Skolptmoen?

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Troms

Svar
Tore Rønning
Innlegg: 311
Registrert: 16. desember 2008 kl. 14.00
Sted: TRONDHEIM

Skolptmoen?

Legg inn av Tore Rønning » 18. mars 2009 kl. 0.06

Hei.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut noe om foreldrene til Ole Olsen og Berte Clausdatter? Jeg vet ikke hvor han er fra, men hun er fra ett sted Skolpmoen eller noe slikt. De har en datter Magrete Kristine Olsdatter f. 1793

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650422.jpg venstre side.

Finner dem ikke i FT av 1801, men finner datteren Magrete og hennes mann Hans Sørensen på Erikstad i 1865.

Er takknemlig for svar.


mvh
Tore

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Skolptmoen?

Legg inn av dn23027 » 18. mars 2009 kl. 11.48

Tore Rønning skrev:Hei.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut noe om foreldrene til Ole Olsen og Berte Clausdatter? Jeg vet ikke hvor han er fra, men hun er fra ett sted Skolpmoen eller noe slikt. De har en datter Magrete Kristine Olsdatter f. 1793

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650422.jpg venstre side.

Finner dem ikke i FT av 1801, men finner datteren Magrete og hennes mann Hans Sørensen på Erikstad i 1865.

Er takknemlig for svar.


mvh
Tore



Vet ikke hvor mye hjelp det er, men de fikk en datter Inger døpt i Ofoten, Nordland i 1791, nr 32 venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-140

Margrethe Kirstine er døpt i Lødingen, Nordland, og foreldrene bor på Skolpmoe. Antar da at plassen er i Nordland, ikke Troms.

Så er det noe interessant i ft1801,- der er en Beret Clausdatter, 40 år gml, tjener på Evenes prestegård, Ofoten, gift 1.gang, står det, og det er nok Berthe (årsak til at jeg tror det: noen fra Arctanderfamilien på prestegården er faddere ved dåpen til datteren Inger),- men der er ingen mann og barn på prestegården... hvor de eventuelt befinner seg, aner jeg ikke. Skolpmoe kan være en plass under prestegården, men i så fall må enkelte personer ha falt ut fra folketellingen 1801. :) Det kan selvsagt også være en plass under en annen gård i området, men jeg fant dem ikke i farten. (Har ikke søkt grundig i ft, så det kan godt gjentas)

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... rnsok=true



Mvh
Linda W

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Skolptmoen?

Legg inn av dn23027 » 18. mars 2009 kl. 12.19

Vielsen i 1791 , par nr 2 venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132

Her er hun oppgitt å bo på Skar, han Torrestaa (hvor nå det måtte være)

Mvh

Linda W

Tore Rønning
Innlegg: 311
Registrert: 16. desember 2008 kl. 14.00
Sted: TRONDHEIM

Re: Skolptmoen?

Legg inn av Tore Rønning » 18. mars 2009 kl. 12.41

Hei.

Her er alt god hjelp

Dette virket rart. Inger er døpt i Ofoten i 1791. Så flytter de til Trondenes der Margrete kristine er døpt (Vet ikke hvor Lødingen ligger i forhold, men KB i Trondenes viser dåpen til Margrete K). Så flytter tydeligvis moren opp igjen til Ofoten og tjener der i 1801? Har søkt gjennom FT både på Ole, Margrete Kristine og Inger, men har ikke funnet noen av dem verken i Ofoten eller Trondenes.

Så ikke vet jeg hva som har skjedd her. Kanskje de er "falt ut". Har intrykk av at det er en del som har falt ut. Jeg hadde håpet å finne mer om foreldre til Berte og Ole....

Takk for hjelpen :) og er det noen flere innspill mottas de med takk.

mvh
Tore

Tore Rønning
Innlegg: 311
Registrert: 16. desember 2008 kl. 14.00
Sted: TRONDHEIM

Re: Skolptmoen?

Legg inn av Tore Rønning » 18. mars 2009 kl. 12.45

Hei igjen.

Det var kjapt. Se der ja. De er gift i Ofoten også. Hmm. Har jeg funnet feil Margrete Kristine? Kanskje det er flere som har samme foreldre? Ole Olsen og Beret er jo vanlige navn, men Clausdatter er jo ikke det som er mest vanlig?

Må prøve igjen og se o jeg finner noen andre opplysninger. Har heller ingen anelse om hvor Torrestaa er.

Men takk igjen :)

mvh
Tore

Ser også at Margrete Kjerstine står oppført i KB for Lødingen også. Hvorfor i all verden gjør det det? Det er samme person, for faddrene er de samme......Der også står det at hun er fra Skolpmo.....

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Skolptmoen?

