Horg/Melhus Bersvend Iversen f ca 1800

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Trine Irene Bjarkøy
Innlegg: 106
Registrert: 30. mars 2021 kl. 23.39

Horg/Melhus Bersvend Iversen f ca 1800

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 4. januar 2023 kl. 22.30

REDIGERT: Jeg har vha Kaya Winther funnet at Bersvend Iversen Røskaft er den samme som i Gravråk mm i Melhus. 
Han flyttet ut av Horg ca 1830 (dato ikke notert). Her er notat fra kirkeboken, se #3 høyre side:
Bersvend flytter fra Horg til Melhus ca 1830
Men hans død er ennå et mysterium for meg. Skulle noen finne datoen er jeg veldig takknemlig. 


Heisann. Dette gjelder et søk i Melhus som ledet meg til Horg, og jeg er usikker på om mine spekulasjoner er korrekt. 

Bersvend Iversen f ca 1800 bodde i Melhus første halvdel på 1800-tallet og fikk flere barn uten at han giftet seg med barnemoren. Han er ikke lett å følge fordi han var dreng og sannsynligvis ikke har fått stor plass i bygdebøkene. Han er nevnt i Melhusboka 2 s 248, som barenfar til tre av ungene til den seinere husfruen på Stensåshaugen, Else Joendatter:
Melhus 2 s 248

Mitt ønske er å finne hans foreldre.

Jeg mistenker at han kan være Bersvend Iversen Røskaft, f ca 1799 og dermed med i folketellingen 1801:
Folketelling 1801, Røskaft, Horg, Støren, Bersvend Iversen 

I så fall er han nevnt i Horg bygdeliv 2 s 313, Røskaftflåtten:
Horg 2 s 313 
 Jeg finner ellers ikke noe mer om ham i Horg-bøkene, enten fordi jeg er dårlig på søk eller han er ikke der, hvilket kan forklares også om han flyttet til Melhus. Det er ellers bare noen få km mellom der han evt kom fra og levde som voksen. Han skal ha tjent på Løhre i Horg i 1825 i følge Horg 2 s 313. 

Melhus-Bersvend er ikke helt enkel å holde styr på. Han har nok tjent som dreng på ulike gårder, og hvor det ble av ham, det vet ikke jeg. 
Kirkeboknotatene vedr barna hans forvirrer meg veldig. Navnet hans er strøket over og endret ikke i bare ett notat, men flere. Barnemorens navn er stedvis mulig feil, andre steder uforståelig, og ene datterens fødselsdato er ukonsekvent på konfirmasjonensnotatet. 

Her følger en liste:

Datteren Sigrid ble født på Kregnes, 18. jan. 1834 og døpt 16. feb. 1834. 
Bersvend Øyens patronym er strøket over fra Joensen til Iversen. Moren er tydelig ført som Aase Joensdtr Rofstad. I følge Melhus 2 het hun Else og kom fra Lom. 
Sigrids dåpsnotat, se nr. 15 

Da hun ble konfirmert heter faren Bersvend Joensen igjen, men nå heter moren Else Joendtr. og jeg tolker fødselsdatoen til 20. feb. 1834.
Sigrids konfirmasjon, se nr 18

Neste datter var Marit, f 9. des. 1836 på Rofstad der moren fremdeles tjente. Her er faren flyttet til Gravråk. Patronymet er strøket over fra Jonsen til Iversen igjen. Morens navn er uforståelig og transkribert til Ildri:
Marits dåpsnotat, se nr 12 
Da hun ble konformert heter foreldrene bare Bersvend og Else. Og hun er født 3. des. 1836, tilsynelatende på Stensås (men det er jo der moren er gift/ bor nå) :
Marits konfirmasjon, se nr 7

Else og Bersvend fikk en sønn i født i Kåsa i 1840, som også døde der i 1846. Er dette Kåsa i Melhus? For der er jo Kåsan i Horg (Gyllegjerdet). 
Her er atter hans patronym overstrøket og rettet til Iversen. Mor er igjen Aase Jonsd, og bodde nå på Kaasen:
Jons dåpsnotat, se nr 16

Noen som aner hvor Bersvend er fra??




 
 
 

Svar

Gå tilbake til «Sør-Trøndelag - ukjent sted»