Ole Larsen fra Oppstu på Bjørgen (Støren, Sør-Trøndelag)

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj24412
Sted: De Forente Stater

Ole Larsen fra Oppstu på Bjørgen (Støren, Sør-Trøndelag)

Legg inn av gj24412 » 11. august 2015 kl. 21.14

Jeg strever å finne litt opplysning som gjelder Ole Larsen fra Oppstu på Bjørgen (Støren prestegjeld). Sønnen Iver Olsen Aune (født Bjørgen), 1747-1806 flyttet fra Bjørgen og ble gift med Maret/Marit Andersdtr. Aune 15 juni 1775. Til nå har jeg ikke funnet noe om far og mor til Iver. Det jeg er sikker på er at far til Iver het Ole Larsen og bodde på Oppstu på Bjørgen.

Jeg er av 100% norsk avstamning men bor i Minnesota USA og det har vært stor utfordring når jeg letter etter noe i kirkebøkene. Jeg antar det er også en utfordring for selve nordmenn. :) I alle fall setter jeg stor pris på hjelp for å oppklare mysteriumet mitt som gjelder Ivers mor og far.

Jeg har funnet mye om slekt på min fars side i Bygdefolk og Bygdeliv i Støren, bind II, men dessverre har jeg bare bind II for tiden og har ikke tilgang til mer på nettet fordi jeg ikke har norsk ip nummer.

Er det noen som kan komme med et godt råd eller hjelp? Takk på forehånd!

Pete i Minnesota
Dave Peterson

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Ole Larsen fra Oppstu på Bjørgen (Støren, Sør-Trøndelag)

Legg inn av Paul Johan Hals » 11. august 2015 kl. 22.03

Velkommen i forumet.

Det er vel Iver (Jver) som er døpt her, 14. p Trinit ( 3. sept. 1747). Faren er kalt Ole Larsen Bjørgen. ( Innførsel nr 7 nedenfra, på høyre siden)
Jeg leser faddernes navn som: Niels Skogstad og Else Granøyen.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Støren, Ministerialbok nr. 687A02 (1747-1790), Kronologisk liste 1773-1774, Fødte og døpte 1747, side 197.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-184
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 011299.jpg

Mvh Paul

gj24412

Legg inn av gj24412 » 12. august 2015 kl. 1.18

Tusen takk, Paul! Du er flink! Det er meget vanskelig for meg å lese håndskriften. Det er lett for meg å gå glipp av noe når jeg leser i noen kirkebøker. Uffda!

Jeg tviler ikke at Ole Larsen Bjørgen var Iver Olsens far. Takk. Vet du om det er mulig å finne når Ole Larsen Bjørgen ble født eller døpt? Jeg letter etter kone til Ole og når de ble gift, men har ikke ennå funnet noe.

Jeg antar Ole Larsen ble født mellom 1710-1730, men det er bare gjetning.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. august 2015 kl. 9.05

Kirkebøkene for Støren begynte i 1747, så det var jo flaks at jeg fant ham.
For å finne morens navn må du sannsynligvis lete i skiftprotokoller, om slike finnes :?

Mvh Paul

gj24412

Legg inn av gj24412 » 12. august 2015 kl. 18.36

Takk, Paul! Skjønte ikke det ikke er kirkebøker før 1747. Jeg har mye å lære når det handler om å lette etter gamle slekt. I går fant jeg noe i Norge dåp der det er en Ole Larsen født i Støren 27 feb. 1723, men jeg er ikke sikker på om det er Ole Larsen Bjørgen. (Norway Baptisms, 1634-1927).

Tiden viser om jeg lykkes. :)
Tusen takk,
Pete

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NH7J-Z97

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. august 2015 kl. 20.05

Det er mulig at jeg uttrykte meg noe uklart. :?
Når de forskjellige prestegjeld begynte å føre kirkebøker (Ministerialbøker), varierer. Mange bøker er frem gjennom årene gått tapt på grunn av branner. Her i Nord Norge, hvor jeg bor er det mange sted hvor presten måtte bruke båt for å komme til de kirkene han betjente. Forlis hendte, og om presten da hadde kirkeboka med gikk den ofte tapt på den måten, desverre.
På Digitalarkivet finnes en sognehistorikk, som er nyttig. http://www.arkivverket.no/arkivverket/B ... ehistorikk
Her kan en finne når de forskjellige prestegjeld/kirkesogn ble opprettet og eventuelt slått sammen med andre. Der finner en ofte hint om hvor man skal lete for å finne opplysninger fra tiden før sognet ble opprettet.

Jeg vet ikke hvor FS har opplysningen om fødselsdatoen til Ole Larsen fra. På den tiden var det mer vanlig at det var dåpsdatoen som ble registrert, men unntak finnes.

Mvh Paul

gj24412

Legg inn av gj24412 » 12. august 2015 kl. 20.31

Paul,
Takk, jeg setter pris på det du skriver og forklarer. Jeg kan godt skjønne det var mye som skjedde i løpet av årene når det handler om tap av opplysning osv. Det er nesten utrolig hvor mye har overlevd gjennom årene.

Slektsforskning er en reise og en må være tålmodig og bestemt, ikke sant? :)

Jeg veldig glad jeg har klart å finne det jeg har funnet som går tilbake til tippx3 oldefaren (x4 om Ole Larsen er egentlig Ole Larsen fra Oppstu på Bjørgen. Kanskje jeg bør være fornøyd. :) Men det er en del av meg som mener jeg bør undersøke videre.

Tusen takk og ha det bra der oppe i Nord Norge (bestemora mi emigrerte hit til Minnesota fra Sandøy like ved Stamsund - Vestvagøy -Lofoten). Det ble slektstevne der oppe i 1999 og det ble gøy å være med! Det er vakkert der oppe (slik som hele Norge) - vill og vakker som de pleier å si. :)

Pete

Dagfinn Refseth
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Dagfinn Refseth » 18. august 2015 kl. 10.27

Hei Dave!
Iver Olsens foreldre var Ole Larsen Rønningen (1709-1781) og Marit Olsdatter Bjørgen (1703-1751). Du finner mer om disse og deres slekt på denne siden:

www.dagfinnr.no/slekt/d0000/g0000043.html#I6600

Se også mer på min slektsside: www.dagfinnr.no/slekt/index.html.

mvh
Dagfinn Refseth

gj24412

Legg inn av gj24412 » 18. august 2015 kl. 18.29

18 aug. 2015
Hei Dagfinn!

Tusen takk. Det ble en pen overraskelse i dag da jeg logget på og leste det du skrev om Ole Larsen Rønningen og Marit Olsdatter Bjørgen. Jeg setter stor pris på hjelpen din! Det er så bra at du har bekreftet det jeg trodde var sant men jeg klarte ikke finne noe som skulle støtte det.

Selv om jeg kan norsk er det ofte vanskelig for meg å lese kildehåndskriften. Noen ganger har jeg det vanskelig å lese håndskriften min! :) Det er tydelig at du har klart masse og er veldig flink når det gjelder slektsforskning!

Mange tusen takk!
Dave "Pete" Peterson
Minnesota USA

Svar

Gå tilbake til «Gauldal - ukjent kommune / hele regionen»