Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 2. januar 2010 kl. 14.11

Mikkel Jensen, som kom fra Ingdalen til Bottenvika på Fjellværsøya, og var lærer ved Nordbotten skole, hadde slekt på naboøya Ulvøya. Paul Olsen, f. 1790 Nystuparten, Ingdal, kom til Ulvan og ble der gift med Maren Johanne Steffensdatter, St.Hansdagen 1818. Pauls foreldre skal ha vært Ole Paulsen og Eli/Elen Andersdatter - som også var foreldre til Maren, mor til Mikkel Jensen. ( Paul Olsen var altså onkel til Mikkel. ) Men da Mikkel kom til Fjellværsøya, hadde Paul Olsen og Maren Steffensdatter flyttet fra Ulvøya til Daløya, Sør-Frøya. De har svært mange etterkommere, deriblant en stortingsmann, Paul Dahlø.
Se forøvrig dette temaet: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=77534
Samt dette temaet hvor Mikkel Jensen er utgangspunktet: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=49371

Mikkels mor Maren Olsdatter var gift med Jens Mikkelsen. Maren Olsdatter og Paul Olsens mor Eli/Elen Andersdatter hadde foreldrene Marit Larsdatter ( 1733 - 1816 ) og Anders Johnsen Utistu ( 1729 - 1807 ), og det er spesielt deres herkomst som en gjerne skulle visst noe mer sikkert om - ref. siste innlegg i den sist gjengitte lenken.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. september 2010 kl. 12.37

Hei Knut,

Ingen enkel sak dette, men jeg har kommet over et skifte på Øvre Ingdal som kanskje viser seg å være en del av løsninga, i alle fall når det gjelder skolemester Anders Jonsen og hans opphav.

Den 4. desember 1767 ble det holdt skifte på Øvre Ingdal etter Ole Jonsen, - han etterlot seg enka Dordi Jonsdatter og fire barn, en sønn og tre døtre;

1. Jon 26 år
2. Guri gift med Ole Gieten
3. Ingeborg 18 år
4. Gunnild 14 år

For Ingeborg og Gunnild ble morbroren Anders Jonsen oppnevnt som formynder.

Jeg har sett litt på opphavet til Ole Jonsen, og mener han kan være døpt 19. april 1705, sønn av Jon Olsen og Guri Olsdatter Solem.

Ole Jonsen og Dordi Jonsdatter får de fire barna mens de bor på Solem i Lensvik.

Anders Jonsen og Marit Larsdatter døper datteren Maren 17. november 1754, Dordi Solem er en av fadderne.

Ved dåpen til datteren Lisbeth den 24. september 1768 er Dordi Bakken Øvre Ingdal en av fadderne.
Hun må være identisk med Dordi Solem etter det jeg kan se.

I 1712 blir Joen Olsen Ingdalen forlovet i Børsa med Ingeborg Larsdatter Geiten.
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vi16581702tr&gardpostnr=53&personpostnr=203&merk=203#ovre

Jeg har registrert at de får;

Ellen døpt 20. mars 1723

Jon døpt 27. oktober 1726

Anders døpt 27. mars 1729

Som mulige søsken av de tre ovenfor har jeg notert;

Dordi Jonsdatter gift med Ole Jonsen Solem
Peder Jonsen gift med Brynil Larsdatter Tøndel
Lars Jonsen gift med Marit Arntsdatter Øyangen

Jeg skal forsøke å se mer på dette etter hvert :)

Mvh Aud.
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 27. september 2010 kl. 13.35, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. september 2010 kl. 13.37

Hei igjen Aud;
ja dette var interessant !
Spent på en eventuell fortsettelse :)

Knut

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av gj05619 » 27. september 2010 kl. 10.14

Hei!

Etter skiftet som Aud fant, skulle en forvente at Anders Jonsens foreldre var Jon og Ingeborg.
Det er mye som klaffer med denne Anders døpes 27.mars i 1729 av foreldre Jon og Ingeborg Backen. Foreldre og alder er riktige. Kansje noen som finner ei søster Daardi Jonsdatter også. Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stadsbygd, Ministerialbok nr. 646A01 (1700-1734), Kronologisk liste 1729, side 57.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650058.jpg

Mvh John Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 27. september 2010 kl. 21.41

Hei,

Jeg har nå sett på fadderlistene for 30 dåpsbarn, de 30 barna er de jeg antar kan være barnebarn av Jon Olsen Ingdal og Ingeborg Larsdatter Geita. De aller fleste fadderne er ført uten farsnavn og det er ganske liten variasjon i navnebruken, det var flere som het Ole, Jon og Lars i Ingdalen midt på 1700-tallet. Jeg nevner dette slik at man er klar over at det kan være feil i tolkninga. Jeg kommer ikke til å gå inn på hver enkelt dåp, bare et lite utvalg.


