Hans Amundsen, f ca 1780

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Knut Frode Kirkemo
Sted: STAVANGER

Hans Amundsen, f ca 1780

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 25. august 2012 kl. 22.54

Jeg søker informasjon om min 2x oldefar Hans Amundsen som levde i Holmestrandsområdet på begge sider av år 1800. Han er tydelig i kirkebøkene for Botne ved sine barns dåpshandlinger, han er soldat, skomaker og i 1834 politibetjent. Han er derfor sannsynligvis identisk med den H Amundsen som fra ca 1828 opptrer som funksjonær i skifteprotokollene fra samme tidsrom. Han giftet seg med Elen Marie Rasmusdatter (f 1789) fra Ramberg ved Holmestrand, men jeg har ikke funnet vielsen i kirkebøkene enda.

Ved folketellingen i 1801 finner jeg en Hans Amundsen, 21 år og ugift matros, hans mor heter Maren Hansdatter, 47 år, gift med Hans Tronsen som ikke ser ut til å være HAs biologiske far. Familien bor i «gård/hus» Strømmen, dette må (med mer enn 300 personer på samme adresse) antakelig bety at de bodde i kommunesenteret uten egentlig referanse til noen spesiell gård?

Alderen passer med «min» Hans, men jeg trenger mer for å kunne henge ham på treet.

Er det noen som kjenner tilfellet, eller kan hjelpe meg med oppslag i «Strømms historie» forf. Sigfred L. Eier eller annen relevant litteratur?

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Hans Amundsen, f ca 1780

Legg inn av gj00026 » 26. august 2012 kl. 1.56

Knut skrev:Familien bor i «gård/hus» Strømmen, dette må (med mer enn 300 personer på samme adresse) antakelig bety at de bodde i kommunesenteret uten egentlig referanse til noen spesiell gård?

Det er snakk om strandstedet Strømmen, oppstått på den tidligere gården Strømmens grunn. Strandstedet Strømmen gikk senere inn i ladestedet Svelvik.

PS: Da kommunene først ble opprettet som følge av formannskapslovene av 1837, er det en anakronisme å snakke om kommunesentra i 1801.

Svar

Gå tilbake til «Holmestrand-Horten-distriktet - ukjent kommune»