Ofoten - Sverige frem og tilbake, frem og tilbake

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Ofoten - Sverige frem og tilbake, frem og tilbake

Legg inn av 6820 » 15. februar 2007 kl. 16.55

Jeg finner i kirkebøkene at flere flytter inn og flytter ut og flytter inn osv mellom, for mitt vedkommende ofte, Pajala. Og såvidt jeg vet er ikke dette folk som har rein på sommer-vinterbeite. Stort sett er årsak 'å finne arbeide'.

Noen kan sikkert fortelle om dette, jeg opplever det som 1800-tallets arbeidsinnvandring.

Skulle gjerne ha fått tak i litteratur og/eller hjemmesider som omtaler dette. Det er jo aller mest interessant å finne historien bak menneskene! :)
Hilsen fra Marianne

gj08536
Sted: ELVEGARD

Re: Ofoten - Sverige frem og tilbake, frem og tilbake

Legg inn av gj08536 » 24. januar 2009 kl. 12.59

Hei

I bygdebøkerne for "byene" Kurravarre og Juckasæjrvi forklares noe av det du etterspør.
fra 1640 ble det anlagt gruvevirksomjet i Sjangli som Ligger øverst iNorddalen i Skjomen
bare 3 mil fra skjomdalens øverste gård Tangen.Mange av arbeiderne der hadde
periodevis familiene bosatt i Skjomen.Gruvene ble drevet i ulike perioder helt opp til
1920 tallet Min far kjørte malm med hest midt på 20 tallet her.At Abraham Lindgren
utvandret hadde nok sin indirekte årsak at kengisgruvene og sjangligruvene
var konkurs rundt 1840 følgelig var det små inntektsmuligheter iTornedalens
øverste del. Han var en periode i Pajala før han kom ned til nygård i Rombaken,bodde så
på strømsnes ,taraldsvik og håkvikdalen før han kom til Skjomen hvor lenge på hver plass vet jeg ikke.

mvh
svein lindgren

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 24. januar 2009 kl. 21.04

Tusen, tusen takk :)
Jeg har vært og sett på Kengisområdet, flott der. Visste ikke at Abraham arbeidet der. Min 3xtipoldefar Anders Carlson arbeidet der som Mylnare, han var født i ca 1862. Han flyttet som nybyggare til Kaunisvaara på begynnelsen av 1800-tallet sammen med svigersønnen Jonas Lindberg m. familier.

Har aldri funnet ut hvor Anders Carlson (Saha-Antti) og kona Greta Johansdtr. kom fra.

Igjen, tusen takk for opplysningene. God helg.
Hilsen fra Marianne

gj08536

Legg inn av gj08536 » 25. januar 2009 kl. 12.13

hei igjen

Jeg tror vi har felles aner via via anders carlson som jeg mener skiftet navn til Karlstrøm min link blir da kristian,fredrikke,Anna kajsa,Fredrik,Anders andersson
dessuten er Abraham lindgren både min ffff og fmfm Tar jeg feil her?

svein

gj08536

Legg inn av gj08536 » 25. januar 2009 kl. 12.14

hei igjen

Jeg tror vi har felles aner via via anders carlson som jeg mener skiftet navn til Karlstrøm min link blir da kristian,fredrikke,Anna kajsa,Fredrik,Anders andersson
dessuten er Abraham lindgren både min ffff og fmfm Tar jeg feil her?

svein

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 25. januar 2009 kl. 15.58

Hei, ja her har vi samme blodet som flyter i årene. Min er morfar Vilhelm, Stina Marie (søster av din Anna Caisa), Fredrik, Anders og Anders Carlson. Ja, - hvertfall sønnen Anders Anderson brukte Karlstrøm.

Anna Caisa g.m. Hans Andrea Olai Vold, sønn av Erik Andreas Anderson Haapala og Lisa Greta Abrahamsdtr. Lindgren.

Hans Vold og Anna Caisa Karlstrøm var forresten også tremenning, ikke bare ektepar :) (Slektsskap gjennom førstekona til Abraham Lindgren).

Jeg har fått tips om at eldste sønn til Anders Carlson og Greta var Carl Anderson Selqvist f. 1783. Han døde i Lyngen 1864. Men har aldri klart å dokumentere hans fødsel eller slektsskap, hadde håpet å finne at navnet Selqvist var et spor ang. Anders Carlsons opphav, men har ikke funnet det.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Ofoten - ukjent kommune»