Anders Jonsen og Marit Larsdatter døper datteren Maren i 1754, Dordi Solem er fadder. Hun er trolig tante til dåpsbarnet, gift med Ole Jonsen Solem.

Anders Jonsen og Marit Larsdatter døper sønnen Jon i 1759, Lars Solem er fadder. Han er trolig onkel til dåpsbarnet, gift med Marit Arntsdatter Øyangen.

Anders Jonsen og Marit Larsdatter døper datteren Lisbet i 1768, Lars Evensen Øvre Ingdal. Han er onkel til dåpsbarnet, gift med Ellen Jonsdatter Øvre Ingdal.

Ved samme dåp er Ingeborg Bakken Øvre Ingdal fadder, hun er trolig søskenbarn til dåpsbarnet.

Ved samme dåp er Dordi Bakken Øvre Ingdal fadder, hun er identisk med Dordi Solem. Ole og Dordi forlot sannsynligvis Solem senest 1755 da gården ble kjøpt av Ole Olsen Frostad.

Anders Jonsen og Marit Larsdatter døper datteren Marit i 1771, Jon Jonsen Grostad er fadder, han er onkel til dåpsbarnet, gift med Beret Evensdatter Øvre Ingdal.

Ole Jonsen og Dordi Jonsdatter Solem døper datteren Gunnil i 1753, Anders Skolemester og Marit Meland er faddere, de er trolig onkel og tante til dåpsbarnet. Gunnil ble døpt 16. september 1753, ti dager før Anders Skolemester giftet seg med Marit Larsdatter Meland.


Det kan se ut som Dordi, Lars, Ellen, Jon og Anders er søsken. Når det gjelder Peder Jonsen er jeg i tvil, men sannsynligvis hører han ikke til i denne søskenflokken.

Det ble holdt skifte etter Dordi Backen den 6. (? litt vanskelig å lese) mars 1772.

Hun etterlot seg sønnen Jon Olsen 30 år, datteren Gurie Olsdatter gift med Ole Geiten, datteren Ingeborg Olsdatter gift med Sivert Simensen og Gunnil Olsdatter 18 år.

Anders Jonsen Øvre Ingdal og Arve Arnfinnsen Øvre Ingdal var vurderingsmenn, og som formynder for Gunnil ble hennes forrige formynder Anders Jonsen oppnevnt.

Mvh Aud
Sist redigert av Aud Mari Kalland Sterten den 12. februar 2012 kl. 3.12, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. september 2010 kl. 13.26

takk til Aud og John Tore for deres ekspertise og grundige gjennomgang av temaet, godt å få hjelp av eksperter på Ingdalen og tilliggende grender. For meg ble alt dette litt kaotisk, men etter å ha registrert det inn i et slektsprogram virker det både oversiktlig og korrekt, så jeg tror vi har fått en meget brukbar oversikt over disse slektsforholdene. Sikkert nyttig for flere, her må det være mange etterkommere ! Og er det noen feil, unøyaktigheter - og mangler er det utvilsomt - så er det jo bare å rette og ajourføre etter hvert.
At Mikkel Jensen kom til Fillan sogn, Hitra som skolelærer, kan altså skyldes at han hadde besøkt slekt på Hitra eller Frøya før og var litt kjent, og fortsatt hadde slekt der. Som nevnt slo han seg ned og stiftet familie i Bottenvika, Fjellværsøya.

Paul Olsen og Maren Olsdatter, søsken født 1790 & 1806, så her var det vel flere barn.

Det var jo ikke bare Paul Olsen og hans søstersønn Mikkel Jensen som kom til Fillan fra dette området, en Ole Andersen kom fra Ingdalen og fikk barn med Johanna Bergitha Steffensdatter Ulvan, Ulvan var også stedet hvor Paul Olsen oppholdt seg, Paul var gift med søster til Johanna Bergitha. Jeg nedstammer direkte fra Ole Andersen og Johanna Bergitha, og tar med at deres datter født i 1826 ble døpt Anne Bergithe.

Det behøver naturligvis ikke være noe slektskap mellom Ole Andersen på den ene sida og Paul Olsen / Mikkel Jensen. Derimot var det kanskje kjennskap.

