Olianna Hansdatter født ca 1820 i Namdalen - Forfedre

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Gunn Gjervoldstad
Innlegg: 66
Registrert: 23. oktober 2012 kl. 11.15
Sted: NODELAND

Olianna Hansdatter født ca 1820 i Namdalen - Forfedre

Legg inn av Gunn Gjervoldstad » 6. april 2013 kl. 19.21

Olianna Hansdatter er født i Namdalen ca 1820. Jeg har ikke funnet henne i noen kirkebøker i Nord-Trøndelag . Hun giftet seg i Lofoten i Buksnes 28 des 1845 med Daniel Svendsen som var født i Egersund i Rogaland. Klokkerbok Buksnes.

I Lofoten fikk de to døtre. De flyttet til Finnmark og fikk en sønn Frants Gustav på Ekkerøy og en datter på Krampenæs. I 1866 utvandret de til Fiskerhalvøya (Kolahalvøya) i Russland og kom antagelig aldri tilbake til Norge.

Sønnen Frants Gustav ble gift med Kaisa Sofia Ollila (finsk) og de var tilbake i Finnmark rundt 1890. Han døde antagelig i Norge, men vi finner ikke noe i kirkebøkene i Finnmark. Enka dro tilbake til Russland ca 1897. To av barna Kristian Gunerius Svendsen og Dina Olette Svendsen ble igjen i Norge.

Skulle gjerne visst mer om Olianna Hansdatters forfedre og eventuelle etterkommere av denne slekt.

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8132
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Olianna Hansdatter født ca 1820 i Namdalen - Forfedre

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 6. april 2013 kl. 19.29

Familien i 1865 - tellinga med 4 barn :

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=106#ovre

En kandidat til Olianna her ; født 3. september 1820 , Nærøy :
nr 14 på høyre side :
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Nærøy i Nærøy, Ministerialbok nr. 784A03 /1 (1816-1829), Fødte og døpte 1820, side 23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24


Født utenfor ekteskap , foreldre Hans Haagensen og Lavina Moritsdatter Torstad

Gunn Gjervoldstad
Innlegg: 66
Registrert: 23. oktober 2012 kl. 11.15
Sted: NODELAND

Re: Olianna Hansdatter født ca 1820 i Namdalen - Forfedre

Legg inn av Gunn Gjervoldstad » 6. april 2013 kl. 19.46

Folketelliga du henviser til har jeg fått kopi av fra Riksarkivet. For meg ser det ut som det står Oliana Hansdatter og Frants Gustav og dette stemmer med hva jeg er ute etter.

Oliana Hansdatter som du fant er nok den rette. Hun var 25 år da hun giftet seg 28 des 1845 i Buksnes


Det er litt vanskelig å lete når det bare står Namdalen.

Tusen takk for veldig god hjelp ;)

Svar

Gå tilbake til «Namdal - ukjent kommune»