Stokkesund omkring 1750-1760

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn22619
Sted: BJØRNEMYR

Stokkesund omkring 1750-1760

Legg inn av dn22619 » 10. august 2012 kl. 7.25

Er der noen som vet om der i bygdebok fra Larvikdistriktet finnes opplysninger fra Stokkesund i tiden 1750-1760.
Mvh
Dines Axelsen

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Re: Stokkesund omkring 1750-1760

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 10. august 2012 kl. 10.13

Har ikke bygdebok for Brunlanes tilgjengelig, men sannsynligvis finnes Stokkesund/Stoksund omtalt der. Det ville hjelpe om du presiserte hva/hvem du leter etter!

Perioden fram til 1700-1750 er omtalt i Bind 2 (kan på sikt sjekke dette på mitt lokale bibliotek).

dn22619

Legg inn av dn22619 » 10. august 2012 kl. 20.22

Hei. Takk for at du svarte på mitt innlegg om Stokkesund. I går hadde jeg et innlegg i :
Etterlysninger - Hvor i Norge ligger stedet - Stokkesund i Christiania Stift (Bispedømme).
Det dreier seg om "Hittebarnet" Oline Marie Olesdatter som ifølge dansk Folketelling 1845 for Nørup i Vejle Amt, hun skal være født mellom 1750 - 1758 i Stokksund og så ser jeg at Brunlanes er slått sammen med Larvik og der er eldste kirkebok fra 1766 og da tenkte jeg at der kanskje finnes en Bygdebok som har skrevet om Stokkesund i tiden fra 1750 - 1758. Kan du bekreefte at der er omtalt en Oline Marie Olesdatter, kan jeg bestille den på Biblioteket, men jeg synes det er bortkastet hvis der ikke står noe. Kan du hjelpe meg med dette?
Ulla Pedersen i Danmark startet Etterlysning i DIS-Norge i 2006, men nu har hun også spurt meg.
Mvh
Dines Axelsen

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 10. august 2012 kl. 20.41

Jeg skal sjekke det på biblioteket her i Horten- men ikke før mandag!

dn22619

Legg inn av dn22619 » 10. august 2012 kl. 22.35

Hei Jon Erik. Takk skal du ha, da venter jeg å høre fra deg. Kan det hjelpe deg noe om jeg forteller at faren til Oline Marie heter enten Oluf eller Ole?
Mvh Dines Axelsen

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 11. august 2012 kl. 13.13

Stokksund er en matrikkelgård bestående av øyene Stokkøya, Store og Lille Arøya og Geitøya (med flere). Den eneste Ola som bygdeboka for Brunlanes nevner i den aktuelle perioden, er en Ola, sønn av Iver Isaksen på Arøya. Sistnevnte døde ca. 1740; da var sønnen Ola mindreårig, og bygdeboka har ingen flere opplysninger om ham. Man kan altså ikke på grunnlag av dette trekke den konklusjon at han var far til Oline Marie Olsdatter.

Men før man legger for mye arbeid i å forfølge Stokkesund-sporet, bør man spørre seg om man faktisk er på rett spor:

I Ulla Pedersens opprinnelige spørsmål i 2006, skriver hun:

I Folketællingen 1801 er hun 44 år. I 1845 92 år og i 1846 da hun død, er hun 96 år. I FT1845 står hun opført som Oline Marie Olesdatter Stokkefund, født i Christinia stift, Norge.

Pedersen, eller noen som har hjulpet henne, har altså lest Stokkefund i kilden, ikke Stokkesund. I neste innlegg viser Tove Dahl Johansen til at Stokkesund er stedsnavn i Brunlanes, og så ser det ut til at alle egg straks har blitt lagt i denne kurven. Mon tro om man ikke en gang til burde se på originalen for å forsikre seg om hva som faktisk står der!

Dernest ser det ut til å være en misforståelse når det nå hevdes at Oline Marie var født i Stokkesund. Slik Pedersen har gjengitt folketellinga 1845, oppfatter jeg at Stokkefund/Stokkesund er et slektsnavn, mens fødestedet ikke spesifiseres nærmere enn Christiania stift.

Endelig vil jeg peke på at Eli Dines Axelsen nå presenterer Oline Marie Olsdatter som et hittebarn. Dette nevnte ikke Ulla Pedersen noe om i 2006, men det er da interessant å vite hvor opplysningen om at Oline Marie Olsdatter var et hittebarn, kommer fra. Og - hvis hun ble funnet i så ung alder at hun ikke kunne gjøre rede for hvem hun var, hvem hennes foreldre var, eller hvor hun var født - ja, da blir dette en meget vanskelig sak. Det er ikke gitt at Oline Marie Olsdatter var hennes opprinnelige navn.

Spinner vi videre på dette, kan det tenkes at Stokkefund er helt korrekt lest. Navnet kan være avledet av at hun som hittebarn var funnet i/på Stokke. En kan da tenke seg Stokke prestegjeld i Vestfold eller eventuelt en gård ved navn Stokke, som det sikkert finnes en del av i Christiania stift.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

dn22619

Legg inn av dn22619 » 11. august 2012 kl. 16.26

Hei Kristian, Takk for ditt innleg og jeg skal bare gi en kort redegjørelse for hvorfor jeg skriver Stokkesund, Jeg har kopi av FT 1845 og jeg leser det som Stokkesund, hvis det skulle være Stokkefund måtte der være en krøll på nedstreken plasert på skrivelinjen og i 1845 var der fremdeles mange som brukte den gamle gotiske håndskriften delvis blandet med det som den gang var noe nytt, det latinske alfabetet, jeg har på skolen brukt begge håndskriftene og også fått mange røde streker når jeg skrev feil. Jeg skal nå ta kontakt med Ulla for å høre om hun har noen gamle dokumenter som kan hjelpe oss. Ulla sier også til meg at Oline Marie er Hittebarn født i Drammen og jeg har undersøkt i KB for Bragernes og Strømsø og fant da bare 1 Oline Marie og faren het ikke Ole eller Oluf. Du skal ha mange takk for det du allerede har undersøkt så får vi høre med Ulla om hvilket spor vi skal bruke.
Mvh
Dines Axelsen