Har fått hjelp av John Tore til å nøste opp noe vedrørende Ole Andersens herkomst; og kopierer inn hans innlegg om dette i et tema her på Slektsforum, dato 12.2.2009 - i tilfelle noen skulle ha lyst til å se etter eventuelt slektskap mellom Ole Andersen og de andre :

Jeg har sett litt på foreldrene til Ole Andersen født 1799. Med støtte fra Stadsbygdslekt finner jeg Anders Jonsen født her på Gjølme i Orkdal av foreldre Jon Olsen Guldmundsaunet, død 1784 og hustru Kari Nielsdatter Gjølmesøren, f.1748. De bodde på Gulmundaunet under Askim i Stadsbygd. Berit Eriksdatters foreldre var Erich Hansen Bue, ca.1745-1812 og Kari Pedersdatter født ca 1753.

Det er ikke helt samsvar mellom opplysningene hos Dennis Haarsaker etter det jeg kan se. Etter det som står knyttes Berit til en Nils Hansen Melaune, født 1774, uten at barn nevnes.Hvem denne Nils Hansen er vet jeg ikke. Melaune er helt ukjent navn for meg. -Men det står også hos Dennis at Anders Johnsen og Berit Eriksdatter får en sønn Johan i 1808 som dør i 1837! Denne Johan finner jeg ingen opplysninger om i kirkebøkene. Kanskje han er født utenfor prestegjeldet? http://stadsbygd.pgvhosting.com/descend ... pid=I08128

Etter Stadsbygdslekt ble Anders Jonsen i 1803 gift med Anne Amundsdatter Langmo. Dette tror jeg er feil. Den Anne blir gift med i 1803 heter Anders Jonsen Sæteren, f.1768 og er en eldre navnebror. "Vår" Anders og Anne blir også gift, og får 3 barn etter 1812, Berit, Carl Olaus og Anders.

Berit Eriksdatters livsskjebne er interessant. Er overstående riktig, får hun to barn med Anders Jonsen. Kanskje hun dør eller reiser ut. Dette gjenstår å se.

Mvh John Tore


- og mvh Knut

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av gj05619 » 29. september 2010 kl. 1.16

Hei igjen!

Dette er en tråd som interesserer meg mye siden den berører mange uavklarte spørsmål i mitt nærområde. Aud er grundigheten sjøl og har allerede avklart flere spørsmål.

Det var tett kontakt mellom Ingdalen og Geiastranda den tida, og vi finner mange eksempler på relasjoner slektsmessig mellom de to bygdene.

Jeg kan f.eks.bidra noe med Mikkel Eriksen og Berit Gudmundsdatter Stenlies opphav.

Mikkel Eriksen var født i Orkdal http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 10336#ovre Hans foreldre var Erik Michelsen og Barbro Pedersdatter Ustadlien, trolovet her http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1821#ovre De fikk ei datter Kari i 1748, og kanskje en sønn, Peder. Erik gravlegges 16.5.1751, bare 28,5 år gammel.

Mikkel Eriksen gifter seg i 1783 med Berit Gudmundsdatter Øren og samme året kjøpte han den lille garden Steinlia i Husdalen på Geitastranda. Mikkel døde i 1802. 8 barn ble født her, men bare 5 levde opp.

Berit Gudmundsdatter Øren var datter av Gudmund Giermundsen Øren og hustru Siri Iversdatter. Siri vet jeg ingenting om, men Gudmund stammet fra Almlia på Geitastranda.
Hans farfar var, Lars Evensen Almli fikk ialt 16 barn i sine 2 ekteskap. I det første med Jøran Andersdatter Ofstad, Negard ble Giermund Larsen født i 1707. Han ble i 1742 gift med Mildrid Knudsdatter Ofstad. Familien bodde på Orkedalsøra.

Berit Gudmundsdatters søskenbarn, Erik Jensen kjøpte Steinlia i 1802 av enka. Eriks bror, Petter Jensen Forve hadde i 198 kjøpt det halve av markagarden Bjørndalen. Han solgte og kjøpte i 1805 Aune (Hammerfjell).

Hammerfjell er nabogard til Bjørnbet hvor Berit Evensdatter og Lars Evensen Øver Ingdal er født av foreldre Even Olsen Bjørnbet og Ingeborg Larsdatter Kvernmo. Auds siste innlegg omtaler disse. Det var med andre ord søskenbytte her.

Kari Nielsdatters opphav er også kjent. Kmmer tilbake på det.

Det er her snakk om gamle og store slekter. Geitastrandboka er kilde til mye her, og kan anbefales.

