Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 29. august 2008 kl. 0.48

Hun har vært etterlyst før, under Fosen og Leksvik.
Ifølge familietradisjonen het hun Johanna Eriksdatter Bjerkan, og var fra Leksvika, N-T.
Det har vært umulig å finne henne på Bjerkangårdene der, heller ingen Erik som kunne passe som hennes far. Heller ikke Bjerkan andre steder, for eks. i Hemne eller Stoksund, har gitt resultater.
Hun er min 2xtippoldemor, ble gift med Arnt Olsen Øyangen, Lensvik, og paret bosatte seg etterhvert i Steinsdalen/Øren, Agdenes. Derfra kom min tippoldemor, Andrea Arntsdatter, som ble bosatt på gården Steinkløv, i Fillan, Hitra.

Arnt Olsen Øyangen ble født 23.10.1774. Johannas fødselsdag og år er ukjent, men hun fikk antaglig barn første gang i 1806, og senest ca 1822. Hun ble antaglig ikke gift med Arnt før rundt 1815, ( senere blir barna innført som "ægte" ) ,men vielsen er ikke funnet, der det har vært mest naturlig å lete ...
Ifølge etterkommere så omkom Johanna på vei fra eller til Rein kirke i Rissa i 1832. Antaglig veltet båten i "Straumen", som forbinder vatnet ved kirka med fjorden. Noe spor i kirkebøker etter dette er heller ikke funnet - hittil. I 1832 hadde familien bodd noen år ute i Steinsdalen/Øren, og sognet til Viklem kirke, Ørlandet. Ukjent hva hun hadde å gjøre ved Rein kirke, men mannen hadde jo sin slekt i Lensvika.

Søk i folketellingen i 1801 har utpekt denne Johanna Eriksdatter som mest sannsynlig kandidat:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2218#ovre

Nervikøra, under Viggja sogn, Bynesset prestegjeld. Er vel nå en del av Orkanger ?
Tjenestejente, 16 år gammel. Det er mulig jeg leser helt feil, men står det ikke Johanna Eriksdatter Øren som konfirmert i 1801 her, i Bynesset kirkebok, Børsa, nest nederst til høyre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65

Er det noen som kjenner til denne jenta, og hennes videre skjebne ? Traff hun etterhvert en kar fra Lensvika ?
Kan hun være nevnt i bygdebøker, eller er hennes giftemål rundt 1815/16 ført inn noe sted ?

Kjempefint om noen finner ut av dette.
Knut

19411
Innlegg: 267
Registrert: 17. november 2005 kl. 13.15
Sted: FLATEBY

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av 19411 » 31. august 2008 kl. 1.40

Hei, jeg har desverre ingen svar til deg men jeg lurer på hvilke barn du har funnet og når og hvor de er født/døpt?

Mvh Monica

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 31. august 2008 kl. 10.51

takk for innlegget !

Kopierer her fra et innlegg under Rissa vedrørende samme Johanna Eriksdatter, skrevet av Leif Kvernhusvik:

"Arnt og Johanna fikk 5 barn i Agdenes, legger ved data på de.

Jeg kan ikke finne de viet i Ørland, Leksvik, Hemne eller Orkdal.

Arnt er som du vet med sin familie på Stensdalen i ft1801, og alle gutta konf fra Øren.

En Olaus Pedersen blir konf fra Øren i 1820, oppgitt døpt 22.05.1804, ikke i Ørland, han er tjener hos Arnt, kan jo være et spor utenbygds.

Ørland 28 09 1805 08 04 1806 Ole M U Arnt Olsen Øren Johanna Eriksdtr, Randi Fiorden, Dorotea Viklem, Ingebrigt Fiorden, Anders Fiorden, Benjamin Holtan

Ørland 19 06 1815 28 08 1815 Marta Katrine K U Arnt Olsen Øren Johanna Eriksdtr Øren, hjemmedåp stadfestet, Maren Haakavig, Ane Sletet, Ane Tretenget, Ole Haakavig, Albrigt Grande

Ørland 01 11 1817 07 06 1818 Anders M E Arnt Olsen Øren husmann skovhugger Johanna Eriksdtr kone, Rasmus Kristoffersen Hovde, Hans Mortensen Holtan, Ole Olsen Haakavig, Ingeborg Olsdtr Hovde, Sidsel Olsdtr Haakavig

Ørland 30 06 1819 29 08 1819 Andrea K E Arnt Olsen Øren skovhugger Johanna Eriksdtr kone, Ole Endresen Øren, Lars Olsen Haakavig, Magdalena Larsdtr Hovde, Jonetta Lorentsdtr Haakavig, Ingeborg Olsdtr Fiælsæt

Ørland 14 03 1824 29 08 1824 Ole M E Arnt Olsen Øren skovhugger Johanna Eriksdtr kone, Benjamin Olsen Bakken, Thore Olsen Espe, Lars Svendsen Sætran, Doret Pedersdtr Valset, Jonetta Lorensdtr Haakavig

Ole Olsen Øren død 1804, 76år
Karen Arntsdtr Øren død 1806, 70år
Ole Arntsen Øren død 06.06.1819, 13 1/2år

Anders gift 05.07.1855 med Berit Larsdtr Gabrielsen Qvendstad fra Hevne, da er det oppgitt Stensdal på han og faren.