Legg inn av dn23027 » 18. mars 2009 kl. 22.13

Det hender at folk er oppført i flere kb på den måten der. Jeg er helt sikker på det er de samme personene og at du har rett Margrethe K.. Men å finne dem i ft, er utrolig vrient. Jeg har søkt på kryss og tvers, frem og tilbake- jeg fant en Ole Olsen, 60 år, gift, og kona står ikke oppført der han er oppført,- på samme måten som ektefellen til Berthe Clausdatter ikke står oppført der hun er. Han kan være en kandidat som Berthes mann. Tenkte først han var litt gammel, men ombestemte meg siden jeg ikke fant noen andre som passet særlig bra å starte med :) Det er så man begynner å lure på om de ikke bodde så mye sammen pga sine jobber? Han er tjenestedreng på gjestgiveri på Nilsøen i Nordland: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 51625#ovre

Kan være lurt å lete etter begravelse på ham,- kanskje det gir noe pekepinn.

Men om dette er rett Ole, hvor er så barna i ft1801, eventuelt barnet om Inger er død før ft1801? For Margrethe Kristine skal finnes et sted. Hos slekt, fosterfamilie?

Mvh
Linda W

Tore Rønning
Innlegg: 311
Registrert: 16. desember 2008 kl. 14.00
Sted: TRONDHEIM

Re: Skolptmoen?

Legg inn av Tore Rønning » 18. mars 2009 kl. 23.26

Hei igjen.

Ja dette er vrient. Har også søkt på kryss og tvers i FT men finner ikke barna. Har også vært inne på tanken om "din Ole" så det er ingen usannsynlig kandidat. Men barna er ikke å finne. Selv om de er i fosterfamilie burde de jo finnes. Inger vet jeg ikke, men siden Margrete Kristine er min stammor, er jo hun en selvfølge i telling 1801, eller burde vært....Skal bort i morgen, men fredag skal jeg sjekke litt i dødsfall etc. og se om jeg finner noe der. Fant en Berte Klauisdatter på 64 år

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630515.jpg nest øvers venstre side.

som kan være henne, men er kanskje litt gammel i forhold til henne vi har funnet før. Kanskje alderen er feil i KB? Det er jo i såfall ikke første gang..

Takk igjen :)

mvh
Tore

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Skolptmoen?

Legg inn av dn23027 » 19. mars 2009 kl. 2.51

Enormt vrient, men.. trolovelsen i Evenes 2.mai 1791, venstre side her i kb for Ofoten forteller at Ole Olsen Tørrestad er født 1749, den 5.august ..og Berthe Clausdatter er født i Lødingen... ett bittelite skritt frem kanskje, for da er de plassert litt, pluss at det ikke er så rart med barnedåp både her og der på deres barn :).. bortsett fra at jeg ikke har funnet dåpen til Ole. Dersom alderen er rett på han gifte Ole i ft1801, 60 år, så kan han utelukkes. Men alder er ofte feil i ft.

Trolovelsen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-116

Kausjonister fra Skar. Kan være slekt, kan være Berthe tjente på Skar siden hun er oppgitt å bo der ved vielsen.


Mvh
Linda W

dn09794
Innlegg: 337
Registrert: 7. desember 2004 kl. 23.44
Sted: OSLO

Re: Skolptmoen?

Legg inn av dn09794 » 19. mars 2009 kl. 18.05

Berit Kirstine Clausdtr. ble født 18.07.1754 på Rødøy i Efjord (Lødingen i de dager). Hun var datter av:
Claus Pedersen Munch, født 1725 i Dyupvik i Ballangen og kona Inger Davidsdtr. fra Efjord.
Jeg har aner til Claus Pedersen Munch.

"Folk og slekt i gamle Trondenes" har ektemannen Ole Olsen, f 1756, som sønn av Ole Larsen og Margreta Christensdtr. på Skånland i Troms.

Tårstad er en gammel gård i Evenes. Ole Olsen er ikke fra Evenes, men om "Folk og slekt.." har funnet fram til rikrig Ole Olsens skal jeg ikke si noe om.
Skolpmoen er et sted/plass i gamle Trondenes. Margrete Kirstine, født 1793 på Skolpmoen, ble som du sikkert vet gift med Hans Sørensen på Sama i Trondenes.
Hvor det ble av datteren Inger vet jeg ikke.

Det er nok Berit Clausdtr. som er enke i 1801 og i tjeneste hos Ingebrigt Christensen på
Evenestangen under Evenes prestegård.

Mvh
Alfred

Tore Rønning
Innlegg: 311
Registrert: 16. desember 2008 kl. 14.00
Sted: TRONDHEIM

Re: Skolptmoen?

Legg inn av Tore Rønning » 19. mars 2009 kl. 19.31

Hei Linda og Alfred,

Tusen takk for god hjelp.

Alfred; som du regnet med, vet jeg at Magrete Kristine er gift med Hans Sørensen og på den siden har jeg en del bakover, men på Margrete Kristine stoppet det helt opp.... til nå. Nå skal jeg nøste litt i trådene jeg har fått her og se hva jeg finner videre. Inger vet jeg ingenting om heller, men er i grunnen ikke så veldig ingteressant i forhold til Margrete Kristine.

igjen: Tusen takk for hjelpen begge to.

mvh
Tore

Svar

Gå tilbake til «Troms - ukjent sted»