Hei !
Vågsværet er ei isolert lita øygruppe mellom Sula og Titran. Der har det til tider vært 3-4 husstander. Johan G. Foss, historiker bosatt på Frøya, har skrevet ei bok om Vågsværet -
"Vågsværkrøniken" tror jeg den heter. Den er svært leseverdig for dem som er interessert i tider ganske forskjellig fra dagens tilstander. Jeg lånte boka på biblioteket på Hitra for ei tid siden; mener at de personene du nevner var behørig omtalt.
Jens Lorentzen vet jeg litt mer om ( enn det som står i boka ). Siterer fra artikkelen "Forbuden frukt - et kjærlighetsdrama på Fjellværøya i 1840-åra" av Svein Bertil Sæther ( inntatt i "Skarvsetta", Hitra Historielag og Kystmuseets årsskrift 2010 ):
I 1800 rodde det en kar over Trondheimsleia fra Hemne og fikk tjeneste som dreng på Jøstenøya. Lorns Olsen Dahlberg het han. Et par år senere fikk han høre at det var bruk for tjenestefolk på Herøya, og så for han dit. Kanskje hadde han hørt at Jens Herøya hadde ei fin datter som var gifteklar om noen år ? Ikke noe ulempe, tenkte Lorns. Tjeneste på Herøya fikk han, og i 1807 fikk han datteren attpå.
videre:
De fikk .... sønnen Jens i februar 1817.... da var Lorns og Juditta blitt selveiere i Breivika. De kjøpte gården i 1815. Men "sorgen og gleden de vandre tilhobe": I 1821 døde Lorns Olsen ...
Stoffet er litt popularisert som vi forstår. Her er mye mer om familien og diverse viderverdigheter.
Ellers er det mye som tyder på at Jens Lornsen delvis ble oppfostret i Ingeborgvika, Knarrlagsundet. Navnet Dahl Berg eller Dahlberg er som vi skjønner noe han har fått fra faren, og gitt videre til sønnen Kristian.
Mvh Knut