Ole gift 03.07.1856 med Marta Olsdtr Johnsen Hostoen fra Orkdal, også her oppgitt Stensdal.

Er enig i at hun i Vigga er en het kandidat, hun kan pga barna neppe være født annet enn rundt 1780-5, hadde jo vært flott om vielsen dukket opp.

Okkesom, det var nå det jeg fant."


Det er et stort sprang mello barn 1 og 2. Antar de giftet seg like etter at barn 2 ble født.
Arnt Olsen er kalt skovhugger, og som sådan dro han kanskje rundt i distriktet. Mulig de kan ha fått barn mellom 1 og 2 andre steder ( ? )

Det skal visst være et LITE sted kalt Øren i eller nær Steinsdalen, Agdenes. men av og til har jeg lurt på om Øren viser tilbake til NerviksØREN. Kan det være mulig ?

Og hvilke bygdebøker er mest aktuelle for Nerviksøra på den tida, Børsa/Skaun eller Orkdal ?

Knut

gj07527
Innlegg: 12
Registrert: 21. august 2008 kl. 7.00
Sted: SJETNEMARKA

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av gj07527 » 1. september 2008 kl. 12.31

Hei.
Kan klart også vær andre steder i landet, men Nerviksøra er på Orkanger - Orkdal.

Svein

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. september 2008 kl. 16.17

takk for det Svein Erik,
da starter jeg med Orkdalsbøkene, og ser om de kan være til hjelp.

Knut

19411
Innlegg: 267
Registrert: 17. november 2005 kl. 13.15
Sted: FLATEBY

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av 19411 » 2. september 2008 kl. 20.37

Hei, for å gjøre forvirringen komplett ble det døpt ei jente i domkirken i Trondheim 20 okt 1816. Uekte pikebarn Ingeborg Andrea. Foreldrene her var Arnt Olsen Nervig og Johanna Solem. Mulig et spor?

Mvh Monica

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av gj05619 » 3. september 2008 kl. 0.17

Hei!

Jeg tror dere er på riktig spor. Den jenta som tjener hos Ingebrigt Ingebrigtsen Reitan (Viggen) på Nerviksøra er nok denne her http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6703#ovre

At hun konfirmeres i Børsa er bare normalt siden hun nå bor på Nerviksøra. Den delen av Orkedalsøra lå under Byneset før 1814. På nabogarden finner vi en annen interessant kar i Ft 1801 for Orkdal http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=17#ovre

Er ikke dette Arnt Olsen Øyangen da ? Hov er nabogard til Nærvika, men tilhører altså Orkdal.

Å finne Johannas foreldre er litt verre, men siden Volladalen nevnes, er Erich Olsen Ustad og Berithte Knudsdatter Sommervold mine favoritter. De blir gift her som nr. 24 i 1779 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-204
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640550.jpg

-Får se om det står noe i bygdebøkene.

Mvh John Tore

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av gj05619 » 3. september 2008 kl. 1.26

Jeg kom vel fort ned på jorda igjen. Det var ikke Erich Voldalens datter som tjente på Nerviksøra. Henne finner jeg død her, 5 år gammel , nr 62 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-259
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650017.jpg

Dessuten er Arnt Olsens Øyangens opprinnelse kjent, alderen stemmer ikke heller- ble bare så inspirert av denne dåpen i byen......

Vi får studere videre-

Mvh John Tore

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 3. september 2008 kl. 11.33

Men så kjempefint at dere forsøker !

Arnt Olsens foreldre var ganske sikkert Ole Olsen Frostad og Karen Arntsdatter. Ole Olsen var født i 1730, og de bodde for det meste i området Øyangen, Lensvika.

Forstår at Johanna Eriksdatter ikke var Erik Woldalens datter. Noen andre mulige kandidater som far? Navnet Bjerkan er blitt hengende ved henne, men foreldrene kunne ha flyttet derfra til området rundt Nerviksøra ... eller Johanna kunne vært i tjeneste på en Bjerkangård senere da hun traff Arnt Olsen - det er endel muligheter ellers også.

mvh Knut

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 5. september 2008 kl. 11.02

hei,
takk til Monica som fant denne dåpen i byen:
Ingeborg Andrea, døpt 20.10.1816 i domkirka.

Både i 1815 og 1818 får paret fra Øren/Steinsdalen barn som døpes i Viklem, Ørlandet.
Som nevnt KAN de ha ført en noe omflakkende tilværelse, og spesielt siden heller ikke vielsen deres er funnet, må de ha vært andre steder fra tid til annen enn i Ørlandets prestegjeld. Tror egentlig ikke jeg har gått skikkelig igjennom alle kirkebøkene i Trondhjem siden de kom på nett, det dreier seg om sommeren 1815 - høsten 1818, som er perioden mellom siste "uægte" barn og første "ægte", skal man tro kirkebøkene i Ørlandet.

