Rebekka Eline Enoksdtr fra Vestvågøy i Lofoten

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Troms

Svar
Oddbjørn Emil Storslett
Innlegg: 128
Registrert: 27. september 2007 kl. 22.10
Sted: Bergen

Rebekka Eline Enoksdtr fra Vestvågøy i Lofoten

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 18. februar 2011 kl. 16.02

--------------------------------------------------------------------------------

Hei

Jeg er på leting etter Rebekka Eline Enoksdtr født 23.08 1873, døpt 19.10 1873 konfirmert 24.06 1888. Født i Borge (Vestvågøy) foreldrene bosatt på Kartnes. Buø ved Stamsund er også nevnt.

Far Enok Andreassen fra Leksvik i Nord-Trøndelag -- bosatt på Kartnes i Borge
Mor Dorthea Pedersdtr. fra Buø ved Stamsund. Det har ikke vært mulig å finne henne etter konfirmasjonen.

Er det noen der ute som har forsket på denne familien og funnet / støtt på Rebekka ville jeg satt umåtelig stor pris på å få høre fra deg/dere.

Med vennlig hilsen
Oddbjørn E Storslett
Harfrsfjord

Atle Daniel Andersen
Innlegg: 19
Registrert: 1. januar 2011 kl. 17.31
Sted: Lødingen

Re: Rebekka Eline Enoksdtr fra Vestvåågøy i Lofoten

Legg inn av Atle Daniel Andersen » 18. februar 2011 kl. 22.31

Hei
Hva er grunnen til at du har lagt ut denne etterlysningen under Troms fylke, ettersom vi befinner oss i Nordland Vestvågøy? Har du f.eks noen indikasjoner på at Rebekka har flyttet til Troms?

Man finner Enok ved FT 1910; http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036935005597/ og ved FT 1900; http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =5397#ovre som bosatt på gård Hartvåg/Svartholt i Buksnes, begge ganger med status som enkemann. Altså må Dorthea være død i perioden 1888 (?) til 1900.
Det er vel denne Enok som finnes under DIS gravminner som død i 1925 (Vestvågøy).

Klarer ikke å finne Rebekka ved noen av de to folketellingene, er hun død før 1900??

Har lett litt i KB Borge over døde fra 1888 og utover (til ca 1896) uten å finne Dorothea eller Rebekka. Men man må vel gjennomgå KB Buksnes også, hvis ikke noen andre har opplysninger om de to.

Anbefaler å flytte temaet til Vestvågøy!

Oddbjørn Emil Storslett
Innlegg: 128
Registrert: 27. september 2007 kl. 22.10
Sted: Bergen

Re: Rebekka Eline Enoksdtr fra Vestvåågøy i Lofoten

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 19. februar 2011 kl. 0.20

Hei Atle

Takk for svaret.

Rebekkas forfedre og søsken er funnet under Vestvågøy, så her er jeg bra dekket.

Det var sagt at Rebekka muligens hadde flyttet til Gamvik i Finnmark, men her var hun ukjent.

Grunnen til at jeg har lagt ut denne etterlysningen for Troms er at jeg ikke har kunnet spore opp Rebekka Eline Enoksdtr under Vestvågøy etter at hun ble konfirmert. Har også søkt etter henne under ukjent sted i Nordland uten resultat.

En av hennes slektninger giftet seg og flyttet til Ibestad -- så kanskje kanskje. Er forsøk her synes jeg kunne være fornuftig.

Mvh Oddbjørn

Atle Daniel Andersen
Innlegg: 19
Registrert: 1. januar 2011 kl. 17.31
Sted: Lødingen

Re: Rebekka Eline Enoksdtr fra Vestvåågøy i Lofoten

Legg inn av Atle Daniel Andersen » 20. februar 2011 kl. 23.36

Hei igjen
Ja jeg oppdaget etterhvert at du hadde hatt etterlysninger ute på flere steder uten å få napp. Det var som nevnt merkelig at hun ikke skulle finnes ved FT 1900 eller 1910 dersom hun fortsatt var i live, så jeg bladde litt videre i kirkebøkene under Vestvågøy. Tilslutt dukket hun opp; i KB Buksnes/Hol MINI 1886-99, under dødsfall i 1894, side 250, nr. 13; http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186 . Da har hun altså ikke flyttet ut av kommunen, og det er vel lite trolig at hun hadde noen etterkommere heller(?). Så da er kanskje "mysteriet" Rebekka avklart.

Oddbjørn Emil Storslett
Innlegg: 128
Registrert: 27. september 2007 kl. 22.10
Sted: Bergen

Re: Rebekka Eline Enoksdtr fra Vestvåågøy i Lofoten

Legg inn av Oddbjørn Emil Storslett » 22. februar 2011 kl. 20.10

Hei Atle.

Mange tusen takk for hjelpen. Du har tatt en veldig tung bør av mine skuldre skal jeg fortelle deg. Jeg har lett i alt jeg kunne tenke meg,brukt timer og dager og lett under giftemål,samt sett for meg muligheten for at hun hadde dødd tidlig og har saumfart de kirkebøkene jeg kunne tenke meg. Og oversett denne siden.

Hva skulle man ha gjort uten dette kjempemessige systemet DIS har gitt oss, samt personer som bryr seg og hjelper der man står fast. :D

Mangler mye erfaring til å se alle muligheter og er skårunge i dette forumet.

Atter en gang takk --- mysteriet Rebekka er løst

Med vennlig hilsen
Oddbjørn[/i]

Svar

Gå tilbake til «Troms - ukjent sted»