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 12. august 2012 kl. 0.05

Eli skrev:Hei Kristian, Takk for ditt innleg og jeg skal bare gi en kort redegjørelse for hvorfor jeg skriver Stokkesund, Jeg har kopi av FT 1845 og jeg leser det som Stokkesund, hvis det skulle være Stokkefund måtte der være en krøll på nedstreken plasert på skrivelinjen og i 1845 var der fremdeles mange som brukte den gamle gotiske håndskriften delvis blandet med det som den gang var noe nytt, det latinske alfabetet, jeg har på skolen brukt begge håndskriftene og også fått mange røde streker når jeg skrev feil.

Det var en nyttig avklaring. Da må vi tro at Stokkesund er riktig. Men er Stokkesund oppgitt som en del av Oline Maries navn, eller som fødested?
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

dn22619

Legg inn av dn22619 » 12. august 2012 kl. 7.48

Hei Kristian. Jeg prøver å kopiere inn FT 1845 så alle kan lese den i Slektsforum, men jeg får det ikke til. Kan jeg sende den til deg som en privat melding, så kan du i hvert fall lese den? Eller har du et bedre forslag? Det er en nydelig håndskrift men det er også en blanding av gammel og ny håndskrift.
Mvhv
Dines

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 12. august 2012 kl. 13.03

Eli skrev:Hei Kristian. Jeg prøver å kopiere inn FT 1845 så alle kan lese den i Slektsforum, men jeg får det ikke til. Kan jeg sende den til deg som en privat melding, så kan du i hvert fall lese den? Eller har du et bedre forslag? Det er en nydelig håndskrift men det er også en blanding av gammel og ny håndskrift.

Du kan sende den til meg på e-post: khuns(alfakrøll)online.no.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 12. august 2012 kl. 22.15

Dines Axelsen har sendt meg dette vedlegget, som viser FT1845 for Danmark. Det er vanskelig å avgjøre helt sikkert om bokstaven er en s eller en f, men Ulla Pedersen og Dines Axelsen mener nå det trolig er en f. Jeg er tilbøyelig til å være enig, da jeg synes det ser ut til at bokstaven er dannet av to trange løkker. De liknende s-ene, som i navnet Anderssine lenger nede, er derimot rette streker.

Vi ser også at rubrikken for fødested kun inneholder Christiania stift. Stokkefund er derimot en del av navnet, og om Stokkefund kan knyttes til et stedsnavn, er det ikke nødvendigvis fødestedet det er snakk om.

Jeg tror arbeidsinnsatsen i første omgang bør rettes mot å finne Oline Marie Olsdatters vielse og dåpene til hennes barn. Kanskje finnes nye ledetråder der.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. august 2012 kl. 22.48

Sammenlignet med s'en i midten av navnet Pedersen (Caroline Pedersen) noen linjer lenger ned, mener jeg dette er samme bokstav, og leser derfor navnet som Stokkesund.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 13. august 2012 kl. 12.52

Else skrev:Sammenlignet med s'en i midten av navnet Pedersen (Caroline Pedersen) noen linjer lenger ned, mener jeg dette er samme bokstav, og leser derfor navnet som Stokkesund.

Ja, der er det løkker på s-en, også. Ikke enkelt, dette.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

dn22619

Legg inn av dn22619 » 13. august 2012 kl. 21.02

Hei alle dere som har fulgt med her, jeg skal bare komme med en kort redegjørelse. Ulla Pedersen og jeg har felles aner som stammer fra Sverige. Jeg skrev til henne og spurte om hun kunne skaffe noen dokumenter om saken med Oline Marie, men for tiden jobber hun hardt med de svenske aner og har et begrenset abonnement så hun hadde ikke tid til å gjøre noe akkurart nå, men jeg fikk en kort midlertidig forklaring på Hittebarnet Oline Marie:

Det er rigtigt, jeg havde en efterlysning i forum i 2006, men det fik jeg ikke så meget ud af den gang. Så jeg opgav. Men så fik jeg forbindelse med en Kjeld Holm fra Bornholm, som også har Oline Marie og hendes mand Christian Johansen Holm, som også viser sig at være født i Norge, nærmere bestemt i Moss. Det ved vi fra nogle militære justitsprotokoller. Oline og Christian får bl.a. en søn, Johan Hindrich Christiansen Holm. Denne Johan bliveri 1833 anklaget for at have forsøgt at slå sin mor ihjel, og det er i forbindelse med disse afhøringer, at hun oplyser at hun er et hittebarn fra Drammen. Disse oplysninger havde jeg ikke i 2006.
Venlig hilsen
Ulla

Jeg vil derfor be dere å se etter en Oline Marie Olsdatter i det som i tiden 1750-1760 var med i Christiania Sift. Jeg skal følge med. Når Ulla er ferdig med jobben i Sverige setter hun alt inn på å skaffe dokumentene om Hittbarnet.
Mvh
Dines Axelsen

Svar

Gå tilbake til «Larvik-distriktet - ukjent kommune»