Dersom nå denne Ingeborg Andrea også er deres barn, innskrenkes perioden for vielse til høst 1816 - høst 1818. Jeg vet ikke hvordan presten i Viklem stilte seg dersom dette paret dukket opp med sitt tredje "uægte" barn i 1816 - kanskje ble det forlangt at de giftet seg først ? Og at de derfor dro til byen og fikk barnet døpt. Var Ingeborg Andrea deres barn, så tror jeg hun døde som lita. Ettertida har henne ikke registrert, og neste datter ble døpt Andrea.

Arnt Olsen Nervig er greitt, siden vi her forutsetter at Johanna tjente på Nerviksøra i 1801, er det ikke usannsynlig at hun traff Arnt der, hvor han kanskje også tjente en periode. Men Johanna Solem ? Solem høres for meg også litt "orkdalsk" ut, men så har jeg bodd i dalen i bare 4 år - noen som vet hvor Solem kan ligge ? Kanskje noen vet noe som kan eliminere dette paret ?

Veldig takknemmelig for alle slags innspill.

Knut

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av gj05619 » 5. september 2008 kl. 11.49

Hei!

Denne Johanna som får barn i Trondheim, kan være denne som døpes her i 1788 i Orkdal http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 10381#ovre
Men faren heter Lars Solem. Det er to Solemsgarder i Orkdal. Dette er den som ligger på Ustjåren . Den andre ligger på Vormstad.

-Men det er også en Solemsgard i Lensvika ved Utnesvatnet! Denne garden blir nesten nabo til Øyangen.

Det var mange som trakk ut fra Orkdal/ Geitastranda og ut til Fosen på denne tida. Kirkebøkene for Byneset/Børsa og Byneset/Buvika kan være aktuelle i perioden fram til 1814.

Lykke til!

Mvh John Tore

Svein Erik Sæther
Innlegg: 326
Registrert: 11. september 2008 kl. 20.24
Sted: SJETNEMARKA

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Svein Erik Sæther » 21. oktober 2008 kl. 10.10

Hei.
Kan være at vi blander sammen to steder.
Nervigen (gard) finner vi i Wiggen (Viggja) sogn under Byneset

Nervigsøra er på Orkanger.
Eriksdatter = Erichsdatter - datter av Erich kan gi riktigere søk.

Svein

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 21. oktober 2008 kl. 10.49

Hei Svein Erik !
Takk for at du løfter denne etterlysningen fram igjen.

Jeg har tenkt som så at vi har med ett og samme sted å gjøre,
ettrsom Nerviken skal være overført fra Viggja ( Børsa ) til Orkdal/Orkanger en gang i tida.
Mener å ha lest det i hvert fall. Men mulig jeg tar feil.
Holder nå på med å registrere mest mulig i forbindelse med området Øyangen/Solem i
Lensvika; far til Arnt Olsen kom derfra og til Steinsdalen, Ytre Agdenes. Prøver altså å følge litt opp den ideen John Tore kastet fram her.

mvh Knut

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av gj05619 » 21. oktober 2008 kl. 18.26

- Nærvik og Næriksøra lå før 1814 under Byneset prestegjeld og var knyttet til kirka på Viggja,
mens Hov og Hovsøra lå under Ordalskirka. Begge disse gardene hadde mange strandsittere som levde av handel, fiske, handverk osv. Fellesbetegnelsen var gjerne Orkedalsøra, og er en del av dagens Orkanger.

Defor må vi søke i kirkebøkene under Byneset/Børsa for folk som bodde under Nærvik i tida før 1814. Også Geitastrand lå under Byneset/Børsa. Gardene Tungen,Meland, Reitan og Rove soknet til Børsa, mens Skjenald, Dyndal og Gjølme hørte til Orkdal prestegjeld. Kirka i Skaun lå før 1814 under Orkdal, men ble dette året overført til Børsa.

Mvh John Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 29. november 2009 kl. 14.04

Hei Knut,

Jeg regner med at du fortsatt er interessert i tips angående Johanna Eriksdatter ?

Har du sett på denne tjenestejenta på Øvre Ranem i Strinda som en kandidat ?
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011660&gardpostnr=55&personpostnr=816&merk=816#ovre

I går kveld kom jeg tilfeldigvis over denne Johanna Eriksdatter, nevnt som arving i et skifte i 1793 på Schjølberg i Orkdal etter Johan Andersen Mørch Gahrmager.

