Hvem var Søren Hansen, gift i Botne med Mari Christiansdtr?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
17303
Sted: ASKER

Hvem var Søren Hansen, gift i Botne med Mari Christiansdtr?

Legg inn av 17303 » 24. november 2017 kl. 1.22

Søren Hansen giftet seg 20 oktober 1815 med Mari Christiansdatter Hillestad i Hillestad kirke, Botne, oppført som "Ungkarl Søren Hansen Rønneberg af Hof sogn, 24 år og pigen Mari Christiansdtr. Hillestad, 23 år". Søren skulle derfor være født ca. 1791. Jeg finner imidlertid ingen Søren født i Hof med far Hans i årene rundt 1791.
Mari finner jeg døpt 27 april 1788 i Botne, dvs. at hun var ca 27 år da de giftet seg, så det kan være feil ved også Sørens fødselsår.
Ingen Søren Hansen er konfirmert i Hof fra 1796 - 1808, så han er antagelig ikke født/oppvokst i Hof. Folketellingen 1801 gir meg heller ingen plausibel pekepinn om hans fødested/opphav.

I Botne bygdebok, Hillestad Lille, står det nevnt at Søren i 1825 også kalte seg Søren Hansen Sjue. I Hof bygdebok på Sjue finner jeg en Hans Mathiassen (bruker Sjue 1778-1783), som giftet seg med Karen Tollefsdatter fra Øvre Rønneberg, og som forøvrig har et interessant opphav både navnemessig og stedsmessig sett vedr. Søren. Men Hans Mathiassen døde i 1789, og hadde ifølge bygdeboken ingen sønn ved navn Søren.

Søren Hansen og Mari Christiansdatter fikk iallfall (minst) 3 barn:
1. Elen Marie, f 18 mai 1816 på N. Rønneberg, Hof. Hun ble konfirmert i Hillestad kirke, Botne i 1830, og foreldrene står da oppført med adresse "Gaaserød i Laurdal" (Lardal). Elen Marie ble gift med Hans Larsen Hvaal i Lardal i 1838.
2. Hans, f 16 januar 1820 i Solberg, Rønningen, Botne. Finner ham ikke konfirmert hverken i Botne, Hof, Lardal eller Sande, og heller ikke hvor han ble av.
3. Karen Olea, f 21 november 1826 i Lille Hillestad, Botne. Hun ble konfirmert i Sande i 1841, og familien bodde da på Fostvedt i Sande. Karen flyttet fra Sande til Lardal i 1846, hvor hun giftet seg med Christian Mathiesen i 1860.

Mari Christiansdatter døde på Fostvedt i Sande 30 desember 1841. Har sjekket om også Søren døde i Sande fra 1842 - 1882, men finner ham ikke død der.

Så hvor og av hvem ble Søren Hansen født, og hvor ble han av?

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»