Mvh John Tore

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av gj05619 » 1. oktober 2010 kl. 1.05

Det er ikke så enkelt å holde orden på husmennene under Gjølme, men Kari Nielsdatters opprinnelsse er da litt kjent. Hun døpes her http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 14979#ovre

Foreldrene er strandsitter Niels Pedersen og Ingri Joensdatter som trolovet seg samme året http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 14979#ovre

Niels Pedersens opphav er ikke mulig for meg å spore. Troloveren Ingebrigt Røe tyder på Skaun, men finner ikke i farten noen i bøkene. Ingri derimot bør være denne som døpes her http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =5800#ovre Hennes foreldre er vel Peder (Larsen?) Solhus og Barbro Amundsdatter som troloves her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=397#ovre.

Det er en Peder Larsen Solhus som i Ft 1701 omtales som 16 år gammel stesønn på den garden.Det er vel han som begraves i 1737. Barbro Solhus begraves 70 år gammel i 1757.

Det er interessant at Niels Pedersen og Ingri Joensdatter ikke er å finne omtalt under Gjølme etter 1762. Jeg finner dem ikke begravet i sognet. Kanskje tyder det på at de dro ut?

At Niels var strandsitter, betyr nok at fiske var viktig. -Etter ca 1765 begynte feitsilda å sige inn til kysten lenger nord. Dette har nok betydning for at så mange dro ut mot kysten og øyene fra dette området etter denne tida.

Mvh John tore

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 1. oktober 2010 kl. 10.47

Ja i mi slekt har jeg flere familier ( minst to :) ) som dro fra Geitastranda til Hemne og Hitra. I tillegg kommer de som er omhandlet i dette temaet fra Ingdalen, noen av dem med opphav lenger inn. Dessuten har jeg i slekta mi mange som stammer fra Stadsbygda og Lensvika. Mange kjente naturligvis til hverandre. Takk for grundig gjennomgang og mye data her !

Mvh Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 4. oktober 2010 kl. 22.07

Hei,

John Tore skriver i sitt innlegg; Det var tett kontakt mellom Ingdalen og Geiastranda den tida, og vi finner mange eksempler på relasjoner slektsmessig mellom de to bygdene.

Jeg har hatt god hjelp av Geitastrandboka under arbeidet med slektene i Ingdal. Det er et spennende område, men jeg hadde håpet å finne flere skifter fra Ingdal i skifteprotokollene. En del av befolkninga var nok innflyttere som søkte arbeide innenfor skog- og sagbruksdrifta. Jeg er etterkommer av Peder Jonsen Ingdal og Brynil Larsdatter Nedre Tøndel, Peder sliter jeg med å få plassert, kanskje var han innflytter?

Her er en liten oversikt. :) Vi får korrigere og legge til etter hvert…


Dordi Jonsdatter Bakken ( -1772) ble gift 2. juli 1736 med
Ole Jonsen Solem (1705-1767)

Barn;
Gunnil f. 1737, Guri f. 1738, Jon f. 1741, Elen f. 1745, Ingeborg f. 1748, Ingeborg f. 1749 og Gunnil f. 1753. Alle barna er født på Solem.

Lars Jonsen Bakken / Øvre Ingdal ble gift 29. juli 1757 med
Marit Arntsdatter Øyangen (1725- )

Barn;
Arnt f. 1758 og Anders f. 1760. De hadde adresse Ingdalselven i 1758, - og flytter til Solem før 1760.

Ellen Jonsdatter Bakken (1723- ) ble gift 6. juni 1752 med
Lars Evensen Øvre Ingdal (1730- ) Hun er feilskrevet som Elen Jacobsdatter ved vielsen.

Barn;
Ingeborg f. 1753, Even f. 1755, Jon f. 1757, Jon f. 1760, Ole f. 1763, Even f. 1765 og Ole f. 1768. De bodde på Øvre Ingdal.

Jon Jonsen Bakken / Grostad (1726- ) ble gift 12. juni 1753 med
Beret Evensdatter Øvre Ingdal (1724 - )

Barn;
Ingeborg f. 1756, Even f. 1759 og Anne f. 1765. De bodde i Grostad.

Anders Jonsen Bakken / Øvre Ingdal (1729-1807) ble gift 26. september 1753 med
Marit Larsdatter Meland (1733-1816)

Barn;
Maren f. 1754, Ingeborg f. 1756, Anne f. 1758, Jon f. 1759, Ellen f. 1762, Lars f. 1764, Lisbeth f. 1768 og Marit f. 1771. De bodde på Meland før de flytter til Øvre Ingdal omkring 1768.