Nå får jeg ikke laget lenke til skiftet, se Arnt Stavnes sider. Jeg tar med det viktigste her:

9)Afg. Erich Olsen Moen, hvis Moder var en halvsøster til Anders Hiulmager, følgelig han et halvsødskende Barn til afgangen Johan Andersen hans efterladte Børn ere:
a)Ole Erichsen, myndig, tienende paa gaarden Sietnan i Tiller sogn (s. 267)
b)Karen Erichsd., 20 år, tienende hos Bager Gording i Tronhiem.
c)Maritte Erichsd., 18 år, tiener hos hr. Fyrstenberg i Klæboe
d)Johanna Erichsd., 14 år, tiener paa gaarden Ranemmen paa Strinden


Denne Johanna Eriksdatter f. ca 1779 viser seg å være tremenning av min ane, Einer Jørgensen Voll, som kom til Størdal i Lensvika omkring 1794.

En Erich Olsen og Ingeborg Andersdatter ble gift i Lade kirke 27 juni 1771, uten at jeg vet om dette er Erich Olsen Moen. (Kilde Family Search.)

Vi finner en Bjerkangård i Bratsberg i Strinda, skrevet som Bierken, - det kan være at Johanna har tatt med seg gårdsnavnet derfra.

For ei tid tilbake kom jeg over vielsen til ei NN Erichsdatter Bjerkan i en av kirkebøkene for Trondheim el. Strinda. Det kan ha vært en av søstrene til Johanna, nå kan jeg dessverre ikke finne hvor jeg noterte opplysningen.

Kirkeboka for Lade i Strinda er ikke den letteste å lete i, men det kan kanskje være mulig å finne dåpsinnførslene på noen av barna til Erich Olsen. Vi må vel også være åpne for at Erich Olsen kan ha flyttet på seg, - ev. til Bratsberg ?

Mvh Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 29. november 2009 kl. 15.29

Hei Aud,

usedvanlig hyggelig med slike innlegg !
Da jeg foretok en søk i 1801s folketelling - Johanne/Johane/Johanna/Johana,
etternavn beg. med Eri, så fikk jeg 7 kandidater i Trøndelag. Mente jeg hadde
sjekket ut 4 av dem, slik at de 3 gjenstående er:
Johanna Erichsdatter, f. 1785, tjenestejente i Nervik, Orkanger.
Johanna Erichsdatter, f. 1784, tjenestejente på Vestre Kroglund, Frosta.
Johana Erichsdatter, f. 1783, tjenestejente på Sanden, Malvik
Ekstra vrient når de alle 3 er i tjeneste.

De jeg trodde jeg kunne se bort fra er:
Johanna Erichsdatter, datter, f. 1782, Qvatningen, Skage, Overhalla ( Ble født samme sted, ingen relevans til Bjerkan. )
Johana Erichsdatter Lien, Orkdal, gift på annet hold i 1811.
Johanna Erichsdatter, tjenestepike og dagleier, Giøthe, Orkdal, antaglig gift i 1804.
og til slutt Johanna Erichsdatter, f. 1779, tjenestepike på Øvre Ranheim, gift i 1811 ( tror jeg fant det på family search ).

Men med tilknytning til Lensvika og kanskje en Bjerkangård i Strinda, så er vel sistnevnte en mulighet likevel. Hun kan jo ha blitt enke i perioden 1811-1814. ( Min ane Johanna fikk barn med Arnt Olsen Øren/Stensdal i 1805, men deres neste kom først i 1815, da var de fortsatt ikke gift. )

Dette må følges opp ! Det aner meg at det kan ha skjedd noe spesielt med Johanna og Arnt i perioden 1805 - 1815.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 29. november 2009 kl. 17.13

Hei igjen,

Jeg tror du har et poeng når du skriver "Det aner meg at det kan ha skjedd noe spesielt med Johanna og Arnt i perioden 1805 - 1815".

Du kan iallefall se bort fra den vielsen i Lade kirke mellom Erich Olsen og Ingeborg Andersdatter.

Se denne debatten, Erich Olsen Moen ble gift 1767 i Meldal med Lisbet Johansdatter Frank.
www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=233216&highlight=#233216

Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 30. november 2009 kl. 13.37

Her er dåpen til Johanna i Meldal, 1. p. Epiph. 1779
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16205&idx_id=16205&uid=ny&idx_side=-164

- Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. desember 2009 kl. 1.24

takk Aud,
jeg har nå 4 kandidater til å være Johanna Eriksdatter Bjerkan, og alt som utvider innsikten i stoffet, slik som denne dåpen, er til hjelp. Dåpen i seg selv gir ikke noe; vi må jo anta at Johannas far het Erik, og ingen av barna ble oppkalt etter ham ... Da er det kanskje ikke overraskende at ingen er oppkalt etter hennes mor heller, i dette tilfelle Lisbeth. Har Johanna kalt opp sin mor, burde denne moren hett noe slikt som Martha eller Andrea. Arnt Olsens foreldre er jo oppkalt ( Ole og Katrine ) Men altså ikke Johannas far og kanskje ikke hennes mor heller.

