Tore Hund (990-1030) Vikinghøvdingen

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Troms

Svar
dn32356
Innlegg: 7
Registrert: 19. oktober 2014 kl. 13.40
Sted: NEDRE VATS

Tore Hund (990-1030) Vikinghøvdingen

Legg inn av dn32356 » 26. desember 2015 kl. 18.59

Hei,

Jeg holder på med min manns slekt, å i den forbindelse er det noen som har sagt at det dies at de er etterkommere etter Tore Hund, vikinghøvdingen. Sånt er jo artig å finne ut av må jeg har skrevet inn mange ledd bakover men er ikke kommet lengre enn 1500 tallet enn så lenge.

Men er det noen som vet om noen som har Tore Hund i sitt slektstre så kanskje jeg kan få litt flere biter på plass i min manns slektstre, å se om han og vår datter er i slekt med han :)

Han det gjelder fra min mann/vår datters tre er: Peder Gjæver Emilius Pedersen, født 27 april 1884 på Øvergård, Bjarkøy, Troms

Sakset fra wikipedia om hvem jeg mener:


Tore Hund (norrønt Þórir hundr), født rundt 990 og død en gang etter 1030, var en av de betydeligste høvdingene i Hålogaland. Han hadde gård på Bjarkøy i dagens Troms fylke. Tore Hund var en av lederne i opprøret mot kong Olav Haraldsson Digre, slik det er blitt beskrevet i Snorre Sturlassons saga om Olav den hellige i Heimskringla.
Tore Hund var ute i vikingtokter og ledet flere ekspedisjoner nordover til Kolahalvøya og Kvitsjøen i Bjarmeland (dagens Russland). Da Olav Haraldsson ble konge, ble Tore Hund hans lendmann i nord. Over tid surnet forholdet mellom kongen og Tore, det startet med kornmangel i Hålogaland, noe som førte til drap. Drapene førte til hevn og nye drap, og det tvang Tore Hund til å gå i opposisjon til Olav Haraldsson og alliere seg med den danske kongen Knut den mektige. Konflikten endte i det store slaget ved Stiklestad i 1030.

gj03489
Innlegg: 172
Registrert: 15. august 2006 kl. 15.12
Sted: KVALØYA

Re: Tore Hund (990-1030) Vikinghøvdingen

Legg inn av gj03489 » 27. desember 2015 kl. 12.15

Det er nok vanskelig, for ikke å si umulig, å påvise slektsskap med en person som levde på 1000-tallet. Som kjent er kirkebøker av en relativt ny dato (1700-tallet), og det sier seg selv at ingenting lar seg verifisere og at det bare blir mer eller mindre useriøse spekulasjoner/gjetninger når man går så langt tilbake i sin slektsforskning. Tore Hund skal etter sigende ha hatt en eneste sønn, og Axel Coldevin skriver i sin bok "Jordegods og storgårder i Nord-Norge" at Tore Hunds sønnedatter Rannveig ble gift med Jon Arnesson, hvis farbrødre var Kalv Arneson på Egge, Torberg på Giske og Finn på Austrått…." "Jon og Rannveigs sønn var lendsmann Vidkunn Jonsson på Bjarkøy (d. ca 1140), som i sagen kalles fosterfar for den ulykkelige kong Magnus Blinde". Nå framgår det ikke av Coldevins bok hva slags kilder han har brukt, men en får gå ut fra at det dreier som om Snorre, samt diverse middelalderdokumenter (skifter m.m.). Uansett kan en gå ut fra at mange i Norge stammer fra Tore Hund via datteren Rannveig, men poenget er som sagt at dette ikke lar seg verifisere på noen slags måter.

Svar

Gå tilbake til «Troms - ukjent sted»