Hjelp til identifisering av gamle portrettbilder

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
gj10869
Innlegg: 104
Registrert: 1. april 2010 kl. 14.37
Sted: HORTEN

Hjelp til identifisering av gamle portrettbilder

Legg inn av gj10869 » 10. september 2010 kl. 15.31

Hei,

Fra slektninger i USA har jeg mottatt ca. 90 gamle portrettbilder. Legger ut 18 bilder, i håp om at noen kan hjelpe med å identifisere disse personene.
De som er identifisert er Henrich(1842-) og Grete Bergitte(1843-) Moe. Samt noen av barna.
Siden bildene kom fra datteren Serianna's etterkommere, kan det være bilder her av Eilert Ferdinand Hoem samt Ingvald Hagbart Marelius Christiansen. Begge fra Vesterålen.

Er litt usikker på hvor mange bilder jeg kan legge ut? og hvor stor plass dette tar?


På forhånd takk

Roger Lindberg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hjelp til identifisering av gamle portrettbilder

Legg inn av Paul Johan Hals » 16. september 2010 kl. 20.41

Hei.
Vet ikke om dette er til hjelp, men jeg ser at noen av bildene er tatt av fotograf Hans Hals på Stokmarknes. Han etablerte seg som fotograf der i 1892 og døde ca 1935.
Det kan kanskje begrense mulighetene.

Forøvrig var Eilert Hoem født i Øksnes, men flyttet til Hadsel etter 1875. Han var forøvrig tremenning til William Dahl Hals (far til Hans, og min oldefar). Ingvald Christiansen har jeg ikke kjennskap til.

Mvh Paul

Brukeravatar
gj10869
Innlegg: 104
Registrert: 1. april 2010 kl. 14.37
Sted: HORTEN

Re: Hjelp til identifisering av gamle portrettbilder

Legg inn av gj10869 » 16. september 2010 kl. 21.21

Hei Paul,

Noen har fortalt meg at mesteparten av arkivet til Fotograf Hals forsvant under krigen?

Så artig å høre at de var i slekt.

Eilert Hoem fikk sønnen Harald Hoem i 1888 med sin stuepike Serianna Margrethe Moe. Serianna tok med seg sønnen Harald og reiste til Amerika, hvor hun i en alder av 41 år gifter seg med Ingvald Christiansen som da er like gammel som hennes sønn! sammen får de en sønn.

Jeg har funnet og fått kontakt med etterkommere etter begge barna, bildene kommer fra Christiansen's etterkommere.

Det var flere bilder av Hals blandt fotografiene jeg mottok, så jeg legger ut dem også.

Mvh.
Roger
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13026
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hjelp til identifisering av gamle portrettbilder

Legg inn av Paul Johan Hals » 16. september 2010 kl. 22.31

Om arkivet til onkel Hans (gammelonkel) forsvant før, under eller etter krigen vet jeg ikke, men det jeg vet er at glassplatene var populære som glass i fotorammer, så emolusjonen på gamle plater ble desverre vasket av og glassplatene solgt. Jeg vet også at det i en fylling på Stokmarknes ligger mange plater fra ham. Jeg undersøkte for mange år siden om det fantes plater etter ham, men desverre. Imidlertid fikk jeg hånd om fotoapparatene hans, så de eksisterer fortsatt. De havner vel på museumet på Melbu, kanskje.

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Vesterålen - ukjent kommune»