Christen Elling, dansk præst i Brunlanes ved Larvik

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj03673
Innlegg: 2
Registrert: 20. september 2006 kl. 19.36
Sted: DAnmark

Christen Elling, dansk præst i Brunlanes ved Larvik

Legg inn av gj03673 » 20. september 2006 kl. 19.43

Hej norske venner.

Jeg vil gerne spørge, om der er nogen her i forum der kan hjælpe mig med at finde en vielse som MÅSKE er gift i Brunlanes eller nærmeste omegn. Bryllupppet skulle have fundet sted d.23 juni 1733. Han blev gift med Rebecca Ruth fra København, som havde tilknytning til Norge, på den måde at hun havde en fadder fra et søvværk i Norge. Nogen som kan hjælpe mig?

Hilsen Conni Pedersen
Danmark mail conerik[snabel a]mail.dk - husk at erstatte [snabel a] med @

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3417
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Christen Elling, dansk præst i Brunlanes ved Larvik

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. september 2006 kl. 19.58

Hvis det er korrekt det som står på Fam.Search så giftet Christen Jensen Elling seg 25-6-1733 i Skallerup Hjørring DK med Rebekka Ruth. Han var født 1-6-1698 i Skallerup og døde der 23-3-1766, begravd 2-4-1766. Far var Jens Christensen Elling.

mvh Carsten

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Innlegg: 519
Registrert: 30. november 2004 kl. 9.28
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Re: Christen Elling, dansk præst i Brunlanes ved Larvik

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 20. september 2006 kl. 22.04

Familysearch er neppe korrekt i dette tilfellet. Disse opplysningene stammer fra innsendte bidrag, ikke fra kirkebokavskrift.

Den aktuelle kirkeboken for Skallerup er også tilgjengelig i familysearch, og her finnes ikke vielsen:

http://www.familysearch.org/eng/search/ ... S1=1&LDS=1

Kirkebøkene for Brunlanes starter i 1766.

gj03673
Innlegg: 2
Registrert: 20. september 2006 kl. 19.36
Sted: DAnmark

Re: Christen Elling, dansk præst i Brunlanes ved Larvik

Legg inn av gj03673 » 21. september 2006 kl. 19.35

Hej.

Nej han er ikke gift i Skallerup - derfor jeg håbede på, at han var viet i Brunlanes, men hvis den kirkebog først starter i 1766 er jeg jo lige vidt.

Ja det er indsendte bidrag, men jeg kan ikke finde ud af hvem der har indsendt dem. Kan nogen i dette forum hitte ud af det?

Jeg har helt styr på Christen Elling. Det er hvor Rebecca Ruth kommer fra, der er mit problem. Jeg antager, at hun er født i København 1714 i Helligånds sogn. Der er ihvertfald født en Rebecca Ruth og hendes far hedder Egidius Ruth. Senere er Ægidius et familienavn i Christen Ellings efterslægt.
Nogen i Danmark foreslog at tage kontakt til DIS i Norge, da man mente Ruth var et nogenlunde almindeligt efternavn i Norge.

Er dette til hjælp for nogen?


Mange hilsner Conni Pedersen
Danmark

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Innlegg: 1758
Registrert: 7. desember 2004 kl. 4.14
Sted: KONGSBERG

Re: Christen Elling, dansk præst i Brunlanes ved Larvik

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 9. februar 2020 kl. 6.49

Hei Conni!

Mange år siden du la ut dette spørsmålet og jeg håper at du får en epost med dette svaret.

Her er din Egidius Nielsen Ruth som sønn i et arveskifte på Kongsberg, Buskerud, Norge i 1708, far Niels Johansen (Ruth) og mor Elsebeth Høyer er også nevnt, samt hennes ektemann nr. 2. Daniel Jensen.

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000530854

Mvh
Remi Pedersen
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»