Westrum i Skogn
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Westrum i Skogn
Länsmannen Bardo Andersen Westrum hade bland sina barn dottern Margrete Sofie f.1807 och hon blev gift i Levanger 1832. Hennes födelsenotis har jag emellertid inte lyckats påträffa, ändock fadern med familj finns upptagen i Skogn (Alstadhaug) 1801. Var familjen bosatt på annat håll vid dotterns födelse. Det finns registrerat att länsmannen Bardo Andersen var dopvittne i Ytteröy 8/10 1808, men om det ger en fingervisning om var han var bosatt då vet jag inte.
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Westrum i Skogn
Hei Karl Gøran !
Døpte 1805.
Født 17 august.
Døpt 14 september.
Lensmand Westrums B: N: Margaretha Sophia.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Levanger i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /3 (1805-1809), Fødte og døpte 1805, side 235.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Mvh. Magne
Døpte 1805.
Født 17 august.
Døpt 14 september.
Lensmand Westrums B: N: Margaretha Sophia.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Levanger i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /3 (1805-1809), Fødte og døpte 1805, side 235.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Mvh. Magne

- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
-
- Sted: STJØRDAL
Jeg har dessverre ikke noe navn på barnets mor, men i skiftene jeg har skrevet av finner jeg Bardoe Andersen Westrum som arving i skifte etter sin far Anders Bardoesen Westrum 23,11,1813, og dette skiftet ble sluttet 07.07.1814. SKiftet var holdt på tingstedet Brusveet Hans igjenlevende enke var Inger Pedersdatter, og deres barn var:
-Bardoe Andersen Westrum som var lensmann i "Schongens tinglaug"
-Hendrick Andersen Westrum som var død og etterlot seg 5 barn(Anders 9 år, Ole 5 år, Elen 7 år, Sophie 3 år, Margrethe 1 og 1/2 år)
-Ole Andersen som var myndig, og hjemme på arvetomten
-Ane Mallena Andersdatter, som var gift med gårdmann Niels Oufne(Aunet i Åsen som alltid har vært i Frosta prestegjeld)
-Bardoe Andersen Westrum som var lensmann i "Schongens tinglaug"
-Hendrick Andersen Westrum som var død og etterlot seg 5 barn(Anders 9 år, Ole 5 år, Elen 7 år, Sophie 3 år, Margrethe 1 og 1/2 år)
-Ole Andersen som var myndig, og hjemme på arvetomten
-Ane Mallena Andersdatter, som var gift med gårdmann Niels Oufne(Aunet i Åsen som alltid har vært i Frosta prestegjeld)
- Astrid Mollan
-
Vet ikke om familien i Westrum i Skogn fremedeles er av interesse for trådstarter, men jeg holder på å oppdatere avskrifter av skiftene for Ekne. Nå
tar jeg dem frem til 1830, og da jeg svarte sist var det noen skifteprotokoller og skiftedestinasjoner som ikke var å finne Digitalarkivet. Jeg finner
Bardo Andersen Westrum sin kone Ingeborg Olsdatter nevnt ved sin bror Ole Olsen Haugans skifte i 1810. Det starter langt nede på høyre side her,
og arvingene fortsetter på neste side(en må bla om). Siden dette ikke er helt enkelt å lese tar jeg arvingene her, og så lenken til skiftet.
Skifet var altså etter ungkarl Ole Olsen Haugan på Ekne, og arvingene var:
-Moren Anne Olsdatter som bodde på Haugan
Hans søsken var:
-Niels Olesøn Hynde(dette var på Frosta)
-Anders Olesøn som var død(skifte på han har jeg i 1806). Hans barn:
-Ole Andersøn 7 år, og formynder var Niels Olesøn Hynde(altså farbroren)
-Anne Marthe Andersdatter 4 år, med samme formynder som broren
-Ingeborg Olsdatter som var gift med lensmann Westrum, og man vet jo fra andre kilder at det var Bardoe Andersen Westrum
Lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/57508/296
tar jeg dem frem til 1830, og da jeg svarte sist var det noen skifteprotokoller og skiftedestinasjoner som ikke var å finne Digitalarkivet. Jeg finner
Bardo Andersen Westrum sin kone Ingeborg Olsdatter nevnt ved sin bror Ole Olsen Haugans skifte i 1810. Det starter langt nede på høyre side her,
og arvingene fortsetter på neste side(en må bla om). Siden dette ikke er helt enkelt å lese tar jeg arvingene her, og så lenken til skiftet.