Vennlig hilsen
Knut

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av 17887 » 1. desember 2009 kl. 7.09

Foreldrene til Johanna på Steen ble viet i 1767 (22. april).
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-206
I bygdeboka står det lite om denne familien (side 139, bind 4, Meldal bygdebok, Gard og Ætt II av Nils Lykkja):
"Peder selde halvdelen sin med påstående halve Huse 2. januar 1767 til Erik Olson Moen frå Rennebu for 215 rigsd. Han selde garden videre 2. januar 1781 til Jon Eriksen Aune frå Rennebu for 295 rigsd."

mvh Aud Marion

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av 17887 » 1. desember 2009 kl. 7.26

- dette må da være familien Aud fant i skiftet fra Schjølberg ?
Erik Olsen Moen er navnet som er oppgitt ved vielsen i 1767 og konas navn er Lisbeth Johansdatter.

De har en datter, Kari, til dåpen her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-135
Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A04 (1751-1775), Fødte og døpte 1771, side 276-277.

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av 17887 » 1. desember 2009 kl. 10.11


Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 1. desember 2009 kl. 10.23

Johanna Erichsdatter Øvre Ranum, konfirmert 1796, 16 1/2 år gammel.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16277&idx_id=16277&uid=ny&idx_side=-83

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. desember 2009 kl. 20.07

Takk for innspill.

En mulig vei videre nå er å finne tilknytning til gården Bjerken i Strinda. Tar først utgangspunkt i folketellingene:

1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=606#ovre
På Øvre Bjerken bor det faktisk en Erik Olsen, født ca 1787. Han KAN være sønn av
Ole Eriksen, født 1767 og dreng på Sjetnan i Tiller i 1793. Og nevø av Johanna Eriksdatter f.1779.

1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=179#ovre
Familien bor ikke på Bierken i 1801. Dersom jeg forstår skiftet fra 1793 riktig, er far Erik
da død, slik at de 4 barna tar farens arvelodd direkte. Lisbeth kan også være død, og i
1801 finner jeg henne i hvert fall ikke.

Familien selger altså sin gårdpart i Steen, Meldal, i 1781. Kanskje kom de da til Strinda ?
De 4 barna bor i Strinda eller nærmeste omegn i 1793. Erik er død i perioden 1781 - 1793,
og Lisbeth i perioden 1779 - 1801, antaglig før 1793. Dersom begge døde kort etter eller få år etter at Johanna ble født i 1779, kan det innebære at hun knapt kjente dem, og heller kalte opp for eks. eventuelle fosterforeldre. Det er rimelig å tro at hun hadde en viss tilknytning til eldste bror Ole, og dersom Ole bosatte seg på Bjerkan kort etter 1801, kan Johanna også ha bodd der en tid.

Jo, jeg ser muligheter for at dette er den riktige Johanna Eriksdatter Bjerkan. Neste skritt er kanskje bygdebøker og mer fra kirkebøkene ...

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. desember 2009 kl. 0.51

Jeg hadde feil årstall litt lenger opp vedrørende Johanna Eriksdatters vielse.
Hun giftet seg 1.11.1810 med Lars Christensen Ranumsløkken, første par på siden:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132

Knut

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 4. desember 2009 kl. 0.55

Tror ikke jeg er blitt så mye klokere av kirkebøkene foreløbig.
Det er bare 1 Lars Christensen i Strinda i 1801. Han er 13 år det år, og derfor noe yngre enn
Johanna. Men det er 2 Johanna Eriksdatter i Strinda i 1801, den andre, tjenestepike i Malvik sogn, er født ca 1783, og dette kan være hun som vies i 1810. Deres datter Ulricha Birgitta blir født tidlig i 1811 og konfirmeres 17.4.1825, bor da på Nardo.
Videre får Lars Christensen Nardo og kone Cornelia Mortensdatter datteren Anne Lucia 12.1.1819, døpt Lade 21.2.1819. Hun konfirmeres 12 år og 8 måneder gammel den 11.9.1831.

Har lett, men ikke funnet, en Lars Christensen eller en Johanna Eriksdatter begravet i Lade 1811-1818. Har lett samme sted uten å finne vielsen til Lars og Cornelia Mortensdatter ( Anne Lucia er rubrisert som ægte. Eneste Cornelia Mortensdatter i 1801 er bosatt på Røros, 4 år gammel. ).
Lars og Kornelie lever begge ennå i 1865, på Stublykken: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2279#ovre
De er født litt tidligere enn oppgitt i 1801.

Det er altså mulig at den Johanna Eriksdatter som ble viet 1.11.1810 ikke er "vår" Johanna.
Men dersom så var, fantes det noe slikt som skilsmisse på den tiden ?

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av 17887 » 4. desember 2009 kl. 13.16

Hei Knut
Johanna Eriksdatter, gift med Lars C, er nok ikke "vår" Johanna. Se dåpsbarn nr 10, Johan Christian; mor er nok død i forbindelse med fødselen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-41

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 4. desember 2009 kl. 19.48

Takk Aud Marion,
det var akkurat den brikken i puslespillet som manglet. Og jeg kan jo nå også sjekke ut en av de andre kandidatene på lista fra ft 1801, antaglig tjenestejenta i Malvik, f. 1783, ( men ikke i Malvik ).
Dermed står jeg igjen med tjenestejentene på Frosta og i Nervika ( Orkanger ) , samt denne Johanna Eriksdatter, f. 1779 i Meldal. Den sistnevnte kan ha truffet Arnt Olsen i Lensvika, hvor hun hadde slekt, og er nok den mest sannsynlige kandidaten.
Vet ikke om det finns bygdebøker for Strinda hvor det kan være nevnt noe om henne ?

