Bokhandler David Marius Danielsen og kone Christine Amalie

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
gj11703
Sted: KYRKSÆTERØRA

Bokhandler David Marius Danielsen og kone Christine Amalie

Legg inn av gj11703 » 3. april 2014 kl. 19.21

En av mine aner var omreisende bokhandler, og siste livstegn av ham var ved Folketellingen i 1900, da han var bosatt i Stamnes, med midlertidig adresse i Brønnøy.

Lister opp hva jeg har av opplysninger om ham her:

David Marius Danielsen

• F. 26.04.1866 på en husmannsplass under gården Lønnum, Mære, Sparbu, Nord-Trøndelag, av foreldre Daniel Andreasen og Mette Andreasdatter. Faren (og kanskje mora) var opprinnelig fra Inderøy, Nord-Trøndelag.

• Døpt 10.06.1866 Mære, Sparbu.

• Konfirmert 02.10.1881 Mære, Sparbu under navnet Kvam-Gjerstad.

• Kolportør [omreisende bokselger] i 1890. Fikk et uekte barn med Johanna Maria Johannesdatter Øraaunet i Snillfjord [den gang Hemne], Sør-Trøndelag, som ble døpt Gusta Emilie 19.10.1890 i Hemne kirke. Jenta vokste opp hos mora, og de hørte muligens aldri fra David Marius igjen.

• David ble gift 27.01.1898 i Sandnessjøen med Christine Amalie Christiansd. Bøen f. 1870 Løkaas og datter av Christian Larsen Bøen. David omtales da som Boghandler.

• Ved Folketellingen i 1900 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037510000346
finner vi David Marius Danielsen som Handelskarl bosatt i Stamnes sammen med kona. Ingen barn. Videre står det at David står med "antatt oppholdssted" i Brønnøy, og var altså ikke tilstede ved tellinga. Dette er siste kjente livstegn jeg har funnet fra David.

Jeg har ikke funnet ham i listene som emigrant mellom 1900 og 1910, og finner ham heller ikke i Folketellingen for 1910. Ei heller kona Kristine Amalie.

Er det noen som har en idé om hvor det ble av ham? Ble han værende i Stamnes eller Brønnøy? Og fikk han noen barn?

Brukeravatar
gj11703

Re: Bokhandler David Marius Danielsen og kone Christine Amal

Legg inn av gj11703 » 4. april 2014 kl. 0.15

Oi, tusen takk!

Tenkte jo ikke på at David Marius kunne være forkortet til D. M. i Folketellinga. :shock:

Ser at ei Gudrun Johansen står oppført som barn, men i kirkeboka ser vi at hun ikke er barn av David og Kristine.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6635&idx_id=6635&uid=ny&idx_side=-97

I 1910 hadde David og Kristine vært gift i 12 år, så en skulle tenke seg at de hadde fått både ett og flere barn. Tror jeg må saumfare kirkebøkene og se om det dukker opp noe.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. april 2014 kl. 0.32

Knut skrev:Ser at ei Gudrun Johansen står oppført som barn, men i kirkeboka ser vi at hun ikke er barn av David og Kristine.

Hun er oppført som barn, ja. Men det er i rubrikken for YRKE. Hvis hun hadde vært deres datter ville hun vært oppført med 'd' i rubrikken FAMILIESTILLING. Her er hun imidlertid oppført med 'fl'.
De forskjellige forkortelsene finner du her: http://arkivverket.no/arkivverket/Digit ... pesialtegn

Mvh Paul

Brukeravatar
gj11703

Legg inn av gj11703 » 4. april 2014 kl. 7.58

Paul skrev:
Knut skrev:Ser at ei Gudrun Johansen står oppført som barn, men i kirkeboka ser vi at hun ikke er barn av David og Kristine.

Hun er oppført som barn, ja. Men det er i rubrikken for YRKE. Hvis hun hadde vært deres datter ville hun vært oppført med 'd' i rubrikken FAMILIESTILLING. Her er hun imidlertid oppført med 'fl'.
De forskjellige forkortelsene finner du her: http://arkivverket.no/arkivverket/Digit ... pesialtegn

Mvh Paul

Ble litt seint på kvelden for meg tror jeg, så jeg glemte rett og slett å få med meg alt der. :roll:

Brukeravatar
gj11703

Legg inn av gj11703 » 5. april 2014 kl. 13.12

Denne Gudrun Johansen var ei pleiedatter av David og Kristine. Hun blir konfirmert i 1923, og blir da "Efter pleieforældres og eget ønske konfirmeret med efternavnet Danielsen."

Dessverre har jeg ikke lyktes å finne noen barn av David Marius og Kristine, så de har trolig ingen etterslekt.

Svar

Gå tilbake til «Ytre Helgeland - ukjent kommune»