Elen Marthe Christansdtr - f. 1835 Stjørdalen
Moderator: MOD_Nordland
Elen Marthe Christansdtr - f. 1835 Stjørdalen
Hei.
Er det noen som kan hjelpe,jeg leter etter Elen Martha Christansdtr.,født 1835 i Stjørdalen. Hun flyttet til Vesterålen i 1859. Se krk.bok Stjørdal-Nedre Stjørdal (Værnes) Side 340 Høyre -Nr.1- Utflyttede.
Hennes foreldre var Christian Pedersen og Mette Amundsdtr.
Elin fikk en uekte datter med Anton Andreassen født 1841,Hadsel. Se Mette Johanna Antonsdtr.- Dåp 1860-Kirkebok Hadsel-Side 80-Nr.113.
Elen var ved konfirmasjonen i 1877 oppført som mor. Se krk.bok 1877-Kirkebok Hadsel-Side 101-Nr.50
Jeg fant to Elin Martha i Ft., men det var ingen av de jeg lette etter.
Mvh.
K. Pettersen
Er det noen som kan hjelpe,jeg leter etter Elen Martha Christansdtr.,født 1835 i Stjørdalen. Hun flyttet til Vesterålen i 1859. Se krk.bok Stjørdal-Nedre Stjørdal (Værnes) Side 340 Høyre -Nr.1- Utflyttede.
Hennes foreldre var Christian Pedersen og Mette Amundsdtr.
Elin fikk en uekte datter med Anton Andreassen født 1841,Hadsel. Se Mette Johanna Antonsdtr.- Dåp 1860-Kirkebok Hadsel-Side 80-Nr.113.
Elen var ved konfirmasjonen i 1877 oppført som mor. Se krk.bok 1877-Kirkebok Hadsel-Side 101-Nr.50
Jeg fant to Elin Martha i Ft., men det var ingen av de jeg lette etter.
Mvh.
K. Pettersen
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Elen Marthe Christansdtr-Vesterålen
Hei
I hvilke kirkebøker for området har du lett etter evt dødsfall på henne i tiden fra 1860?

I hvilke kirkebøker for området har du lett etter evt dødsfall på henne i tiden fra 1860?
Vennlig hilsen Gry
Det er vel hun som flytter til Størdalen 14.9.1864 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-360
Det ser ut til at hun fikk ei datter 1863, nr 46 her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99
Nå har jeg forsøkt å rette linkene. Jeg skjønner ikke årsaken til at de ikke virket.
Det ser ut til at hun fikk ei datter 1863, nr 46 her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99
Nå har jeg forsøkt å rette linkene. Jeg skjønner ikke årsaken til at de ikke virket.
Sist redigert av dn09334 den 31. oktober 2010 kl. 22.30, redigert 1 gang totalt.
Beklager jeg kommer ikke inn på linkene.
kan du sende de på nytt?
kan du sende de på nytt?
Har til nå ikke lett noe særlig i kirkebøkerne over døde. Føler det er for mye å lese. Vesterålen er stort så jeg skulle gjerne ha stedfestet henne i ett bestemt område.
Hei
Den Elen som flytter til Stjørdal er bare 2 år
Hilsen
Grethe Aud
Den Elen som flytter til Stjørdal er bare 2 år

Hilsen
Grethe Aud
Datteren er 2 år, men alderen på mora mangler. Jeg mener det står "Elen Christiansdatter med et lite Barn"
Hei
Du har helt rett i det
Grethe Aud
Du har helt rett i det

