterslekten er ganske godt utredet, i min linje.

Derfor. Er Abigael Andersdatter her nevnt, samme person som nevnes i skifte etter Anders Dop i 1713?

mvh Paul Bakkmyr

Paul Asbjørn Bakkmyr
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Abigael Andersdatter, Brunlanes, f ca 1707-1716?

Legg inn av Paul Asbjørn Bakkmyr » 24. august 2022 kl. 23.41

Vanskelig nøtt dette.

Navnet Abigael var ikke av de mest brukte kvinnenavn på 1700-tallet. I Larvik grevskap, som omfatter Sandar, Tjøllig, Brunlanes og Hedrum, finnes seks bærere av navnet i 1762-64. Bare ei er Andersdatter.

Anders Dop var eier og bruker av garden Nedre Gokstad i Tjølling sogn. Da han døde i 1712 var han i sitt andre ekteskap, gift med Ingebor Pedersdatter. De hadde tre barn sammen, Abigael, Maren og Anders. I sitt første ekteskap hadde han vært gift med Abigael Pedersdatter Bugge, og hadde med henne datteren Else.
Formynder for barna var farens bror, Willum Dop, prest i Vågå i Gudbrandsdalen (se Slektshistoriewiki)

Enka Ingeborg ble oppattgift med en Peder Thomassen. De prøvde å drive garden videre, men greide ikke å betjene gjelda, og ga opp i 1717. I 1718 var ny eier bruker på plass.

Jeg har et håp om at et skifte etter noen i denne slektskretsen kan gi en av- eller bekreftelse på om Abigael på Amundrød er samme som hun på Gokstad.

Jeg har lett gjennom alle skiftene ved Larvik sorenskriveri, uten å finne skifter etter hverken Ingeborg eller denne Peder Thomassen. Nå behøver det jo ikke å finnes skifte etter dem heller, og de kan ha flyttet til en annen del av landet. Og et slikt skifte behøver ikke å fortelle hvor Abigael er blitt av, men muligheten er der..

Svar

Gå tilbake til «Larvik-distriktet - ukjent kommune»