17887
Innlegg: 2678
Registrert: 3. september 2005 kl. 14.49
Sted: OPPHAUG

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av 17887 » 5. desember 2009 kl. 9.05

Jeg vet ikke når Erik Olsen Moen var født, men kan det være han som døde 52 år gammel på Ranumsgjerdet i 1789 (nede på høyre side) ?:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 7. desember 2009 kl. 22.38

takk for den !

da er han født ca 1737, og siden vielsen er funnet i 1767, kan dette passe bra. Det står også godt til skiftet i 1793, der barna hans synes å arve direkte. Det står dessverre ikke om han dør som enkemann eller gift mann.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 7. desember 2009 kl. 23.03

Hei igjen,

Vi finner Lisbet Johansdatter på Ranemstrøen under Øvre Ranem.
digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011660&gardpostnr=55&personpostnr=828&merk=828#ovre

Jeg kommer stadig tilbake til at det må være mulig å finne vielsen mellom Arnt og Johanna, - hvilke kirkebøker har du sjekket ? Tidrommet blir vel 28. august 1815 til 7. juni 1818.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 8. desember 2009 kl. 1.12

Så der var hun i 1801, sammen med sin datter Marit.
Johanna og Arnt, deres vielse har jeg lett etter ved diverse anledninger,
men det har tildels gått lang tid siden. Mener å huske at jeg har lett i Ørland.
Hemne, Stadsbygd, Leksvik, Dolm og Orkdal. Kan likevel ha oversett noe.
I dette området som vi har sett på nå har jeg lett kun sporadisk, så kanskje vi kan
finne vielsen her i Strinda ?

Mvh Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. desember 2009 kl. 22.36

Her har vi lysningen for Arnt Olsen Øren og Johanna Sophia Erichsdatter, begge fra Ørland.. :lol: Gift i Bakke kirke 9 juli 1817.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2356&idx_id=2356&uid=ny&idx_side=-14

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. desember 2009 kl. 22.46


Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. desember 2009 kl. 0.14


Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. desember 2009 kl. 0.34

Stor takk til deg Aud !
Skylder deg meget her :) Gåten nærmer seg sin løsning.

Lysningen er vanskelig å lese, men hun heter Johanna Sophia Eriksdatter. Arnt Olsen Stensdahlsøren er oppgitt å være 39 år, men han skal være født i 1774, så oppgitt alder her er antaglig 3-4 år for lite. Johanna Eriksdatter fra Steen i Meldal er født i 1779, altså skulle hun ved vielsen vært ca 38 år, men kanskje gjelder det samme for henne som for Arnt, hun er et par år eldre enn de 36 år som oppgitt her. Eller er ikke dette samme Johanna ?
Er det ikke forloverne som står nederst ? Simon Løkke og Niels Levanger. Det siste navnet har jeg støtt på flere ganger i det siste mens jeg har søkt etter data fra kirkebøkene i Strinda.
Folketellingen 1801 har Niels Levanger i Trondhjem, 11 år gml., samt en Simon Løche i samme by, bagersvend og litt eldre. Dette styrker Johannas tilknytning til Trondheim/Strinda.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. desember 2009 kl. 1.03

Dette er et gjennombrudd ja.
Så ikke Auds siste, med dåp i domkirken, før etter at mitt forrige innlegg var lagt til.
Da er vi kommet bort fra Steen i Meldal. Dåpsinnføringen ( nr. 63 ) her har jeg problemer med å lese, far er Erich Olssen (Aarnes ? ) og ???? Maren Olive? Pedersdatter?

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. desember 2009 kl. 1.12

Har postet et innlegg og spør om hjelp til tyding av dåpsinnføringen, her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=84164

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 11. desember 2009 kl. 8.48

- Bare hyggelig å være til hjelp...

Et forsøk på tydning av trolovelsen på høyre side.

Torsdag den 15. May forlanger ungkarl Erich Olsøn Aarnes at Troloves med pigen Maren Olia Pedersdatter for Ægteskabets lovlighed underskriver vii Som Cautionister.
Cop.d. 10 July 1783


Christian (goll.. ?) Zimmermann Johan (Løllin ?) Dahl

www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16326&idx_id=16326&uid=ny&idx_side=-53

Søsteren Anna døpt 21 jan 1785 Domkirken, nr. 10.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-73

Broren Johan Petter døpt 8 jan 1792 Domkirken, nr. 8.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-99

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 11. desember 2009 kl. 20.57

Takk igjen !

