Peder rafaelsen Harr. Forvirring med årstall

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj07238
Innlegg: 20
Registrert: 29. juni 2008 kl. 20.02
Sted: KLØFTA

Peder rafaelsen Harr. Forvirring med årstall

Legg inn av gj07238 » 3. september 2008 kl. 20.24

hva er riktig. Har lett og lett over allt, men det er mange forskjellige årstall for når han og hans kone og barn er født, døpt , begraved og døde. Jeg har selv oppført

Handelsmann Hans Pedersen Harr
født 1674 i Haukebo, Trondenes, Troms, Norway
døbt 1674 Trondenes Kirke, Trondenes, Troms, Norway
død 1754 Liland, Evenes, Nordland

En annen kilde sier at han er født 1668 på senja, død 1737
Han var gift med Mette Olsdatter Nystedt.

Hans far skal være Peder Rafaelsen Harr som i følge mine data er

født 1633 Sør-Lavangen, Trondenes, Troms
død 1708 Haukebo, Trondenes, Troms, Norway
Han var gift med Marit Jørgensdatter født 1636 Lavangen.

I en annen kilde står det at han er
født 1668 og død 1737 (fødselstidspunktet passer dårlig overens med sønnens fødselsdato)

Jeg skulle gjerne hatt en avklaring på dette. Noen som vet hva som er korrekt og kan vise til kilder? (folketellinger, kirkebøker)

Jeg skulle gjerne hatt litt informasjon om familien til Peder rafaelsen`s kone`s foreldre/aner.


Jeg har også notert meg at Peder Rafaelsen`s far heter Rafael Pedersen og er født 1601. Kilde er
Mormonterkirken Source Information: Batch Number: F837741 Sheet: 045 Source Call No.: 1395648 Type: Film

Brukeravatar
dn22196
Innlegg: 2308
Registrert: 16. januar 2008 kl. 11.32
Sted: FJERDINGBY

Re: Peder rafaelsen Harr. Forvirring med årstall

Legg inn av dn22196 » 3. september 2008 kl. 22.08

Hei jeg skjønner din forvirring.Etter søk på FS så er det så mange Peder Rafaelsen Harr,så man kan bli helt forvirret,Jeg klarer ikke hjelpe deg med hvem som er den riktige ihvertfall.Får håpe noen greier det.Lykke til :D

Åse Kvitle Kristiansen
Innlegg: 670
Registrert: 22. juli 2010 kl. 0.45
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Peder rafaelsen Harr. Forvirring med årstall

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 3. september 2008 kl. 23.31

Manntallet 1701 for Haukebø Fauskevåg tingsted (Trondenes) har Peder Raphelsen f.1631
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=298#ovre
og Levanger, Fauskevåg tingsted barnebarnet? Peder Raphelsen f.1698
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=276#ovre

Manntallet 1663 - 66 for Haukebø i Langenes sogn har Peder Raphaelsen f.1630 med sønner Raphael, og en av dem må vel være far til den yngste Peder i 1701. Den samme peder Raphaelsen er oppsitter på en gårdpart i gården Levangen i samme sogn.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3437#ovre

Manntallet 1666 for Haukebø Trondenes har Peder Raphaelsen f.1633 og sønnen Raphael f.1666 (12 Uker gl.) http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =3414#ovre

Håkon Birger Brun
Innlegg: 57
Registrert: 4. desember 2004 kl. 19.46
Sted: KABELVÅG
Kontakt:

Re: Peder rafaelsen Harr. Forvirring med årstall

Legg inn av Håkon Birger Brun » 3. september 2008 kl. 23.36

Jeg har han født i1674 i Senja, død 1737. Det er riktig at han var gift med Mette O. Nysted. Han var sønn av Peder Raphaelsen Harr (f. 1633) og Marit Jørgensdatter. Hans Pedersen Har kjøpte borgerbrev, og det så slik ut:
"President, Borgermester og Raad udi Bergen giver vitterligt, at Ao Christi 1720 den 29. Augusti for os paa Bergen Raadstue for en Siden Ret fremkom velagtede Mand Hans Pedersen Hàr, Barnfød udi Sennien, men nu bosiddende udi Salten Fogderi paa en Gaard som kaldis Liland udi Evenes Kirke-Sogn og begiærede at vinde sit Borgerskap, samt herefter at nyde borgelige Ret og Frihed lig med andre Borgere i Bergen By. Som hand for os aflagte hans allerunderdanigste Troskabs Æd til Deris kongelige Majestæt som aller naadigst bliver Konger til Danmark, Norge etc., og under samme Æd belovet og bejaet den samme aller naadigste foresadte Øvrighed al veder-børlig skyldig Lydighet.
Saa bliver hans Frihed i denne Borgerskabs Tal antaget saa at han herefter maa nyde og bruge al Borgerlig Frihed saa længe hand sig skjuler og forholder saaledes som en tro og nidkjær Undersaat og Ædsvoren Borger skal signere og anstaae Dets til Bekreftelse under denne Stads Seigl og Stadens Raadstueskriver underskrevet Actum Berges.
Ao et die utsupra Tønnes Juel"
Barn:
1) Peder (f. 1701), g.m. Maren Mogensdatter Jentoft fra Lyngvær i Lofoten.
2) Ole (1707-1742), g.m. Ingeborg Eriksdatter Dybfest fra Lødingen.
3) Siri (1710-1749), g.m. Carl Eidissen, bosatt Liland i Ofoten.
4) Trine (1712-1718)

Håkon Birger Brun
Innlegg: 57
Registrert: 4. desember 2004 kl. 19.46
Sted: KABELVÅG
Kontakt:

Re: Peder rafaelsen Harr. Forvirring med årstall

Legg inn av Håkon Birger Brun » 3. september 2008 kl. 23.39

At Hans Pedersen Harr er født i Senja, betyr ikke at han er født på Senja. Det menes Senja fogderi, og Haukebø hørte til Senja fogderi.

Svar

Gå tilbake til «Sør-Troms - ukjent kommune»