Jonettas forlis 13.12.1963

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn30257
Innlegg: 400
Registrert: 3. juli 2013 kl. 12.54
Sted: Lillehammer

Jonettas forlis 13.12.1963

Legg inn av dn30257 » 31. oktober 2014 kl. 9.56

Min onkel Arild Gudmund Anton Pettersen født 31.01.1928 i Lappvika, Hadsel, Bø i Vesterålen var i 1963 styrmann på frakteskuta "Jonetta".

Arild døde da skuta forliste på veg fra Tromsø og sørover i en forrykende storm utenfor Helgelandskysten 13. desember 1963, og den eneste som overlevde forliset var skipperen, som ble funnet halvt ihjelfrosset på en flåte.

Er det noen som kjenner til om det er blitt skrevet noe om dette i ev. bøker, aviser eller historiske tidsskrifter osv....?

Det skulle vært fint å finne å finne ut mest mulig rundt denne tragiske ulykken. Jitter med mange ulike opplysninger om denne ulykka, slik som at det fines opplysninger om at skipet var på veg sørover da det forliste, og andre som forteller at det var på veg nordover?

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Carsten Henrik Schanche
Innlegg: 3423
Registrert: 9. desember 2004 kl. 18.49
Sted: JESSHEIM

Re: Jonettas forlis 13.12.1963

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 31. oktober 2014 kl. 11.13

Forliset er omtalt i Aftenposten 16-12-1963, men 1. siden er svart. Artikkelen fortsetter på side 12: Fortsatt fra 1. side. "Jonetta". Men noen av dem var dårlig påkledd og kulden knekket dem etterhvert.

Hvis de to fiskere som fant flåten var kommet bare en halv time senere, ville sannsynligvis Jonettas forlis blitt et av sjøens uoppklarte mysterier. Redningsflåten holdt på å drive opp mot noen holmer ved Ellingråsa fyr. Voldsomme brott truet flåten og kaptein Johansen ville ikke hatt chanser til å kunne redde seg, så svak som han var.

På henvendelse fra lensmann Kirkeby Garstad ved Sjøredningssentralen i Rørvik får Aftenposten opplyst at man inntil kl. 10 i formiddag ikke hadde funnet flere av mannskapet. Fartøyene vil fortsette letingen utover dagen. Fra lensmannen i Flatanger gikk det ut idag en anmodning til fiskere om å delta i letingen med sine båter.

Det er på det rene efter kapteinens forklaring at Jonetta gikk utenskjærs med sin tunge betonglast. Lensmann Kirkeby Garstad kan fortelle til Aftenposten at fartøyer på denne tid vanligvis går innenskjærs i disse farvann.

- Selv synes jeg det er rart at Jonetta ikke valgte å gå innenskjærs med den tunge lasten hun hadde, sier lensmannen.

Disponent Karl Magne Kaalstad i rederiet Lars Rej Johansen forteller at det ikke var uvær da Jonetta gikk utenskjærs, men tung sjø. Det er helt opp til den enkelte skipsførers vurdering om han vil gå utenskjærs eller innenskjærs. I dette tilfellet syntes det ikke som noe vågestykke å gå utenskjærs, sier disponenten.

Søndag kveld var været svært vanskelig utenfor Flatanger, med kulig fra nordvest. Idag er det frisk bris og snøbyger i farvannet.

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Innlegg: 793
Registrert: 10. oktober 2012 kl. 18.59
Sted: Skåredalen

Re: Jonettas forlis 13.12.1963

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 31. oktober 2014 kl. 11.16

Vennlig hilsen
Åsbjørg

dn30257
Innlegg: 400
Registrert: 3. juli 2013 kl. 12.54
Sted: Lillehammer

Re: Jonettas forlis 13.12.1963

Legg inn av dn30257 » 31. oktober 2014 kl. 13.40

Tusen takk for svarene!

Her ble det mange opplysninger som forandret den historia jeg har blitt fortalt.
Da var det vel utenfor Nord Trøndelag dette skjedde, og ikke utenfor Nordland? Jeg har lite geografiske kunskaper i dette kystlandskapet.

Kjempebra!!

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6466
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Jonettas forlis 13.12.1963

Legg inn av Astrid Mollan » 31. oktober 2014 kl. 13.59

Det bør finnes en sjøforklaring også.
Astrid M

gj25036
Innlegg: 1
Registrert: 19. september 2015 kl. 23.43
Sted: Bønes

Re: Jonettas forlis 13.12.1963

Legg inn av gj25036 » 19. september 2015 kl. 23.56

Hei! Ser du har fått svar på de fleste av dine spørsmål. Hadde lyst å fortelle at min far Per Edgard Hansen var med på forliset med Jonetta sammen med din onkel. Var på Lauvsnes i Flatanger for noen år siden. Midt i sentrum i bygda lå fremdeles flåten min far ble funnet i. Vi snakket med en av fiskerne som fant dem. Han kunne fortelle at de var svært tynnkledde. Og vi fikk historien etter alle disse årene... Vet du om din onkel ble funnet? En trist og egentlig kanskje unødvendig ulykke. Har du funnet ut noe mer som ikke kommer fram her på siden?

dn07570
Innlegg: 32
Registrert: 16. april 2012 kl. 16.45
Sted: UTSIRA

Re: Jonettas forlis 13.12.1963

Legg inn av dn07570 » 29. september 2015 kl. 1.37

Jeg har kopi av artikkel i Haugesunds Avis om dette forliset, 4 av de omkommne var fra Haugesund/Karmøy.
Desverre har jeg ikke tatt kopi fra sjøforklaringen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Ytre Helgeland - ukjent kommune»