På Øvre Ingdal bodde også ekteparet Even Olsen f. Bjørnbet og Ingeborg Larsdatter f. Kvernmo med sine fem barn, som John Tore nevner i sitt innlegg.
Det ble holdt skifte etter Even Olsen på Øvre Ingdal i 1751.

Her er noen gravfestelser fra kirkeboka for Stadsbygd.

Jon Backen i Ingdalen ble gravfestet 25. mars 1733, 55 år gammel.

Ingeborg Larsdatter Øvre Ingdal ble gravfestet 18. januar 1756, 74 år gammel.

Ingeborg Larsdatter Øvre Ingdal ble gravfestet 17. juni 1759, 78 år gammel.

Mvh Aud

gj05619
Innlegg: 387
Registrert: 25. januar 2008 kl. 21.54
Sted: GJØLME

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av gj05619 » 15. oktober 2010 kl. 0.46

Hei!

Geitastrandboka forteller om Even Larsen Almli, født 1703 som i 1728 ble g.m.Marit Andersdatter Ingdal.

Even var eldst av de 13 barna til Lars Evensen Almli og Jøran Andersdatter Ofstad. Han var bror til Gjermund Larsen, farfaren til Berit Gudmundsdatter Øren.

Even kom til Ingdalen. I 1753 er det opplyst at han er dømt for "begangen misgierning men bortrømt 1752". Geitastradboka opplyser (side 233) at Even hadde ei datter, Siri i 1721 med Gjertrud Olsdatter, ei taus på Viggja.

Even og Marit fikk 4 barn, men bare den eldste, Berit født 1728 er nevnt med navn i bygdeboka.

Mvh John Tore

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 17. oktober 2010 kl. 21.24

Hei igjen,

Jeg håper det er i orden for Knut Ragnar at vi går noe utenfor tema her.

Forst til det ekteparet som jeg nevnt i mitt forrige innlegg, Even Olsen f. Bjørnbet og Ingeborg Larsdatter f. Kvernmo. Her er en lenke til Hemneslekt.net med mer info om familien.

Jeg har kun funnet to barn døpt i Stadsbygd av ekteparet Even Larsen Almlie og Marit Andersdatter (Ingdal).

Elen døpt 1. mai 1733

Jens døpt 8. desember 1738

Mvh Aud

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. oktober 2010 kl. 10.42

Hei,
dette er interessant, og har jo en viss relasjon til den slekta jeg søkte etter, så bare fortsett.
Hvis jeg har registrert riktig, så kan vi nå følge slekta fra Mikkel Jensen og helt tilbake til Even Joensen og Maren på Almli, født ca 1630 h.h.v ca 1638, via bl.a. Giermund Larsen Almli, bror til Even, som er omtalt i de siste innleggene.
I tillegg er det sikkert greitt å løse flere slektsammenhenger i dette området.

Knut

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 4. november 2010 kl. 18.11

Hei,

Her er en annen familie med forbindelse til Geitastranda.

På husmannsplassen Ingdalselven under Øvre Ingdal bodde Ingebrigt Larsen, 53 år gammel ved tellingen i 1701.

Han hadde to sønner;
Anders, 22 år, sagmester ved Ingdals sag.
Lars, 11 år, i tjeneneste på gården Klefstad på Byneset.

Ingebrigt kom fra Husdalen, han var sønn av Lars Pålsen Husdal (1620-1706). Kona til Ingebrigt het mest trolig Anne.
I 1685 er Ingbret Øver Ingdal nevnt som sagmester ved saga på Nedre Ingdal. Det ble skåret 3000 bord det året. (Fosens historie, 2005)

Ingebricht og Anne Elven ble gravfestet på samme dag, 29. september 1734, henholdsvis 85 og 84 år gamle.

Anders Ingebrigtsen Ingdal og Ellen Arntsdatter ble gift 15. august 1706 i Stadsbygd kirke.

De døper datteren Marite den 6. mars 1707

De hadde sannsynligvis også en sønn Arnt.
Arnt Andersen Ingdal ble forlovet med Brynil Arntsdatter den 8. april 1740. Forloverene var Lars Ingebrigtsen Ingdal og Per(?) Klefstad.

Datteren Elen Arntsdatter Ingdal ble døpt 7. august 1746.

Lars Ingebrigtsen Ingdal var gift med ei Karen.
De hadde;

Anders døpt 16. mai 1723.
Maren døpt 1. januar 1726.
Lars døpt 6. januar 1730.