Din tyding av forlovelsen ser for meg helt riktig ut. Muligens skal kvinnens 2. fornavn være Olina. Etter dette kan vi se at Johanna og Arnt Steinsdal kalte sin eldste datter Marta Katrine etter begge bestemødrene, Maren og Karen.

Jeg regner Johanna Eriksdatters opprinnelse som oppklart, etter flere års søk. Men mye vil gjerne ha mer, så dersom noen har ideer om hvor foreldrene Erich og Maren kom fra, så var det flott ! Aarnes - det jeg kan se er Aarnes i Stangvik, og så finns navnet i Åfjord, Bjugn og Fosnes, for å ta de nærmeste. Men Maren Pedersdatter, hun var kanskje byjente ?

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 15. desember 2009 kl. 12.47

Det passer ganske fint at etterlysningen er lagt inn under Orkdalsregionen, nå da jeg vil hente frem mor til Arnt Olsen, Karen Andersdatter. - Det er sannsynligvis feil i både Ft1801 og i Lensvikboka når de oppgir farsnavnet Arntsdatter på Karen. To forskjellige prester har vel neppe gjort samme feil?

Forlovelsen i Stadsbygd 29 november 1756.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16164&idx_id=16164&uid=ny&idx_side=-212

Det samme gjelder vielsen.

Her fra kirkeboka for Ørland, Jordet 7 desember 1806, Enken Karen Andersdatter Øren, 70 år gammel.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16160&idx_id=16160&uid=ny&idx_side=-189

Hvem var Karen Andersdatter ? Vi finner ingen Karen døpt i Stadsbygd som passer med alderen.

Løsninga finner vi på gården Solem i Lensvika, hvor en Anders Jørgensen Solem ble gravlagt 7 november 1756, 63 år gammel. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16164&idx_id=16164&uid=ny&idx_side=-45

Ole Olsen Frostad kjøpte gården Solem i 1755. Ole hadde gården til 1760, da han solgte til Samuel Knudsen Våvassli fra Orkdal. Han selger gården til en slektning av kona, Samuel og Karen var søskenbarn.

Anders Jørgensen Våvassli *1698 ble gift 1724 Orkdal med Kari Samuelsdatter Gangås. De bygsler gården Kvernmo i 1728. Etter å ha gravlagt tre av sine barn i 1742, flytter de ut av bygda.

Ingeborg *1726
Sirie *1729 †1742
Karen døpt 19 februar 1738 Børsa kirke
Jon *1738 †1742
Kirsten *1742 †1742

Mor til Kari Samuelsdatter, Sigri Ingebrigtsdatter døde på Gangås i 1753. Anders og Kari skal da bo på gården Auset i Hemne. www.arkivverket.no/URN:sk_read/24704/468

Kari Samuelsdatter er nevnt som kreditor i et skifte på Solem etter Beret Joensdatter i 1765, Beret var Samuel Knudsens første kone.

Se forøvrig tema "Knud Ols. Lien og Brønnel Samuelsd. Gangås, gift 1729" og mer om familien her:
hemneslekt.net/getperson.php?personID=I75256&tree=Hemne

Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 29. desember 2019 kl. 23.19

Knut Ragnar, her er din forfar Arnt Olsen Øren omtalt i en avisartikkel av Thomas Tøndel.

Hvis lenken til Nasjonalbiblioteket ikke virker, kan det søkes opp med "Bjørneskytteri i gamle dage". https://www.nb.no/items/e218a9e6e698784 ... %20dage%22

Mvh Aud.

Inger Johanne Bjørnaas
Innlegg: 1040
Registrert: 4. desember 2004 kl. 13.57
Sted: RENNEBU

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 7. februar 2021 kl. 11.48

Har lest disse inleggene med stor interesse.  Selv om det ikke viste seg å være Johanna Eriksdt. Ranum, f. 1778 har jeg lyst til å fortelle om henne og hennes familie.
Hun er som dere opplyser, nevnt i skiftet etter gahrmager Johan Andersen Mørch i 1793.  Det er det mest opplysende skiftet jeg noen gang har vært borti.  (Det er jeg som har skrevet det av, forresten).  I den forbindelse forsket jeg ogsså en del rundt personene som er nevnt der.  Han opphav kommer fra mitt nærdistrikt.  Johannas Oldemor bodde på nabogården her også, hvor min bestemor kommer fra.  :D

Erik Olsen Stene, oppstuggu (f. Moen) ca. 1735, død 1789, Strinda, Lade, Ranumsgjerdet.  Han var først forlovet (30.10.1763, Rennebu) med Marit Knutsdt. Uv (Bortstuggu), f. 1731, d. 1.1.1764 (før de ble gift).  Han giftet seg 22.4.1767 med Lisbet Johansdt. Grefstad (Nergrefstad I) (Frank), f. 1742, d. 1807 på Ranumstrøen, Strinda, Lade.
De hadde følgende barn:
1. Ole Eriksen Nideng, f. 1768, Meldal, Stene, d. 9.3.1819, Nideng, Klæbu (g.m. Karen Eriksdt. Nideng 1766-1819)
2. Karen Eriksdt. Ransumstrøen, f. 1770, Meldal, Stene.  Iflg. skifte etter sin mor i 1808 var Karen gift og bosatt på plassen Neset i Stordalen.  Tjener i 1793 hos baker Gording i Trondheim.
3. Marit Eriksdt. Ranumstrøen, f. 1772, Meldal, Stene, gift 9.9.1806, Strinda, Lade med Ole Pedersen Ranumstrøen (el. Ranumsbakken). 
4. Johanne Eriksdt. Ranumstrøen, f. 1778, Meldal, Stene. Tjener i 1793 på gården Ranemmen på Strinda.