Grethe Aud
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei !
Da kan det nok bli denne utflyttingen som det menes på ?
Stjørdal/Nedre Stjørdal ( Værnes ) Ministerialbok¨1859-1870.
Utflyttet 21/2-1859. Nr. 1.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-316
Tar også med det her.
Stjørdal. Ministerialbok 1833-1844.
Døpte 1835. Nr.106.
Elen Marta.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-47
Om det er Elen Marta som flyttet inn til Stjørdal i 1864, hvor kan ho da finnes i F.T. 1865 ?
Jeg kan ta med et forslag men heller ikke noe annet, for som vi ser så stemmer det slettes ikke med fødested på henne, andre ting stemmer heller ikke helt og godt nok.
F.T.1865 Lexvigen.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=410#ovre
Mvh. Magne.
Da kan det nok bli denne utflyttingen som det menes på ?
Stjørdal/Nedre Stjørdal ( Værnes ) Ministerialbok¨1859-1870.
Utflyttet 21/2-1859. Nr. 1.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-316
Tar også med det her.
Stjørdal. Ministerialbok 1833-1844.
Døpte 1835. Nr.106.
Elen Marta.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-47
Om det er Elen Marta som flyttet inn til Stjørdal i 1864, hvor kan ho da finnes i F.T. 1865 ?
Jeg kan ta med et forslag men heller ikke noe annet, for som vi ser så stemmer det slettes ikke med fødested på henne, andre ting stemmer heller ikke helt og godt nok.
F.T.1865 Lexvigen.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=410#ovre
Mvh. Magne.
-
Hei på Nytt !
For min del ser det ut som at Elen Martha eller Marta sin far også i Kirkebøkene er nevnt som Christian, Cristian eller Kristian og ikke som Christen, Cristen, Christan eller Kristen, men tyding av navn og ord er det også mange meninger om.
Nevner også er den C bokstaven da Elen Martha var til dåpen i 1835 det er ikke så helt god å tyde for min del ?
Mvh. Magne.
For min del ser det ut som at Elen Martha eller Marta sin far også i Kirkebøkene er nevnt som Christian, Cristian eller Kristian og ikke som Christen, Cristen, Christan eller Kristen, men tyding av navn og ord er det også mange meninger om.
Nevner også er den C bokstaven da Elen Martha var til dåpen i 1835 det er ikke så helt god å tyde for min del ?
Mvh. Magne.
Den Elen Martha jeg leter etter er født i Stjørdal. Se Ministerialbok 1833-1844. Døpte 1835. Nr. 106. Foreldre Christian Pedersen og Mette Amundsdtr. De ble gift i Stjørdal 1835. Krk.bok Side351-Nr.86. Christans far var Peder Andersen.
Etter dette er det Full stopp! Det siste sporet er at Elen flyttet Fra Stjørdalen til Vesterålen i 1859.
Elen M. fra Lexvigen tror jeg er en annen, hennes fars navn er Peder Christian Ottersen. Se Krk.bok Lexvigen 1835,Døpte, Nr.43. I Ft. For Lexsvigen,1865, er hun oppført som født samme sted. Hun var gift med Ole Pedersen og han har 2 barn som er hans. Det ene er Mette Døpt -Krk.bok Lexvigen- Stranda- 1861-Side 137-Nr.10 og her er Elin oppgitt som mor.
Selvfølgelig kan jeg ta feil, men det virker rart at Elen flytter nordover og er reist tilbake så snart. Hun var dessuten ført opp som mor i datterens dåp og konfirmasjon på Hadsel,men om hun var til stede er umulig å vite.
Etter dette er det Full stopp! Det siste sporet er at Elen flyttet Fra Stjørdalen til Vesterålen i 1859.
Elen M. fra Lexvigen tror jeg er en annen, hennes fars navn er Peder Christian Ottersen. Se Krk.bok Lexvigen 1835,Døpte, Nr.43. I Ft. For Lexsvigen,1865, er hun oppført som født samme sted. Hun var gift med Ole Pedersen og han har 2 barn som er hans. Det ene er Mette Døpt -Krk.bok Lexvigen- Stranda- 1861-Side 137-Nr.10 og her er Elin oppgitt som mor.
Selvfølgelig kan jeg ta feil, men det virker rart at Elen flytter nordover og er reist tilbake så snart. Hun var dessuten ført opp som mor i datterens dåp og konfirmasjon på Hadsel,men om hun var til stede er umulig å vite.
Ved konfirmasjon står det vanligvis det samme som ved dåpen, så det betyr ikke at foreldrene var tilstede.
-
Hei !
Jeg skal slettes ikke påstå noe om det, men hvem var det da som flyttet til Stjørdal den 14.09.1864 og som det vises til ?
Jeg tok det som et utgangspunkt.
God jakt videre.
Mvh. Magne.
Jeg skal slettes ikke påstå noe om det, men hvem var det da som flyttet til Stjørdal den 14.09.1864 og som det vises til ?
Jeg tok det som et utgangspunkt.
God jakt videre.
Mvh. Magne.
Hm. Godt poeng. Alderen på Elen er ikke oppgitt, bare ett barn på 2 år.
Kanskje her er noe?
Kanskje her er noe?
- Gry Onarheim Dahlmo
Vedr utflyttingen 1859 - hva står det om "Trondheim og 3 år" under Vesterålen?
Vennlig hilsen Gry
- Paul Johan Hals
Angående utflyttinga fra Stjørdal 1859.
Jeg leser det som:
Vesteraalen.
Har opholdt sig i Thjm i 3 Aar stadig.
Og oppfatter det som om at hun har bodd de 3 siste år i Tr. heim.
Mvh Paul
Jeg leser det som:
Vesteraalen.
Har opholdt sig i Thjm i 3 Aar stadig.
Og oppfatter det som om at hun har bodd de 3 siste år i Tr. heim.
Mvh Paul
- Gry Onarheim Dahlmo
Til Paul
Greit med alt av opplysninger i denne nøtta.
Hun står oppført som utreist til Stjørdal, men vi har vel ikke funnet henne innreist dit? En mulighet kan jo være Trondheim siden hun allerede har vært der i 3 år. Og når vi nå snakker om bybefolkning har jeg ofte sett helt andre etternavn på unge jenter enn farsnavnet
Tenkt på emigrasjon?

Greit med alt av opplysninger i denne nøtta.
Hun står oppført som utreist til Stjørdal, men vi har vel ikke funnet henne innreist dit? En mulighet kan jo være Trondheim siden hun allerede har vært der i 3 år. Og når vi nå snakker om bybefolkning har jeg ofte sett helt andre etternavn på unge jenter enn farsnavnet

Tenkt på emigrasjon?
Vennlig hilsen Gry
Jeg har vært litt opptatt så jeg har ikke fått svart på noen dager.
Fikk lånt på biblioteket Gards og Ættesaga for Stjørdal og bind III for Værdalen. Null resultat, men jeg har ikke fått bind IV ennå, kanskje der er noe?
I Stjørdalsbøkerne finner jeg igjen flere steder som er oppgitt i FT og Kirkebøker, men ingen navn som jeg leter etter.
Har nok møtt veggen her for Elen flyttet mye på seg og da blir det vanskelig. Det kan muligens være noe å finne gjennom barnet hun hadde med seg fra Vesterålen?
Får prøve litt der!
Fikk lånt på biblioteket Gards og Ættesaga for Stjørdal og bind III for Værdalen. Null resultat, men jeg har ikke fått bind IV ennå, kanskje der er noe?
I Stjørdalsbøkerne finner jeg igjen flere steder som er oppgitt i FT og Kirkebøker, men ingen navn som jeg leter etter.
Har nok møtt veggen her for Elen flyttet mye på seg og da blir det vanskelig. Det kan muligens være noe å finne gjennom barnet hun hadde med seg fra Vesterålen?
Får prøve litt der!