Sannsynligvis hadde dette paret også en sønn Ingebrigt. Ingebrigt Larsen og Beret Pedersdatter ble forlovet i 1739, vielsen har jeg ikke funnet. Ingebrigt og Beret får syv barn som jeg kjenner til. Familien bodde i Grostad og på Øvre Ingdal.

Peder døpt 27. desember 1739.
Lars døpt 1. juli 1742.
Ane døpt 13. juni 1745.
Peder døpt 30.november 1746. Peder finner vi i Størdal i 1801.
Anne døpt 4. mai 1749.
Jon døpt 26. september 1751.
Ingebrigt døpt 28. april 1754.

Mvh Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. juni 2014 kl. 15.10

Aud skrev:
[b]Dordi Jonsdatter Bakken
( -1772) ble gift 2. juli 1736 med
Ole Jonsen Solem (1705-1767)

Barn;
Gunnil f. 1737, Guri f. 1738, Jon f. 1741, Elen f. 1745, Ingeborg f. 1748, Ingeborg f. 1749 og Gunnil f. 1753. Alle barna er født på Solem.

Lars Jonsen Bakken / Øvre Ingdal ble gift 29. juli 1757 med
Marit Arntsdatter Øyangen (1725- )

Barn;
Arnt f. 1758 og Anders f. 1760. De hadde adresse Ingdalselven i 1758, - og flytter til Solem før 1760.

Ellen Jonsdatter Bakken (1723- ) ble gift 6. juni 1752 med
Lars Evensen Øvre Ingdal (1730- ) Hun er feilskrevet som Elen Jacobsdatter ved vielsen.

Barn;
Ingeborg f. 1753, Even f. 1755, Jon f. 1757, Jon f. 1760, Ole f. 1763, Even f. 1765 og Ole f. 1768. De bodde på Øvre Ingdal.

Jon Jonsen Bakken / Grostad (1726- ) ble gift 12. juni 1753 med
Beret Evensdatter Øvre Ingdal (1724 - )

Barn;
Ingeborg f. 1756, Even f. 1759 og Anne f. 1765. De bodde i Grostad.

Anders Jonsen Bakken / Øvre Ingdal (1729-1807) ble gift 26. september 1753 med
Marit Larsdatter Meland (1733-1816)

Barn;
Maren f. 1754, Ingeborg f. 1756, Anne f. 1758, Jon f. 1759, Ellen f. 1762, Lars f. 1764, Lisbeth f. 1768 og Marit f. 1771. De bodde på Meland før de flytter til Øvre Ingdal omkring 1768.


I lægdsrullen for Stadsbygdske kp. (Kp. Holch) fra 1749 finner vi flere av de som er nevnt ovenfor.
Lenke

Under legd 42

Lægdsbønder
Bakken, Ole 60 år

Unge menn
Jon Jonsen Bakken 22 år
Anders Jonsen Bakken 20 år

Soldat nr. 84
Ole Jonsen Bakken 34 år, gift, 3 barn

Under lægd 47

Soldat nr. 94
Ole Evensen Øvre Ingdal 20 år

Under lægd 48

Legdsbønder
Ole Solem 42 år

Jeg tror vi kan legge til soldaten Ole Joensen Bakken som en sønn av Joen Olsen og Ingeborg Larsdatter.
Kan enka Ingeborg Larsdatter ha giftet seg med Ole etter at ektemannen døde i 1733? Lenke 7. mars 1734 ble Ole Joensen trolovet med Ingeborg Larsdatter. Forloverne var Paul Lein og Ole Ingdal.

Mvh Aud

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Innlegg: 1268
Registrert: 31. mai 2006 kl. 13.40
Sted: TRONDHEIM

Re: Marit Larsdatter og Anders Johnsen Utistu

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. juni 2014 kl. 17.09

Ole Joensen Bakken er 34 år i 1749, f. ca. 1715.

Ole Joensen og Marit Andersdatter ble forlovet 31. mars 1739, Ole Bakken og Ole Grostad var forlovere. Vielsen har jeg ikke funnet. Lenke

Lisbeth døpt 11. oktober 1739

Ingeborg døpt 5. november 1741

Elen døpt 2. juli 1745
Elen døde 1748.

Jon døpt 23. mars 1749

Det er mulig de hadde flere barn. Ole og Marit Øvre Ingdal døpte en sønn Anders den 4. november 1753.

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Fosen - ukjent kommune / hele regionen»