Johanne Eriksdt. har jeg ingen  flere opplysninger om, men jeg skal sjekke mer ut om hun er den som ble gift med Lars Christensen Ranumsløkken i 1810, Strinda.

Tusen takk for tipset.

Beste hilsen Inger Bjørnaas
 

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2021 kl. 23.22

og tusen takk du også, Inger, for at du har sett på dette. Vi får kanskje vite mer senere da, om "din" Johanna Eriksdatter og hvem hun evt. ble gift med.
 
 
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. februar 2021 kl. 23.33

Samtidig ser jeg at Aud Kalland Sterten har lagt inn et svar her for over et år siden, som dessverre har gått meg forbi.
En meget interessant beskrivelse av både plassen Øren og mannen Arnt Olsen,i Adressa i 1924. Det er nesten så det blir litt uvirkelig
når det gjelder Arnt Olsen, kanskje hans styrke og bedrifter har vokst litt ettersom årene gikk ? Riktignok var han fra Øyangen, men :)
En fargerik ane i hvert fall.
 
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Brukeravatar
Gry Iris Onarheim-Dahlmo
Innlegg: 4728
Registrert: 18. november 2004 kl. 16.52

Re: Johanna Eriksdatter - fortsatt en gåte

Legg inn av Gry Iris Onarheim-Dahlmo » 16. februar 2023 kl. 15.37

6681 skrev: 7. februar 2021 kl. 11.48 Har lest disse inleggene med stor interesse.  Selv om det ikke viste seg å være Johanna Eriksdt. Ranum, f. 1778 har jeg lyst til å fortelle om henne og hennes familie.
Hun er som dere opplyser, nevnt i skiftet etter gahrmager Johan Andersen Mørch i 1793.  Det er det mest opplysende skiftet jeg noen gang har vært borti.  (Det er jeg som har skrevet det av, forresten).  I den forbindelse forsket jeg ogsså en del rundt personene som er nevnt der.  Han opphav kommer fra mitt nærdistrikt.  Johannas Oldemor bodde på nabogården her også, hvor min bestemor kommer fra.  :D

Erik Olsen Stene, oppstuggu (f. Moen) ca. 1735, død 1789, Strinda, Lade, Ranumsgjerdet.  Han var først forlovet (30.10.1763, Rennebu) med Marit Knutsdt. Uv (Bortstuggu), f. 1731, d. 1.1.1764 (før de ble gift).  Han giftet seg 22.4.1767 med Lisbet Johansdt. Grefstad (Nergrefstad I) (Frank), f. 1742, d. 1807 på Ranumstrøen, Strinda, Lade.
De hadde følgende barn:
1. Ole Eriksen Nideng, f. 1768, Meldal, Stene, d. 9.3.1819, Nideng, Klæbu (g.m. Karen Eriksdt. Nideng 1766-1819)
2. Karen Eriksdt. Ransumstrøen, f. 1770, Meldal, Stene.  Iflg. skifte etter sin mor i 1808 var Karen gift og bosatt på plassen Neset i Stordalen.  Tjener i 1793 hos baker Gording i Trondheim.
3. Marit Eriksdt. Ranumstrøen, f. 1772, Meldal, Stene, gift 9.9.1806, Strinda, Lade med Ole Pedersen Ranumstrøen (el. Ranumsbakken). 
4. Johanne Eriksdt. Ranumstrøen, f. 1778, Meldal, Stene. Tjener i 1793 på gården Ranemmen på Strinda.

Johanne Eriksdt. har jeg ingen  flere opplysninger om, men jeg skal sjekke mer ut om hun er den som ble gift med Lars Christensen Ranumsløkken i 1810, Strinda.

Tusen takk for tipset.

Beste hilsen Inger Bjørnaas
 

 
Inger: kan hun være den Johanna Erichsdatter Steen som ble gift 1816 i DK med Lars Larsen Huusø/Øyen - født i Måløy, Steigen i Nordland?
Alder ved vielsen tilsier født ca 1784 men finner ingen andre gode kandidater og ikke så godt kjent i dette området.

Jeg har bidratt og henvist til bl a dette emnet i en debatt på BF - lenke .
Vennlig hilsen Gry

Svar

Gå tilbake til «Orkdal - ukjent kommune / hele regionen»