Skifet var altså etter ungkarl Ole Olsen Haugan på Ekne, og arvingene var:
-Moren Anne Olsdatter som bodde på Haugan
Hans søsken var:
-Niels Olesøn Hynde(dette var på Frosta)
-Anders Olesøn som var død(skifte på han har jeg i 1806). Hans barn:
-Ole Andersøn 7 år, og formynder var Niels Olesøn Hynde(altså farbroren)
-Anne Marthe Andersdatter 4 år, med samme formynder som broren
-Ingeborg Olsdatter som var gift med lensmann Westrum, og man vet jo fra andre kilder at det var Bardoe Andersen Westrum
Lenke: https://media.digitalarkivet.no/view/57508/296
Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 14. juli 2022 kl. 15.44, redigert 1 gang totalt.
-
Den 08.02.1801 var det registrering og vurdering til skifte etter Ingeborgs far(og morfar til den du spurte etter), og det ble sluttet 27.05.1801.
Arvingene var kona Anna Olsdatter, og barna hans:
-Anders Olsen som var myndig
-Niels Olsen som bodde på Hynde på Frosta
-Ole Olsen 17 år og hjemme på gården
-Ingeborg Olsdatter, som var gift med Bardoe Westrum
-Mallena Olsdatter 25 år og hjemme op arvetomten. Bardoe Westrum var hennes formynder
Skiftet er å finne på siden 477 i protokollen for Stjør-og Verdal 1796-1802
Så da har jeg noen års forsinket svar på hvem som var Margrethe født 1807 sin mor, og hennes mormor og morfar.
Arvingene var kona Anna Olsdatter, og barna hans:
-Anders Olsen som var myndig
-Niels Olsen som bodde på Hynde på Frosta
-Ole Olsen 17 år og hjemme på gården
-Ingeborg Olsdatter, som var gift med Bardoe Westrum
-Mallena Olsdatter 25 år og hjemme op arvetomten. Bardoe Westrum var hennes formynder
Skiftet er å finne på siden 477 i protokollen for Stjør-og Verdal 1796-1802
Så da har jeg noen års forsinket svar på hvem som var Margrethe født 1807 sin mor, og hennes mormor og morfar.
- Astrid Mollan
-
Bare moro å kunne hjelpe så mange år etter. Jeg har skrevet inn navn fra alle skiftene til 1830, men har til nå bare registrert 1812.
Jeg jobber jo med dette. Så hvis jeg finner mer om dem fra Westrum og Haugan på Ekne hvor kona til Bardo var fra legger jeg det
inn her. Er jo skifte etter Bardos far Anders Bardosen i 1813, men det har jeg skrevet om tidligere
Jeg jobber jo med dette. Så hvis jeg finner mer om dem fra Westrum og Haugan på Ekne hvor kona til Bardo var fra legger jeg det
inn her. Er jo skifte etter Bardos far Anders Bardosen i 1813, men det har jeg skrevet om tidligere
Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 16. juli 2022 kl. 11.31, redigert 1 gang totalt.
-
Ser at jeg i første innlegget glemte å skrive inn navnet på han det var skifte på i 1801. Det var Ole Andersen Haugen, som var far til
Ingeborg og morfar til Margaretha Sophia
Ingeborg og morfar til Margaretha Sophia
-
Bra jeg tar ny igjennomgang på skiftene, for nå oppdaget jeg at det er en feil i skiftet etter Anders Bardosen
(står som Anders Westrum) i 1813. Det står at han og igjenlevende enke "sammen avlede" barn, men i jeg har
også skifteavskrift på barnas mor Inger Olsdatter i 1780. Så Inger Olsdatter må da være mor til Bardo, Henrik
og Ole her, og datteren kanskje da fra andre ekteskapet med Inger Pedersdatter. Forsøker på lenke til skiftene
i 1813 etter Anders Westrum og deretter til skiftet i 1780 etter hans første kone Inge Olsdatter:
https://media.digitalarkivet.no/view/24765/444
https://media.digitalarkivet.no/view/24759/302
(står som Anders Westrum) i 1813. Det står at han og igjenlevende enke "sammen avlede" barn, men i jeg har
også skifteavskrift på barnas mor Inger Olsdatter i 1780. Så Inger Olsdatter må da være mor til Bardo, Henrik
og Ole her, og datteren kanskje da fra andre ekteskapet med Inger Pedersdatter. Forsøker på lenke til skiftene
i 1813 etter Anders Westrum og deretter til skiftet i 1780 etter hans første kone Inge Olsdatter:
https://media.digitalarkivet.no/view/24765/444
https://media.digitalarkivet.no/view/24759/302
Sist redigert av Anne Lise Hovdal den 15. juli 2022 kl. 15.13, redigert 1 gang totalt.
- Astrid Mollan
-
Vi skrev omtrent samtidig her ser jeg